Was zo’n Abarthje altijd al je ding, maar waren die 500-modellen net te krap voor je kroost? Dan hebben we goed nieuws voor jou, want er is nu een aanzienlijk ruimere Abarth. Maak namelijk kennis met de elektrische 600e, meteen ook de krachtigste Abarth ooit… En hij is zelfs krachtiger dan Abarth zelf had verwacht.
Abarth kennen we vooral als het merk dat Fiatjes 500 oppept, of het nu om elektrische exemplaren of modellen met verbrandingsmotoren gaat. Er was echter een tijd waarin het ook snelle versies van andere Fiats aanbood, kijk maar naar hun knotsgekke Punto of recenter de 124 Spider. Daar komt nog een niet-500 bij want Abarth waagt zich nu ook aan de elektrische Fiat 600e.
0-naar-ongeveer-100
Het resultaat heet weinig verrassend de Abarth 600e en heb je nu een beetje een déjà-vu-gevoel, dan is dat geen toeval. De Italianen vuurden namelijk al zoveel teaserfoto’s van de nieuwkomer op ons af, dat ook wij zouden gezworen hebben dat hij al gewoon onthuld was. Dat was echter nog niet helemaal het geval want voor het eerst sturen de Italianen nu àlle informatie de wereld in, vergezeld door nog meer beeldmateriaal. Daarin zien we de 600e onder andere aan het werk op het circuit waar hij met zijn forsere bumpers, zijn extra achterspoiler en zijn 3 centimeter breder spoor eigenlijk niet uit z’n element lijkt.
Voor het eerst krijgen we ook inkijk in de volledige cijfers. In zijn Turismo-vorm krijgt de 600e bijvoorbeeld een elektromotor met 240 pk en 345 Nm koppel mee, wat er op zich al de krachtigste straatlegale Abarth ooit van maakt. Daarmee snel je volgens Abarth naar de 100 km/u in “ongeveer 6,24 seconden” — en nee, wij weten ook niet wat die “ongeveer” naast zo’n precies cijfer staat te doen. Verder krijgt deze elektrische Abarth gewoon de 54 kWh-accu mee van de Fiat 600e, al haalt die daar natuurlijk wel iets minder rijbereik uit. Reken op 334 kilometer volgens de WLTP-cyclus.
280 beperkte pk’s
Voor zover dus geen verrassingen want Abarth beloofde eerder al dat de 600e 240 pk sterk zou worden… Maar daar blijft het niet bij. Naast die Turismo-versie komt er namelijk ook een Scorpionissima-variant en die haalt nog eens 40 extra paarden uit zijn elektromotor terwijl het koppel onveranderd blijft. Daarmee legt de Abarth stiekem dezelfde 280 pk voor als de Alfa Romeo Junior Veloce, want daar deelt hij natuurlijk zijn platform mee. Het resultaat is een 0-naar-100-tijd van 5,25 seconden — zonder “ongeveer” deze keer — terwijl je elektrische Abarth een topsnelheid van 200 km/u moet halen.
Die Scorpionissima-editie wordt echter wel beperkt in oplage. Zo gaat Abarth hem slechts 1.949 keer bouwen waarmee het wil verwijzen naar het jaar van zijn oprichting, nu 75 jaar geleden. Abarth kennende komen er nadien dan nog wel dergelijke special editions met diezelfde 280 pk, maar ook met een zwakkere 600e zou je je best wel moeten kunnen amuseren. Zo beschikt elk exemplaar over een ‘Track’-rijmodus die de tractiecontrole een beetje speelser afstelt, Alcon-remschijven van 38 millimeter en een Torsen-sperdifferentieel. Wat je er allemaal voor over moet hebben, is voor de Belgische markt momenteel nog niet bekend.
Meer EV’s in de gratis EV-Gids
Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2024 of blader hieronder meteen door het magazine!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen