Rijtest: Subaru Forester Turbo Lineartronic

subaru-forester-turbo-rijtest

Als je aan Subaru vraagt welk het bestverkochte model is in België, dan vertellen ze je zonder aarzelen dat de Forester die plek deelt met de XV. Een nieuwe generatie Forester introduceren doe je dus niet zomaar.

Sinds 1997 gaat de benaming Forester al mee en het model groeide doorheen vier generaties van een crossover naar een midsize SUV. De rol die de Forester oorspronkelijk vervulde is overgenomen door de XV, waardoor de Forester wat meer de kaart van de luxe kan trekken.



subaru-forester-turbo-rijtest

familiegezicht

De vormgeving is nog steeds wat apart. De wagen is wel vrij hoog, toch zit je niet veel hoger dan in een personenwagen. Ook krijgt de nieuwe Forester vooraan het familiegezicht dat ook de XV siert. Een knapperd wordt hij daardoor nog niet maar hij ziet er alvast iets minder anoniem uit dan zijn voorgangers. Dat mag ook wel want die voorganger scoorde niet echt op vlak van design.

subaru-forester-turbo-rijtest

Hemels uitzicht

Maar de grote veranderingen vinden we binnenin terug. In plaats van het vlakke dashboard dat we gewoon zijn van de Japanners krijgen we een mooi vormgegeven exemplaar waar de instrumenten mooi in verwerkt worden. De ronde knoppen van de airco springen er nog steeds uit maar het lijkt niet meer het goedkope interieur dat er chique wil uitzien. Onze test-Forester was uitgerust met een panoramisch open dak, tot groot jolijt van onze achterste inzittenden. Wie achter het stuur gaat zitten, zal wat sakkeren op de navigatie. De knopjes op het aanraakscherm zijn minuscuul en daardoor moeilijk te bedienen. Ook durft het navigatiesysteem soms laat reageren, waardoor je al eens een afslag mist op je onbekende reisweg. De zetels geven voldoende steun bij langere ritten, al zijn ze niet op maat van de sportievere rijder die deze Turbovariant verkiest.

subaru-forester-turbo-rijtest

turbo turbo

Want de 2.0 Turbo is geen gewone Forester. Het is de topversie van dit model en toont zijn sportieve aspiraties in de cijfers. De benzinemotor is dankzij de turbo goed voor 240 pk en ook al worden die gecombineerd met een nieuwe Lineartronic-versnellingsbak - noem het geen CVT - toch weet Subaru de pk's goed op de weg over te zetten. Nuja, vooral het snelheidsgevoel zit erin, de 0-100 cijfers spreken je tegen. De Forester Turbo is zomaar even anderhalve seconde trager dan een BMW X1 xDrive28i die qua vermogen niet moet onderdoen. Toch bedien je het gaspedaal best met een lichte voet aangezien het erg gevoelig is.

subaru-forester-turbo-rijtest

van de weg

Snel voelt hij dus aan, tot je aan de eerste bocht komt. Dan voel je pas de SUV in de Forester bovenkomen. Hoewel Subaru de rolneiging tot een minimum trachtte te beperken, voel je nog steeds dat je niet met een sportwagen onderweg bent, ook al heb je 240 pk onder je rechtervoet. Toch nuanceren we even, omdat we denken dat met een minder nerveuze motorisatie de wagen beter in balans is. De demping van de wagen is wat minder hard geworden, zodat je comfortabel kan reizen. Subaru biedt ook wat offroadsystemen aan. Zo zien we de Symmetric All Wheel Drive waarvoor ze zo bekend zijn maar Subaru voegt er nog wat andere snufjes aan toe. Zo is er X-Mode, dat er door middel van remmen en aangepast koppel voor zorgt dat de Forester geen gripverlies lijdt op onverharde wegen. Daarnaast bieden de Japanners nu ook Hill Descent Control aan, waarbij de snelheid door middel van het ABS gelijkmatig wordt gehouden wanneer je de heuvel afdaalt.

subaru-forester-turbo-rijtest

Subaru's moet je kopen om hun degelijkheid, dat bewijst deze Forester eens te meer. Ze hebben lak aan looks en alles wat op de wagen aanwezig is heeft een functie. Toch ervaarden we de Forester als luxueuzer dan zijn voorganger. Daarnaast ging het weggedrag de comfortabele kant op. Minpuntje is nog steeds de navigatie die moeilijk te bedienen is en ook niet anticipeert op de te volgen wegen.

subaru-forester-turbo-rijtest

Specificaties

Motor

2.0 turbo benzine

Vermogen

240pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

Lineartronic CVT

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 607 kg

Topsnelheid

221 km/u

Prijs testwagen

€ 42 290.00

Prijs basismodel

€ 26 490.00

0 tot 100 km/u

7.50 sec

Gemiddeld testverbruik

8.00 L/100km

Min. kofferinhoud

505 L

Max. kofferinhoud

1 592 L

CO2-uitstoot

197 g/km

BIV

€ 1 250.00

Rijtaks

€ 401.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Speedy_430 10:10
afbeelding van Speedy_430

Prachtige wagen! Met een beetje geluk komt deze op de oprit van mijn vader volgend jaar, zal dan wel in de non-turbo versie zijn.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws