Rijtest

Rijtest: Subaru Forester e-Boxer Sport (2021)

De Subaru Forester staat alweer een tijdje in de catalogus. Recent kreeg hij een Sport-versie toegevoegd. Wij trokken de piste op en gingen op weg met de nieuwste versie van deze oer-crossover.

De Forester is het model waarmee Subaru in 1997 de crossover en zelfs de SUV op voorhand schetste. Een break met vierwielaandrijving en een hogere instap, iets wat nadien door veel merken gevolgd werd. Subaru zelf verbouwde elke generatie van de Forester om tot deze vijfde generatie te komen. Zet je hem naast zijn voorvader, dan is het moeilijk om nog enige gelijkenis te zien in het uiterlijk, aangezien ook Subaru steeds meer richting de SUV-look ging.

boswachter in trainingspak

De gelijkenis met de boswachtersauto die de eerste Forester was is nog moeilijker te zien in deze Forester Sport. Verwacht geen 240 pk zoals Subaru destijds wel in de Forester Turbo aanbood: de Sport moet je meer zien als een aanvulling op de al bestaande uitrustingsniveaus Comfort, Luxury en Premium. Voor de Sport worden specifiek oranje accenten toegevoegd, onder andere op de dakdragers, de zijskirts en onder de bumpers. Dat trainingspak moet de Forester een iets dynamischere look geven dan zijn klassiekere broers.

Image

hydrofood

Ben je net terug van het sporten, dan heb je misschien wat aan de waterafstotende bekleding van de zetels. Al zou die bekleding ook wel goed dienst doen wanneer je terugkomt van een boswandeling of je net een vuil werkje op moeilijk bereikbaar terrein hebt uitgevoerd. Binnenin vinden we nog wat oranje accenten terug op de ventilatiemonden, rond de versnellingspook en in de biesjes die de dashboardbekleding op zijn plaats houden.

Image

kleintje hybride

Motorisch mag de Subaru Forester Sport gebruik maken van de 2.0 e-Boxer hybridemotor die we al kennen uit de XV en de Impreza. Verwacht daarbij geen topprestaties: Subaru koppelt de boxermotor aan een CVT-versnellingsbak die nog steeds de kaart van de comfortabele aandrijving trekt. Een harde duw op het gaspedaal wordt nog altijd bestraft met een motorgehuil dat klinkt alsof je grootvader de tweede versnelling in zijn Toyota Starlet niet vindt. Daarbij moet de Forester het doen met 194 Nm, die soms wat moeite hebben om de schwung erin te houden als de weg wat meer bergop gaat. Gematigdheid is de boodschap bij de CVT, die eigenlijk een e-CVT is vanwege de geïntegreerde elektromotor.

De elektromotor heeft als grootste doel de wagen bij lage snelheden voort te bewegen en de benzinemotor bij acceleraties bij te staan, zodat het verbruik binnen de perken blijft. De eerder genoemde gematigdheid kan ook helpen om de dorstige boxermotor toch enigszins aan banden te houden. Zo reden wij een verbruik van een kleine 9 l/100 km bij elkaar tijdens onze testperiode. De elektromotor is daarbij slechts een kleine hulp, dat merk je ook aan de capaciteit van de accu, die de elektromotor van maximaal 1,6 km van stroom kan voorzien.

Image

zetelsporter

Hoewel deze versie van de Forester een "Sport"-logo draagt, kon je eerder al lezen dat de Japanner vooral voor comfort gaat. Geen sportieve instellingen op de versnellingspook, geen scherper afgesteld chassis zoals bij de Forester STi. Daarmee sluit Subaru natuurlijk een potentieel publiek uit, al is het koperspubliek van de Forester sowieso al erg niche en blijken de kopers de comfortabele insteek te kunnen appreciëren. Die comfortabele kant voegt zich bij een praktische kant, want de hoge vormgeving zorgt ervoor dat er veel licht naar binnen stroomt in deze crossover.

De vierwielaandrijving is permanent, wat het hoge verbruik verklaart en wat ook verklaart waarom de sturing iets zwaarder verloopt. Over- en onderstuur worden dan weer uitgenivelleerd door de vierwielaandrijving, terwijl de wagen op zijn comfortabele veren nogal snel overhangt met zijn hogere buitenafmetingen. Dat er standaard een open dak in de auto inbregepen is, doet de overhang natuurlijk geen goed. Daarentegen is het laadvermogen vanwege de hogere afmetingen dan weer onweerstaanbaar. Een kastje vervoeren dat je op een antiekmarkt op de kop tikte? Geen probleem. De hakselaar bij je pa gaan halen? Duw 'm er maar in!

Image

De Forester e-Boxer staat vanaf 35.995 euro in de catalogus. Goed geld voor deze Japanner, maar zoals de traditie het vraagt krijg je er ook een hoop standaarduitrusting voor terug. Achteruitrijcamera, airco in twee zones, Apple Carplay en Android Auto, het zit er allemaal op. Wie wat meer wil, moet naar een duurder uitrustingsniveau grijpen. De Forester Sport waar wij mee reden staat bovenaan de piramide, vanaf 43.995 euro. Daarmee kost hij evenveel als de Premium-versie, al krijgt de Sport wat andere accenten, zoals bijvoorbeeld de waterafstotende bekleding en de oranje toetsen.

Image

conclusie

Een Subaru Forester heeft tijd nodig om in de smaak te vallen bij zijn gebruiker. Hoe langer je gebruik maakt van de inborst van deze Japanse crossover, hoe meer je overtuigd raakt van zijn kwaliteiten. Die liggen niet in een flitsend digitaal dashboard of een sterke hybride aandrijving, ze zitten verscholen in de eenvoud van de laadruimte en het comfort en de bruikbaarheid op ruw terrein. De vierwielaandrijving, de betrouwbaarheid van de wagen, de waterafstotende stof, het zijn allemaal zaken die door een bepaald publiek erg gesmaakt worden. Alleen is dat publiek op de Belgische markt erg klein.

Specificaties

Vermogen150 pk
OverbrengingContinu variabele transmissie
Aandrijvingvierwiel
Topsnelheid188 km/u
Prijs basismodel€ 43 995
0 tot 100 km/u11.80 sec
Max. kofferinhoud1 779 L
CO2-uitstoot185 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen