Ook een kleine constructeur als Subaru ontsnapt niet aan de strengere Europese uitstootnormen. De Japanners hebben dus een hybride klaar, waar ze weliswaar hun eigen draai aan geven. Een hybride aandrijflijn in een crossover, dat moet een succesformule zijn. Toch?
We moeten de uitspraak ‘kleine constructeur’ in de inleiding van deze test al meteen nuanceren: Subaru is allesbehalve een kleine garnaal. De Japanners mogen op de Europese markt dan wel amper een rol van betekenis spelen, mondiaal zijn ze dubbel zo groot als Volvo. Noord-Amerika en thuisland Japan zijn de markten waar Subaru het leeuwendeel van hun omzet halen, de rest is bijkomstig.
Eigenzinnig
Nu, zo bijkomstig is de Europese markt toch niet helemaal: Subaru pikt wel vaker in op wat er in Europa leeft om zijn beperkte marktaandeel hier niet helemaal te verwaarlozen. Al geeft het daar wel volledig zijn eigen draai aan. Toen de diesel zo’n tien jaar geleden de markt hier nog domineerde, kwam het met een boxerdiesel, vandaag is dat de e-Boxer.
Aan een plug-inhybride of volledig elektrische versie is Subaru voorlopig nog niet toe, omdat het bij ons zulke kleine aantallen verkoopt dat het door Europa iets gunstiger wordt behandeld dan grotere Japanse constructeurs dan pakweg Toyota, Mazda of Suzuki. De vraag of Subaru die investering überhaupt nog zal doen als de Europese regels nog strenger worden, is voorlopig nog voer voor speculatie.
Boxer behouden
Alleszins is de e-Boxer een aandrijflijn waarmee Subaru enkele van zijn vaste ingrediënten niet wil verloochenen: een boxermotor voorin, een continu variabele transmissie, en permanente vierwielaandrijving. De boxermotor is in dit geval een atmosferische 2.0-viercilinder van 150 pk en 194 Nm, en die is gekoppeld aan een elektromotor van 16,7 pk (12,3 kW) en 66 Nm die in de transmissie huist.
De batterij heeft op zijn beurt een capaciteit van 0,6 kWh. Bijna verwaarloosbaar, dus dat heeft onvermijdelijk enkele goede en slechte punten. De goede punten? Ze is naadloos ingewerkt in het Subaru Global Platform, dat deze XV deelt met onder meer de Impreza en de Forester, en knaagt dus amper aan de kofferruimte. Ook het gewicht neemt amper toe: deze e-Boxer weegt amper 100 kilogram meer dan een gewone XV.
Milde hybride
De slechte punten? De e-Boxer is meer een mild hybrid dan een full hybrid. Het elektrische rijbereik, volgens Subaru 1,6 kilometer en tot 40 km/u, is er in de praktijk niet, evenmin als een EV-knop. De XV bepaalt dus zelf wanneer hij elektro- dan wel benzinekracht inschakelt, en maakt dat eerste vooral ondergeschikt aan dat tweede. Je merkt het eigenlijk vooral bij manoeuvres, uitbollen en aanzetten.
Dat is op zich niet slecht, want de elektrohulp is welgekomen. De klassieke XV is naar Europese smaak iets té relaxed in zijn acceleraties, al zorgt de sprinttijd naar 100 km/u van deze e-Boxer in 10,7 seconden ook niet voor verrassingen aan het stoplicht. Maar de elektrokracht maakt het rijden met de XV er in heel wat situaties wel iets makkelijker en comfortabeler op. Ook de CVT gaat eigenlijk nooit op dezelfde manier op de zenuwen werken als hij vroeger deed. Alleen bij hernemingen moet je wel nog steeds beduidend wat tijd incalculeren.
Deze e-Boxer wil dus ook vooral ontspannen gereden worden. Rijdynamisch doet deze XV beduidend beter dan zijn voorganger, maar in de eerste plaats straalt hij vooral stabiliteit en veiligheid uit. Dat merk je niet alleen aan de vierwielaandrijving die als eerste vangnet steeds klaarstaat, maar ook aan de solide indruk die alle componenten nalaten. Veel extra gewicht voegt de hybride aandrijving niet toe, dus de ophanging is niet van de wijs te brengen.
Prijzen
Komen we bij de laatste olifant in de kamer: de prijs. De gewone Subaru XV, met atmosferische 1.6 van 114 pk, staat in de catalogus in drie uitvoeringen. Die kosten ruwweg 26.000 euro tot 31.500 euro en zijn standaard traditiegetrouw royaal uitgerust. Voor de e-Boxer, in dezelfde uitvoeringen, moet je een meerprijs rekenen van zo’n 4.000 tot 5.500 euro.
Tel daar dan nog eens bij dat de WLTP-cijfers de e-Boxer niet bepaald voordeliger maken, en het financiële plaatje maakt de keuze dan ineens moeilijker. De e-Boxer stoot met 180 g/km immers niet alleen exact evenveel CO2 uit als de atmosferische 1.6, het is ook stevig voor een auto met dit formaat die de uitstoot net wat moet temperen. Zolang je de NEDC-cijfers nog kunt gebruiken, blijft de e-Boxer wel in het voordeel: 149 g/km tegenover 157 g/km.
Conclusie
De e-Boxer is ook in deze XV Subaru’s eigenzinnige toepassing van hybridetechnologie. Die ingreep brengt enkele voordelen met zich mee, waardoor het dagelijks samenleven met deze overigens sterk onderschatte crossover weer een stukje aangenamer wordt. Maar de voordelen waar je bij hybridetechnologie op hoopt, die blijven echter achterwege.
Specificaties
Vermogen | 150 pk |
---|---|
Overbrenging | Continu variabele transmissie |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 1 553 kg |
Topsnelheid | 193 km/u |
Prijs testwagen | € 35 995 |
Prijs basismodel | € 31 495 |
0 tot 100 km/u | 10.70 sec |
Gemiddeld testverbruik | 7.70L/100km |
Max. kofferinhoud | 1 193 L |
CO2-uitstoot | 180 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen