Uitlaat: Varia

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een fait divers, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

Hervé Gregoir past perfect in de setting van kasteel Diependael. Afgeborsteld, gedistingeerd en vooral warm verwelkomend en vrijuit pratend. Oorspronkelijk gebouwd als jachtslot 1740, werd Diependael in 1891 door Edgard Fox opgewaardeerd tot een elegant landgoed, met drie indrukwekkende panden, gelegen op 2 hectare prachtige watertuinen. Het kasteel leed aanzienlijke oorlogsschade in 1914, maar herrees uit de as en werd 32 jaar lang de beroemde thuisbasis van het met Michelinsterren bekroonde restaurant van chef-kok Noël Neckebroeck.

Hervé Gregoir: "Toen Noël ermee stopte en het kasteel te koop werd gezet, heb ik geen seconde getwijfeld. Ik ben namelijk altijd al verliefd geweest op dit prachtige gebouw en z’n domeinen en ik wist dat ik hier mijn creativiteit volledig zou kunnen botvieren. En de aankoop past helemaal in de strategie van diversificatie, die ik al een tijdje wilde doorvoeren.”

Agentschapsmodel

Group Gregoir, bekend van zijn BMW- en Mini-dealers, blijft het goed doen in de autosector en haalt indrukwekkende verkoopcijfers die kunnen wedijveren met die van grote importeurs. Maar het is geen geheim dat de auto-distributie en retail voor grote uitdagingen staat; er is een duidelijk trend richting de concentratie naar grote dealergroepen zoals Groep Gregoir, maar er is ook de komst van het agentschapmodel (ook bij BMW en Mini), wat het volledige businessmodel van dealergroepen op z’n kop zet.

Hervé Gregoir: “We zijn zeer toegewijd aan onze wortels in de auto-industrie en die toewijding blijft sterk – BMW zit in mijn bloed. Maar we zijn ook enthousiast over de mogelijkheden in het lifestyle-segment. Met ons nieuwe merk, Rêve by Gregoir, kunnen we deze synergieën verkennen en onze klanten niet alleen voertuigen, maar een complete luxebeleving bieden.”

Rêve

En daar valt het puzzelstukje van Kasteel Diependael helemaal op z’n plek. Op nauwelijks 1 jaar tijd heeft Hervé Gregoir het kasteel tot in de puntjes gerenoveerd en je waant je hier meteen in een dikke catalogus van de betere designmerken. Met het label ‘Rêve’ (van dromen), is Gregoir zo onder meer invoerder in West-Europa van het designmerk Camerich. Diependael is daarvoor de perfecte showroom. En de sprong van premium auto’s naar designmeubilair is helemaal niet zo groot.

Hervé Gregoir: “Wanneer we een nieuw BMW model lanceren, nodigen we onze klanten uit om het te ervaren in een omgeving die hun lifestyle aspiraties weerspiegelt. Of het nu gaat om een gestroomlijnde nieuwe auto of een prachtig gemaakt meubelstuk, of huisparfums van het iconische Franse huis, ons doel is om elk aspect van het leven van onze klanten te verbeteren. We willen het gewoon anders durven doen. Gewoon de norm doorbreken!”

Ontmoetingsplaats voor liefhebbers

Naast zijn rol als showroom ziet Kasteel Diependael zich ook als een ontmoetingsplaats voor gelijkgestemden die een passie delen voor uitmuntendheid, of het nu gaat om mobiliteit of lifestyle. Hervé Gregoir, zelf een gepassioneerd motorrijder, heeft ook de 'Belgian Bikers' opgericht - een gemeenschap voor mensen in hun “midlife transformatie” (Herve houdt niet van het woord midlife crisis. Met zijn 60 jaar is hij nog maar net begonnen, zegt hij...) om met elkaar in contact te komen en hun passies te delen. Maar betekent deze uitbreiding naar lifestyle dat Group Gregoir afstapt van zijn wortels in de auto-industrie? Helemaal niet.

“Ik blijf volledig toegewijd aan de automerken die wij vertegenwoordigen. Dit is een evolutie, geen revolutie,” bevestigt Hervé. “Ik zie ongelooflijke mogelijkheden om onze persoonlijke, premium benadering te combineren met de lifestylesector. Het draait allemaal om het leveren van een complete, gecureerde ervaring aan onze klanten. De keuze voor een auto is tenslotte ook een keuze voor een lifestyle.”

Voor degenen die de lifestyle-ondernemingen van Group Gregoir willen ontdekken, is Rêve by Gregoir slechts één klik verwijderd.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29

Interview Nicolas López Appelgren (CEO Lynk & Co: “Elektrificatie is niet de sleutel, dat is meer auto’s delen”

Lynk & Co maakt een interne transformatie door. De wagens van het eigenzinnige merk van de Geelygroep huurde je jaren via een abonnementsformule, informatie werd gegeven in hippe clubs, zoals bij ons in Antwerpen. Hoewel dat “anders zijn” initieel voor succes zorgde – en vooral heel wat sympathie – blijft het voor het merk moeilijk om zijn plaatsje in het automobiele landschap af te dwingen. Nieuwe modellen en een nieuw retailconcept moeten soelaas brengen, vertelt de (eveneens nieuwe) CEO: Nicolas López Appelgren.

avatar
door Wim Verboomen
10/09/2025, 09u00

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

avatar
door Joram Van Acker
05/09/2025, 12u50