Maak je klaar voor een prijzenstrijd, ook in elektrisch premiumland. Daar heeft Audi namelijk net een paar nieuwe versies aan het gamma van zijn A6 e-tron toegevoegd en één daarvan bevindt zich onderaan dat gamma. Daardoor wordt de EV plots bijna 12.000 euro goedkoper… Dat horen ze bij BMW en Mercedes vast niet graag.
Een paar maanden geleden ging bij Audi het doek van een ietwat verwarrende auto. Die luisterde naar de naam A6 e-tron maar dat was niet zozeer een opvolger voor de oude A6 met verbrandingsmotoren. Die laatste krijgt namelijk een vervolg in de nieuwe A7 die eraan zit te komen, terwijl de A6-naam voortaan op een model met uitsluitend elektrische aandrijflijnen gaat kleven. Van die aandrijflijnen waren er aanvankelijk twee: de A6 e-tron Performance had een elektromotor met 381 pk op de achteras en een accu van 100 kWh terwijl de S6 e-tron Quattro diezelfde accu combineerde met twee elektromotoren en 551 pk… Maar daarmee was het gamma natuurlijk nog niet compleet.
624 kilometer range… voor basisversie
Audi heeft nu namelijk niet één maar wel twee nieuwe motorisaties aan het A6 e-tron-aanbod toegevoegd. Eén daarvan is een Quattro-versie die het zonder ’S’-je voor de naam doet, want voortaan is er ook een A6 e-tron Quattro. Die doet het met dezelfde 100 kWh-accu en dezelfde twee elektromotoren, maar beperkt het vermogen tot een nog steeds best imposante 463 pk met z’n launch control actief. Het resultaat is een 0-naar-100-tijd van 4,5 seconden en tot 714 kilometer rijbereik terwijl de snellaadcapaciteit van 270 kW overeind blijft.
De interessantste nieuwkomer is echter de A6 e-tron zonder meer, want dat is de nieuwe basisversie. Die houdt het net als de Performance-variant op een enkele elektromotor op de achteras maar het vermogen blijft hier steken op hoogstens 326 pk. Ook de accu wordt wat kleiner en zo moet je tot 624 kilometer rijbereik halen uit 83 kWh aan cellen onder de bodem. Met 225 kW aan snellaadvermogen laad je die accu trouwens ook hier van 10 naar 80 procent in een 20-tal minuutjes.
Minst dure der Duitse Drie
Klinkt dat je nog steeds als meer dan leefbaar in de oren, dan hebben we goed nieuws voor jou. Audi geeft namelijk ook al de prijzen vrij voor deze nieuwe motorisaties en met name de basisversie zorgt voor een enorme prijsdaling. Waar je voorheen nog minstens 76.800 euro over moest hebben voor een A6 e-tron Performance, gaat die A6 e-tron zonder meer nu 64.900 euro kosten als Sportback en 66.550 euro als Avant. De A6 e-tron Quattro zorgt voor een gelijkaardig scenario ten opzichte van de S6 Quattro die we al kenden: daar kost de nieuwkomer 81.900 euro als Sportback en 83.550 euro als Avant, in de plaats van minstens 99.900 euro die je anders voor een S6 had betaald.
De basisprijs van de A6 e-tron zakt daarmee dus met maar liefst 11.900 euro en hoewel hij daarmee nog steeds niet spotgoedkoop is, maakt dat hem wel bijzonder interessant. Kijk je namelijk naar zijn concurrenten binnen de zogenaamde Duitse Drie, dan is de Audi momenteel veruit de minst dure. Zo moet je voor een BMW i5 ten minste 73.700 euro over hebben en een Mercedes EQE koop je vanaf 71.390 euro… Dus wat denk je, BMW en Mercedes: tijd voor een flinke inhaalbeweging?
Meer EV’s in de gratis EV-Gids
Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2024 of blader hieronder meteen door het magazine!
Reacties
door This That
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen