Een iconisch merk als Lancia nieuw leven inblazen is molto pericoloso. En al zeker als je de sportieve benzinedampen die nog in het collectief geheugen van het merk zitten, schaamteloos afvoert voor een elektrische aandrijflijn. Is Lancia dan nog wel… Lancia?
Vergeef ons de kleine portie dramatiek in de inleiding, want naar alle waarschijnlijkheid zullen potentiële kopers van deze nieuwe Lancia Ypsilon lak hebben aan het roemrijke verleden van het merk. Met een beetje geluk doet de merknaam natuurlijk wel een belletje rinkelen, al is het tegelijk al zo lang geleden dat Lancia nog iets te betekenen had in onze contreien, dat wellicht enkel vijftigplussers lichtjes nostalgisch worden bij het merk.
Tegelijk kan moederhuis Stellantis het natuurlijk niet maken om van Lancia een flauw afkooksel van het verleden te maken. Al was het maar om ook en vooral de Italiaanse klanten (een belangrijke afzetmarkt voor het merk) niet te schofferen. Je gaat uiteindelijk toch geen fletse spaghettisaus van Mama Miracoli serveren en zeggen dat het een uniek recept van Antonio Carluccio betreft? Neen, het nieuwe Lancia moet trouw zijn aan het verleden, met een flinke dosis Italiaanse flair, afgetopt met een premium-sausje en bakken karakter. Wij gingen een week op pad met de Ypsilon om uit te zoeken of dat is gelukt.
Geen Michelangelo
We kunnen bij de evaluatie van de ‘Lancia-waardigheid’ natuurlijk niet voorbij het design. Je kan daarvoor trouwens wel al even naar deze video van collega Yves kijken, waarbij meteen opvalt dat er best veel bijzondere retro-designelementen in de Y zitten. Het meest opvallende (wat ons betreft) zijn de ronde achterlichten met een meer dan vette knipoog naar de Lancia Stratos rallywagen (zoek het model maar eens op). Ook de voorkant blikt terug op het verleden door de LED-strips die samen ‘de Lancia kelk’ vormen. Aan de zijkant prijkt dan weer met gepaste trots het Lancia-logo op de C-stijl. Niet dat de Ypsilon meteen doet denken aan Italiaanse grootmeesters à la Michelangelo, maar het geheel straalt absoluut wel iets kunstig en barok/chic uit. De nieuwe Ypsilon is geen dertien-in-een-dozijn en heeft karakter. Opzet geslaagd dus.
Espressootje iemand?
Ook binnenin zijn de designers erin geslaagd om de Ypsilon een geheel eigen stijl en ambiance te geven die niet meteen doet denken aan de Opel Corsa of Peugeot 208 (met wie hij zijn technische genen deelt). De samenwerking met Casina, een exquis Italiaans designmerk van meubilair, resulteert in uitnodigend velours zitmeubilair en goud-koperen accenten aan de verluchtingsroosters waarvan we vermoeden dat je het hoge bling-bling gehalte na verloop van tijd ‘too much’ gaat vinden. Nog een gratis top-tip van Autofans: ga gerust voor het blauwe of koperen velours, om helemaal de Lancia-sfeer van weleer op te roepen.
Het meest opvallende aan het Ypsilon interieur is natuurlijk de salontafel die centraal uit de middenconsole prijkt. Bij gebrek aan een ingebouwde espressomachine zal je ze wellicht niet meteen gebruiken als koffietafel, maar het moet wel gezegd dat het kleinood bijdraagt aan de gezellige woonkamersfeer in de Ypsilon. En dat was ook het opzet. De huiselijke gezelligheid wordt verder nog geaccentueerd door SALA, de virtuele interface die vooral door het aanpassen van de sfeerverlichting een nieuwe ambiance creëert. Het enige wat de Italiaanse sfeer een beetje verstoort is de vrij sobere digitale tellerpartij waar je snelheid en andere vitale info afleest. Hier zie je duidelijke Duitse (Opel?) invloeden die niet matchen met de algemene ambiance. Waarom geen thema voorzien met Italiaanse, kunstige graphics, Lancia? Tot slot nog een pluim voor de aanwezigheid van fysieke knoppen voor de airco. Daar houden we van!
Premium Comfort?
Op weg met de elektrische Ypsilon heb je het gevoel met een vrij volwassen auto onderweg te zijn, toch zeker voor een B-segmenter. De ophanging voelt degelijk en comfortabel, al heeft de compacte Lancia het bij momenten wel moeilijk met dwarsrichels. Niet dat het problematisch wordt, maar dat licht stuiterende trekje is het enige wat ons weerhoudt om het rijcomfort echt premium-comfortabel te noemen. Nu, wellicht zijn onze verwachtingen ook net iets te hoog in deze klasse, wat dan weer te maken heeft met het comfortabel en cosy meubilair dat doet denken aan de pluche relaxzetels van een dure Italiaanse mannenclub.
De elektrische aandrijflijn draagt natuurlijk ook bij tot het volwassen gevoel van het geheel. Hier geen kleine amechtige benzinemotor die snel buiten adem is (een hybride-benzineversie is trouwens wel verkrijgbaar in de Y), maar een elektrisch exemplaar van 156 pk en vooral 260 Nm koppel dat altijd vlotte prestaties levert zonder weliswaar recht te hebben op het predicaat ‘sportief’. Zelfs in de sportstand blijven de sensaties eerder beschaafd (van 0 tot 100 duurt 8,2 seconden), maar je hebt gelukkig nooit het gevoel dat het te weinig is.
Ver genoeg?
Over te weinig gesproken; kom je eigenlijk wel ver genoeg op één lading met de elektrische Lancia? Opnieuw moeten we wel beseffen dat we niet te maken hebben met een C- of D-segment EV waarbij het beloofde rijbereik van 403 km aan de kleine kant zou zijn. Voor de Ypsilon, die niet bepaald de ambities van een reiswagen heeft, is die belofte zeker voldoende. Onze testwagen leek trouwens zo op z’n Italiaans geprogrammeerd om na het laden altijd op de kop 400 km autonomie te afficheren, maar kon die belofte nooit inlossen. We verbruikten met een vlotte rijstijl en behoorlijk wat snelwegkilometers een schappelijke 15,3 kWh per 100 km, wat met een batterij van 51 kWh (netto 48 kWh) neerkomt op een reëel rijbereik van dik 300 km, ruim voldoende dus voor een compacte stadswagen.
Laden doet de Lancia Y EV trouwens standaard aan 7,4 kW AC (je kan in optie ook een 11 kW lader bestellen aan 350 euro) of je kan ook in 24 minuten DC laden van 20 tot 80%. Voor een warmtepomp moet je helaas altijd bijbetalen (550 €). Lancia voorziet trouwens ook een app op je mobiel om te preconditioneren, maar die was tijdens onze test nog niet uitgerold. Pazienza per favore.
Altijd met EV-premie
Als we dan toch even de elektrische neven Opel Corsa en Peugeot 208 in het plaatje steken, dan is de Lancia Y als EV de duurste van de drie met een basisprijs van 34.500 euro. Maar hij krijgt wel een krachtiger motor en een meer dan behoorlijke standaarduitrusting met onder andere de koffietafel, LED-verlichting, Apple CarPlay/Android Auto, cruise control, Keyless start, automatische klimaatregeling, parkeersensoren achter en regensensor. Qua veiligheidsuitrusting krijgt de basisversie al Lane Keeping, verkeersbordherkenning en noodstopfunctie. De vervelende biep als je de maximumsnelheid overschrijdt vergt trouwens maar twee vingertoetsen op het centrale scherm.
Wij zouden altijd voor het tweede uitrustingsniveau ‘LX’ kiezen van 37.500 euro. Die krijgt ook onder meer die heerlijke retro velours bekleding, interieur-sfeerverlichting, een 180° camera, adaptieve cruise control, blind spot detection, getint glas en leuke 17-duims alu velgen. Voor stoelverwarming en elektrische massagezetels moet je bij de topuitvoering zijn van 39.500 euro. En zelfs dan heb je nog recht op de EV-premie van 5.000 euro. Haast u, voor de politiek ze afschaft!
Conclusie
Alles in beschouwing genomen mogen we zeggen dat de nieuwe Ypsilon EV geen grote steken laat vallen. Ook als elektrische auto is hij geslaagd waarbij hij profiteert van de Stellantis EV-ervaring die bij Opel en Peugeot werd opgedaan. Met een degelijk verbruik en voor een compacte middenklasser goede laadcapaciteit zal deze EV niet teleurstellen voor dagelijks gebruik, zeker omdat hij een krachtiger motor krijgt dan zijn Stellantis-neven.
Maar dé aantrekkingskracht van deze Lancia schuilt toch in zijn design en in de algemene ambiance die hij etaleert. Lancia realiseert hier een wederopstanding die meer dan geslaagd is en die een heleboel potentiële kopers kan aanspreken. Dat merkten we ook tijdens onze testweek, waar zowel mannen, vrouwen, jong en oud nieuwsgierig kwamen informeren naar deze bijzondere verschijning. Een beter voorteken kan je niet hebben.
Meer EV’s in de gratis EV Gids
Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV Gids 2024 of blader meteen in het digitale magazine hieronder.
Reacties
door Laszlo
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen