Uitlaat: Varia

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

In Hannover draait het IAA op volle toeren, kort voor Internationale Automobilausstellung. Dit jaar draait dat salon echter niet zozeer om gewone automobielen, maar wel om bedrijfswagens. Opvallend is vooral de enorme diversiteit aan aandrijflijnen die er tentoongesteld worden, kijk maar naar deze zeven hoogtepunten.

In Hannover loopt momenteel (16 tot 22 september) Europa’s grootste bedrijfswagensalon. Naast belangrijke nieuwigheden van constructeurs op vlak van bestelwagens, tonen ook toeleveranciers zoals bandenfabrikanten en zelfs logistieke spelers wat de transporttoekomst volgens hen te bieden heeft. Opvallend detail is de komst van elektrische bestelwagens in alle maten en vormen, en dat niet alleen door de usual suspects genre VW die de nieuwe generatie Transporter toont, maar ook minder voor de hand liggende spelers zoals KIA tonen er een heus gamma bestelwagentjes dat er zit aan te komen. Het is interessant om te zien dat de meeste constructeurs open staan voor elektrische aandrijvingen, maar tegelijk heerst er ook een zeker pluralisme qua aandrijfvorm want klassieke verbrandingsmotoren worden niet vergeten en van een ‘electric only’-strategie zoals we die in autoland de voorbije jaren zagen, is geen sprake. Er is zelfs ruimte voor alternatieve oplossingen, want Renault monteert bijvoorbeeld een aandrijving op waterstof in zijn bestelwagens…

Maxus eTerron9 pick-up

Image
IAA Bedrijfswagensalon hoogtepunten 2024

De eTerron9 is voor de Chinese constructeur (onderdeel van de SAIC-groep) een logische stap want op de (Aziatische) thuismarkt is dit een van de meest toonaangevende merken op vlak van elektrische bestelwagens. Deze nieuwe elektrisch aangedreven pick-up is bijzonder krachtig met een systeemvermogen van ruim 325 kW, met dank aan een elektromotor van 200 kW (272 pk) op de achteras en een exemplaar van 125 kW (170 pk) op de vooras. Beide motoren worden gevoed door een al even ruim bemeten batterij met een capaciteit van 102 kWh, goed voor een (WLTP-) rijbereik tot 430 km. Deze eTerron9 heeft uiteraard een klassieke laadbak zoals we dat van pick-ups gewend zijn. Vooraan is er bovendien een grote frunk van 236 liter, wat erg handig is omdat je in een open pick-up vaak een probleem hebt om duurdere bagage slotvast te kunnen opbergen.

Kia onthult heus LCV-gamma

Image
IAA Bedrijfswagensalon hoogtepunten 2024

In Hannover onthult KIA belangrijke plannen om een heus bestelwagengamma te lanceren op Europese bodem. De nieuwe modellen gebruiken het PVB-concept (Platform Beyond Vehicle), een modulaire basis waarop verschillende elektrisch aangedreven lichte bedrijfswagens kunnen worden gebouwd. In een eerste fase gaat het om twee modellen, de PV5 en de PV7. Alle modellen kunnen middels een krachtige snellader op 30 minuten van 10 tot 80% worden bijgeladen. Op de stand van KIA worden concepts getoond met een klassieke PV H1L1-bestelwagen, een afgeleide versie voor personenvervoer en een H2L1-versie met een verhoogd dak. De PV7 is groter en biedt vooral extra laadvolume. Kia belooft deze modellen vanaf de zomer van 2025 op de markt te brengen.

VW onthult nieuwe Bulli

Image
IAA Bedrijfswagensalon hoogtepunten 2024

De zevende generatie VW Transporter is een van de voornaamste noviteiten op de IAA. Volkswagen gaat voortaan in zee met Ford voor de ontwikkeling en de assemblage van deze VW in het kader van de alliantie die met de Amerikaanse autoreus werd opgestart. Deze nieuwe Transporter wordt niet langer in Polen of Duitsland gebouwd, maar rolt in de assemblage site van Kocaeli (Turkije) van de band. De goedkoopste versie (2.0 diesel met 110 pk) van de Transporter zal inclusief BTW 40.524 euro kosten en dat is ongeveer €2.000 duurder dan het uittredende (6.1) model.

Toyota ziet het groots

Image
IAA Bedrijfswagensalon hoogtepunten 2024

Naar aanleiding van de IAA tonen de meeste LCV-merken hun vernieuwde gamma. Bij Toyota gaat het vooral om een uitbreiding van het gamma. Zo komt onderaan de line-up een breder aanbod van de compacte Proace-modellen met inbegrip van een Verso-personenwagenversie. Ander groot nieuws is dat Toyota haar aanbod ook naar boven toe verruimt met een grote bestelwagen boven de Proace, de Proace Max. Die laatste mag dan wel nieuw zijn voor Toyota, het model is aan de basis eerder gedateerd daar het platform inmiddels anderhalf decennium op de markt is. Hij deelt zijn basis immers met de grote Peugeot Boxer en de Citroën Jumper. Wel opvallend is de service die Toyota zijn professionele klanten wil bieden. Er komen immers specifieke servicecentra waar Toyota Pro-klanten een snelservice kunnen genieten mét vervangvoertuig bij technische immobilisatie en deze klanten hebben eveneens recht op de Toyota-garantie tot 10 jaar.

Piaggio Porter electric

Image
IAA Bedrijfswagensalon hoogtepunten 2024

Piaggio is een Italiaanse speler die tot de groep behoort waartoe in motorland ook Vespa, Moto Guzzi en Aprilia behoren. Piaggio heeft een ook traditie in compacte bestelwagentjes, wat ooit begon met de Ape, het olijke driewielertje dat werd aangedreven door een compact tweetaktmotortje van de Vespa-scooters. Piaggio heeft ook iets grotere vrachtwagentjes in de Porter-serie waarvoor het al decennia een samenwerkingsverband heeft opgezet met Daihatsu. De Porter NP6 krijgt vandaag een upgrade met een aangepaste look, extra comfort en meer rijhulpsystemen. De Porter heeft voortaan ook recht op een volledig elektrische aandrijving. Dat is belangrijk want dergelijke mini-vrachtwagentjes worden vaak in steden en parken ingezet omwille van hun legendarische wendbaarheid

Ford toont alternatieve aandrijfvormen op IAA

Image
Ford Ranger PHEV 2024

Ford komt naar de IAA met een alternatieve aandrijving voor de stoere Ranger. Die heeft voortaan recht op een plug-in hybride motorisatie die gebruik maakt van de 2.3 liter grote EcoBoost-benzinemotor in combinatie met een elektromotor van 75 kW die stroom puurt uit een batterij van 11,8 kWh. Het systeemvermogen bedraagt 279 pk, maar belangrijker is het motorkoppel van 690 Nm wat deze Ranger tot het ultieme werkpaard maakt. Met volgeladen batterij komt de Ranger overigens tot 45 km emissievrij ver. Verder toont Ford in Duitsland ook nog meer full electric versies van de Transit-modellen. Van electric-only-strategie is geen sprake want er bestaan eveneens PHEV-aandrijvingen in de bestelwagenrange.

Renault Estafette Concept en bestelwagens op waterstof

Image
IAA Bedrijfswagensalon hoogtepunten 2024

Het is druk op de Renault-stand in Hannover, niet in het minst omdat de kersverse Renault Master zopas werd verkozen tot ‘Van of the Year 2025’. Zo is Renault vandaag niet alleen titelhouder in de categorie ‘Car of the Year’ met de Scenic E-Tech Electric motor, het Franse merk zet ook de norm bij de bestelwagens. Dergelijke onderscheidingen betekenen niet dat de R&D-afdeling rust wordt gegund, want op de stand ontdekken we een fraaie neoretro-versie van de Estafette van weleer. Het gaat om een conceptversie van een bestelwagentje voor de stad met de afmetingen van een lange Kangoo, de wendbaarheid van pakweg een Clio en de laadcapaciteit van een Trafic L1H2. Het gaat om een zuiver elektrisch aangedreven voertuig omdat de stad zijn natuurlijke biotoop moet worden. Naast elektroaandrijving, toont Renault ook zijn expertise op vlak van waterstof. Er staat immers een prototype van de Master die wordt uitgerust met een brandstofcel (samen ontwikkeld met HYVIA) en een elektromotor. Dit resulteert in een zero emission bestelwagen met een rijbereik van 700 km die bovendien op 5 minuten kan voltanken.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
12 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
16 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
18 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
23 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
1 maand geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een fait divers, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn (dank u, Vlaamse EV-premie), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden