Autonieuws: Officieel

Scout Traveler: Dit is VW's ruige elektrische offroader voor Amerikaanse markt (2024)

Volkswagen heeft zijn pijlen gericht op de Amerikaanse markt en doet dat met een nieuw merk in de portefeuille. Met Scout schuift het stoere offroaders en pick-ups naar voren die een ladderchassis en starre achteras combineren met een elektrische aandrijflijn. Kijk maar even mee!

Net zoals de VW Groep met Skoda en Seat geen compleet nieuw merk uit de grond stampte, doet het concern nu hetzelfde met Scout. Want in de jaren 60 introduceerde het Amerikaanse International Harvester de Scout als een concurrent voor de modellen van Jeep. Het merk loste in de jaren 80 op in verschillende bedrijven en in 2022 werd duidelijk dat de VW Groep de rechten had verkregen voor het merk en de modelnamen. Val nog niet in slaap, want nu wordt het pas écht interessant!

Ladderframe, sper,... 

Volkswagen liep namelijk met het idee rond om terug voet op de grond te krijgen in de VS. Niet met een Golf diesel, maar wel met een gloednieuw stoer offroad- en pick-upmerk voor échte avonturiers en werkmannen/ -vrouwen. Scout was geboren en deze Traveler is samen met [pick-upbroeder Terra](https://autofans.be/nl/nieuws/officieel/57229-scout-terra-vws-elektrisc…) het eerste wapenfeit. Volkswagen neemt trouwens geen risico's, want het Scout-submerk is meer dan wat holle marketing. VW wil namelijk als eerste de elektrische offroader op een juiste manier doen.

Image
Scout Traveler Europa info

Dit is dus geen ID.4 in een andere verpakking. Nee, de Traveler krijgt een ladderframe, starre achteras, standaard 30 cm bodemvrijheid, mechanische differentiëlen voor & achter, 90 cm waterdoorwaadbaarheid, ontkoppelbare stabilisatorstang vooraan en ruimte om 35-inch banden te installeren. Kortom, met die specificaties geraakt je wel een bergje op. Daarnaast pakt deze Traveler uit met zo'n 3.2 ton aan trekvermogen en 1 ton aan laadvermogen in de koffer. We weten het "OffroadFan69", wij krijgen het ook warm van dit ding.

1.300 Nm koppel, 350 kW laden

Met al die "old school" cijfers die je eerder verwacht op een Ford F150 op benzine zou je bijna vergeten dat deze Traveler volstrekt elektrisch is. Tot in de details gaat Volkswagen/ Scout nog niet, maar ze praten wel over een 800 volt architectuur (à la Porsche) waardoor laden aan 350 kW DC mogelijk is. Een exact vermogen van de aandrijflijn hebben we nog niet, maar mik op twee elektromotoren die rond de 1.300 Nm koppel moeten produceren en de Traveler in amper 3.5 seconden naar de honderd moet sturen.

Image
Scout Traveler Europa info

Hoewel Scout dweept met een maximale range van zo'n 560 km, begrijpt de VW Groep de Amerikaanse markt. Daardoor zal de Traveler ook op de markt komen met een range-extender op benzine. Daardoor stijgt enerzijds de range tot 800 km, anderzijds neem je dan grotendeels de range-anxiety weg, ook op het onverharde.

Take my money!

Kriebelt het nu al in je portefeuille? Dan begrijpen we je helemaal. Niet in het minst omdat de basisversie van de Traveler op de Amerikaanse markt rond de 50.000 euro zal kosten. Al begint daar natuurlijk de realiteit de droom in te halen. Want vooralsnog zijn er énkel plannen om Scout te introduceren op de Amerikaanse markt. Ook daar zullen ze nog even op hun tanden moeten bijten, want Scout verwacht pas tegen 2027 de eerste modellen richting klanten te sturen. Da's nog een heel 'end...

Image
Scout Traveler Europa info

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen