De kleinste van de Audi line-up krijgt een verdiende tweede generatie. Met een heftig nieuwe vormgeving, technotastisch interieur en absurde naamgeving op motorenvlak. Nee, in deze A1 30 TFSI ligt geen 3.0 benzine, wel een duizendje.
In 2009 toonde Audi ons de eerste stappen naar de A1 in conceptvorm. Een auto die BMW's succeskleintje van weerwerk moest voorzien. Nee, dan hebben we het niet over de 1 Reeks, wel over de Mini! In 2012 stond de eerste generatie A1 bij de dealer en waar het guitige bolletje met vier ringen op de snoet destijds vooral op sympathie klanten van Mini poogde weg te halen wil de nieuwe generatie vooral dat retro-karretje doen schrikken. Het braaf varkentje wordt een boze wolf.
Smurf-blauw
Jawel, het begint al goed! Liefde op het eerste gezicht, of toch eerder blind getrouwd? Met het blauw op deze A1 scoort Audi alvast heel sterk. De naam van deze optie -kleurcombinatie- is Turboblauw met Mythoszwart. Waar dat zwart? Waar niet! Zelfs het Audi-logo in de grille is zwart uitgevoerd. Waardoor het ondertussen echt wel duidelijk is: Audi heeft een sterk grillesignatuur met de gapende muil. Je hebt zelfs geen logo meer nodig om te herkennen dat dit een Audi is. Toyota zou hier een moord voor doen...
De Duitsers maken het alvast heel duidelijk; verwarring met de vorige generatie zal niet gebeuren! Vooraan laat de Audi A1 zijn schattig uiterlijk voor wat het is en je krijgt een veel stoerdere snoet in de plaats. Het gespierde en geblokte uiterlijk draagt hij met trots, van zijn S-line-exterieur tot zijn getinte ledkoplampen. Alles klopt aan dit plaatje en de 3 koelsleuven boven de grille als hommage aan de oer-quattro... zijn we wel zeker dat designers bij Audi deze A1 op papier hebben gezet? Revolutie in de designstudio's!
Lekkerrrrr
Door het nieuwe platform onder de schulp groeit de A1 trouwens met 6 centimeters. Dat komt ook de flank ten goede op designvlak. Geven we meteen mee; de 3-deursversie is out of the picture. Sportback is the way to go. Afgewerkt met zwarte details op de sideskirts, witte Audi-logo’s op de achterste deuren en al even heerlijk witte 18-duimsvelgen met daarachter rode remklauwen... wederom; zeker dat dit van Audi komt?
Achteraan heeft de A1 een grijns in z'n bumper en ook hier getinte achterlichten. De shadow look wordt hier aan de ringen en type-aanduiding bevestigt wat geweldig afsteekt op dat Smurf-blauw. De kleur, velgen, shadow look op de logo’s en nog wat andere geinigheden vallen allemaal onder de “Edition One” uitvoering. De A1 "voor het werkvolk" zal het dus met een stuk bravere uitspattingen moeten doen. Kijk, nu voelen we ons terug bij Audi!
Revolutie
Binnenin kent de Audi A1 een heuse revolutie. Iedereen weet dat de VAG-groep sterk in zet op digitalisering van de instrumentenpanelen en de A1 is daar geen uitzondering op. Technieken die we kennen vanuit de grotere Audi’s maar ook uit de Volkswagens, Skoda's en Seats. De bediening voelt daarom heel gemoedelijk en vertrouwd aan. Digitale snelheidsmeters die je kan wijzigen naar eigen smaak. Groot, klein met of zonder navigatie. Alles kan.
In de middenconsole herbergt Audi optioneel een 10-duims infotainmentsysteem met de vertrouwde "applicaties". Daaronder een zilveren strip en nog zelf te bedienen airco-unit. Verder nog wat knoppen voor het selecteren van de “drive-modi”, het afzetten van het ESP en die dingen. Tussen de stoelen staat dan een stevige versnellingspook. De afwerking rond deze pook is evenwel in harde plastiek, wat een gemiste kans is, Audi. Nog een kleine opmerking over die binnenkant moet wel de beperkte opslag onder de armsteun in het midden zijn. De muziek, die klinkt dan weer geweldig door het Bang & Olufsen audiosysteem.
Soldenslag
Audi heeft deze A1 ook uitgerust met het S Line-interieurpakket. Sportzetels -volledig uit leder opgetrokken- waar je echt in weg zakt en je volledig omsluiten, een lederen 3-spaaks multifunctioneel sportstuur met schakelpedals, sportpedalen en een hele hoop S-badges mogen natuurlijk niet ontbreken. Verder is het interieur afgewerkt in een “tof uitziende maar niet kwalitatief aanvoelende” aluminiumsierlijst.
Ruimte achterin bestaat trouwens ook … net. Deze wagen is natuurlijk niet ontwikkeld met het oog op passagierscomfort achterin. Dan moet je maar een Golf Sportsvan kopen. Al valt het al bij al nog mee met vier in de A1. De koffer, die is beperkt tot 335 liter. Goed voor een soldenslag in het shopping center, meer ook niet.
Duizendje
Het is duidelijk dat de nieuwe motornaamgeving bij het grote publiek nog niet is ingeburgerd. In onze Audi A1 30 TFSI ligt er een motor met de volle 999 cc en geen heuse 3-liter. Verder is de grote wijziging met vorige generatie het feit dat er geen dieselmotoren meer beschikbaar zijn in de kleinste Audi. De driecilinder turbobenzine in ons testexemplaar produceert 116 pk en 200 Nm, die een versnelling van stilstand naar 100 km/u mogelijk maakt in 9,4 seconden dankzij de S-tronic. De manuele versnellingsbak doet er een honderdste langer over. Terwijl het plezier stopt bij 203 km/u.
De motor voelt veel pittiger aan dan de cijfers doen vermoeden en daar zal de jeugd blij om zijn. Het verbruik met die pit uit zijn duizendje valt nog best goed mee. Laat de wagen in zijn meest ecologische stand dan komt hij rond met een litertje of 5. Autostrade is voor de 999cc een wat zwaardere opdracht. We wisten na een week een gemiddeld verbruik van 7,3l/100km te noteren.
Dynamisch > Eco
Zet je de wagen in z’n “plezierstand” -lees: Dynamic- dan fleurt de A1 helemaal op. Vlotte versnelling, soepele schakelsnelheid en scherpte in het stuur, waardoor je steeds voldoende feedback van de weg krijgt en de wagen steeds tegen een hogere snelheid in steeds dezelfde bocht durft te gooien. Efficiency zorgt ervoor dat de wagen het gevoel in zijn gaspedaal jammer genoeg volledig verliest, de reactiesnelheid is ergerlijk traag maar zorgt voor mooie verbruikcijfers zoals je hierboven kan lezen. Daarnaast heb je nog de “auto”-stand voor het dagelijkse werk en de “Individual” om alles naar eigen smaak in te richten, waaronder de reactie snelheid van het gaspedaal en versnellingsbak.
Wacht, wat?!?!
Audi bevindt zich in de sferen van de premiummerken en daardoor kan je al maar best een premiumprijs verwachten. Met een vanafprijs van 20.320 euro is de Audi A1 niet extreem duur, maar toch niet echt goedkoop te noemen. De startprijs geeft je ook maar een startwagentje en zodra je de optielijst begint te bekijken, komen er zonder moeite duizenden achter duizenden euro's bij. We hopen dat je zit want de blauwe A1 die wij reden met 116 pk tikte af op... 43.078 euro. Alsjeblieft! Al terug adem gepakt? Dan ben je klaar voor je volgende pandoering; je kan zonder problemen nog een stukje duurder gaan.
Nu zeuren we wel vaker - terecht of onterecht - over de hoge prijskaartjes van sommige Duitse auto's maar deze A1 tilt dat idee naar een geheel nieuw niveau. Om je een idee te geven; voor dit geld heb je een rijkelijk uitgeruste Mini Cooper S, full-option Hyundai i30 en zelfs een Mazda6 Wagon met alle toeters en bellen! Zelfs al ga je ietwat terughoudender aan het configureren, dan stijg de prijs snel naar de 26.000 euro. Voor een auto die het dan makkelijk nog steeds met 95 pk, wieldoppen en vijf versnellingen moet doen. Nee, deze A1 is echt knijterduur...
Conclusie
We laten ons normaal gezien niet te hard leiden door de prijs van voertuigen. In dit geval kan je de prijs echter niet met de mantel der liefde bedekken. Ja, de nieuwe A1 ziet er ontiegelijk knap uit en ja, hij rijdt ook nog eens echt leuk en ja, je voelt zelfs de bouwkwaliteit in het interieur en de ophanging. Maar we huilen bijna tranen met tuiten als we richting de prijslijst turen. Zelfs de meest betaalbare Audi... is eigenlijk niet betaalbaar meer.
Specificaties
Vermogen | 116 pk |
---|---|
Overbrenging | 7-bak automaat |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 125 kg |
Topsnelheid | 203 km/u |
Prijs testwagen | € 43 078 |
Prijs basismodel | € 20 320 |
0 tot 100 km/u | 9.40 sec |
Gemiddeld testverbruik | 7.30L/100km |
Min. kofferinhoud | 335 L |
CO2-uitstoot | 110 g/km |
BIV | € 184 |
Rijtaks | 120 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen