Rijtest: Volvo V90 Cross Country D5 (2019)

Rijtest Volvo V90 Cross Country 2019

Lang voor de huidige SUV-gekte was er een andere trend die de automobiel over leek te nemen bij storm; die van de verhoogde stationwagens met vierwielaandrijving. Eén van de grondleggers van dat segment is Volvo, die het receptuur tegenwoordig ook toepast op de V90. Beter dan zo'n SUV, de V90 Cross Country?

We durven er geld op inzetten dat je zonder verpinken een waslijst aan SUV-modellen op kan sommen. Verhoogde stationwagens met offroadcapaciteiten? Dat wordt al een moeilijker denkspel. Zo heb je natuurlijk de gekende Allroad-versies van de Audi A4 en A6 maar wist je dat er ook ooit een Alfa Romeo CrossWagon Q4 bestond op basis van de 156? En dat je tegenwoordig ook bij Mercedes kan gaan shoppen voor de E-Klasse All Terrain?

Het segment van de potente offroadstations blijft dus in kleine getallen bestaan en ook Volvo is één van de grote believers. Met deze V90 Cross Country als het absoluut vlaggenschip in het gamma. Daardoor een waardig alternatief voor de XC90?

Van militair naar catwalk

Je zal het Volvo niet snel horen zeggen maar de "Cross Country" benaming die het merk tot op de dag van vandaag hanteert is een overblijfsel van de Cross Country C303 die het eind jaren 60 begin jaren 70 bouwde. Geen stationwagen op hoge pootjes, wel een compacte vrachtwagen voor militaire doeleinden. De stap tussen zo'n C303 en de V90 Cross Country die anno 2019 voor ons netvlies staat kan niet groter zijn. Want meer dan ooit is Volvo weggereden van zijn hoekig imago. In de plaats krijg je een sierlijk koetswerk met een scherp afgesneden derrière.

Rijtest Volvo V90 Cross Country 2019

De Cross Country-uitvoering voegt daar nog de nodige bescherming aan toe. Zichtbaar door een plastic bodykit die over de gehele onderzijde loop. Vanwaar de nogal unieke kleurstelling op ons testexemplaar? Dit is niet zomaar een V90 Cross Country, wel een V90 Cross Country Ocean Race. Een special modelletje dat hulde brengt aan één van de zwaarste zeilraces ter wereld. Dat Volvo besloten heeft de samenwerking met die race te staken én dat lokale dealers de uitvoering met speciale kleurstelling aan de straatstenen niet kwijt geraken... daar zullen we even niet al te ver op in gaan.

Oceaantje racen

Want los van die extra Ocean Race-zweem binnen en buiten is de V90 Cross Country eentje van de laatste der Mohikanen. Waarmee we willen zeggen dat deze V90 niet enkel opgehoogd en geplastificeerd werd voor de looks, we kijken naar jou, Ford Focus Active. Nee, deze V90 CC heeft daadwerkelijk offroad-aspiraties. Met dank aan een capabel 4x4-systeem, een bodemvrijheid van 21 centimeter en een luchtvering achteraan. Daardoor kan deze V90 niet enkel zijn mannetje staan op het onverharde, ook op de verharde weg wordt het rijgedrag erdoor naar een hoger plan getild.

Rijtest Volvo V90 Cross Country 2019

De V90 Cross Country is namelijk een zeemzoete automobiel om mee over onze Belgische wegen te glijden. De ideale crossover tussen een stationwagen en een SUV, zonder twijfel. Zo zit je hoger dan in de reguliere V90 maar hoef je niet om te gaan met het bootgevoel van de XC90. Niet gek als je weet dat deze V90 al snel 200 kilogram minder mee moet zeulen dan hoge broer XC90.

Als het maar 4 cilinders heeft

Toegegeven: ondanks minder zwaar dan XC90 is de V90 CC natuurlijk geen pluimpje. Ruwweg 1.800 kilogram, dat zet je niet zomaar in gang. Volvo biedt dan ook enkel maar het zwaarder spul aan in deze rakker. Het is te zeggen; je mag kiezen wat je wil, het zal steeds een 2-liter viercilinder zijn. Aan de benzinekant gaat het over de T5 en T6 met respectievelijk 250 en 310 pk, aan de dieselkant spreekt Volvo over de D4 en D5. Die eerste komt er met 190 pk maar is op aanvraag terug te schroeven naar 163 pk voor fiscale redenen. De D5 rooit het met 235 pk.

Rijtest Volvo V90 Cross Country 2019

Het verschil tussen D4 en D5 gaat echter verder dan wat extra vermogen via de computer, want de D5 mag beroep doen op PowerPulse, een systeem dat lucht onder druk gebruikt om de turbo sneller op te spoelen. Het is Volvo's manier om het gebrek aan de vijfcilinder diesel van weleer beter te maskeren. Compleet wegvagen doet de huidige viercilinder dat echte niet. Met 235 pk en 480 Nm kom je niets te kort natuurlijk maar vraag je het onderste uit de kan, dan betrap je de viercilinder wel eens op de adem te worden gepakt.

Sereen digitaal

Gelukkig weet de 8-trapsautomaat van Aisin onder gewoon gebruik de arbeid van de viercilinder zeemzoet weg te vagen. Dit is een auto met een duidelijk profiel. Niet sportief, overdreven stoer of zwalpend zacht, gewoon over de volle lijn comfortabel. Extra onderstreept door het interieur dat Zweedse rust uitstraalt. Zolang je niet voor die knijteroranje gordels gaat natuurlijk. Het is leuk vertoeven in de V90 met riant plaats voor vier, desgewenst vijf, en twee labradors in de kofferruimte.

Rijtest Volvo V90 Cross Country 2019

Gekste van allemaal is dat ook deze V90 CC uitpakt met digitale schermpraal zoals bij concurrenten Audi en co maar dat op één of andere manier minder hard in je gezicht gooit. Het pianotoetsdeuntje als je deur niet volledig toe is beschrijft misschien nog het best wat we bedoelen. Bij Volvo gaan ze mee met de tijd maar weerhouden ze zich van futuristische gadgets in de naam van futuristische gadgets. We voelen het wel, die minder schreeuwerige aanpak. Jaguar speelt ook dat spelletje. Lexus... dat is de gehele andere kant van het spectrum.

Hebben zonder houden

Nu goed, terug naar de V90 Cross Country. Want er is ook slecht nieuws. Hoewel fors langer dan spirituele voorganger XC70 kan er tegenwoordig minder mee in de koffer. Met minimaal 560 en maximaal 1.526 liter is het verre van behelpen maar het megalomane stouwvermogen van de XC90 - van 617 tot 1.899 liter - zet de huidige V90 toch wat in zijn onderbroek.

Rijtest Volvo V90 Cross Country 2019

Het is echter de vraag hoe hard je tilt aan de absolute kofferruimtes. Ben je een Volvo-fan van het eerste uur, dan zal je er hoogstwaarschijnlijk zwaar aan tillen. Volvo zoekt tegenwoordig echter ook cliënteel dat werkt buiten de dierenwelzijns-, tandarts- of architectensector. Sorry dus dierenarts Mark, Dr. Pascal en tekenheld David, ook IT'er Rudy moet tegenwoordig aan de Volvo kunnen.

Mist successtekker

Of die dan richting deze V90 CC gaat? Dat hangt af van zijn succes. Want met een prijs van 55.200 euro zet deze verhoogde V90 zich 12.000 euro duurder in de cataloog dan een standaard V90. Toegegeven, je beschikt meteen over een straffer motor, vierwielaandrijving en een royale standaarduitrusting. Meer nog, een instap XC90 kost nóg eens 12.000 euro meer. Waardoor Volvo deze Cross Country zeer slim in haar line-up zet. Ter info, de Ocean Race versie die wij reden trok richting de 80.000 euro. Dan toch maar een V60 Cross Country, Rudy?

Rijtest Volvo V90 Cross Country 2019

Nu los daarvan, deze V90 Cross Country is nog één van die weinige auto's die aanvoelt alsof hij elke eurocent waard is. Zeker als je weet dat je voor 50.000 euro tegenwoordig nog net een Audi A1 kan kopen. Ietwat overdreven, maar toch. Eén groot probleem echter voor onze Belgische markt; er is geen versie met stekker. Waardoor klanten de CC-opsmuk waarschijnlijk links laten liggen en voor een reguliere V90 zullen gaan met T8-aandrijving. Het is ons dan ook een raadsel waarom Volvo de Cross Country geen plug-inversie geeft zoals zijn broertjes. Of misschien niet helemaal... want de hogere CO2-uitstoot en gewicht maken het daardoor waarschijnlijk een "fake hybrid". Dankjewel, wetgeving.

Conclusie

De ideale auto van het moment is nog steeds een crossover. Nee, niet in de nieuwe vorm die de marketing er aan gaf, wel in de pure zin van het woord. Want deze V90 Cross Country is een crossover tussen stationwagen en SUV. Met de voordelen van de éne gekoppeld aan de voordelen van de andere. Een comfortsloep zonder bootgedrag, een stationwagen met hogere zit en stouwmachine met knap voorkomen. Dat die "nieuwe crossover"-gekte maar snel ten einde komt...

Specificaties

Motor

2.0 turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

235pk

Koppel

480 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 781 kg

Topsnelheid

225 km/u

0 tot 100 km/u

7.50 sec

Gemiddeld testverbruik

9.20 L/100km

Min. kofferinhoud

560 L

Max. kofferinhoud

1 526 L

CO2-uitstoot

139 g/km

Tijdstip: 10:45
Auteur: Yves
Fotograaf:
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Yannick 19:45
afbeelding van Yannick

prachtige kar, normaal ben ik niet voor die "off road" dingen...
maar de uitvoering is weer prachtig van Volvo.
De 690 liter grote koffer van mijn Mercedes S211 is toch vandaag de dag niet meer te vinden. Als jonge vader is het een absolute zaligheid dat je gewoon je voiture in zijn geheel, zonder ook maar één ding te plooien of dergerlijk rechtstreeks in de koffer kan pleuren. én plaats te over hebt voor nog een midweek met zen allen op vakantie te gaan.

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws