In 2004 toverde BMW voor het eerst een klein model onder de 3-Reeks uit de hoed, en dat bleek een goede zet. Twintig jaar later staat nu de 4e generatie in de showroom te blinken. Maar is hij wel tot volle wasdom gekomen? Autofans zocht het uit.
Het is eigen aan elke modelwissel, dus natuurlijk groeit de nieuwe BMW 1, maar is het voldoende? Laten we die olifant maar meteen uit de kamer jagen. Size does matter wil er op de achterbank sprake zijn van enig comfort, en dat blijkt nog steeds een precair punt bij de kleinste BMW. De nieuwe generatie 1-Reeks groeit een dikke 4 cm tot 4,36 meter, maar ondanks deze groeischeut blijft het plaatsaanbod binnenin eerder beperkt. Voor volwassenen is niet alleen het instappen door de kleine deuropening een acrobatische uitdaging, eens gezeten is er simpelweg te weinig beenruimte om langere ritten aangenaam te maken. Voor (kleine) kinderen biedt de 1 achterin wel soelaas, maar wie ook regelmatig volwassen mensen aan boord heeft, kan beter naar de X1 kijken.
PWC, Deloitted, EY
Nu zijn gezinnen met grote kinderen wellicht niet de grootste doelgroep van de nieuwe 1-Reeks. Wat we hier doelgroepgewijs vooral moeten uitzoeken is hoe de jonge en hippe consultant zich voelt als hij of zij de sleutels krijgt van z’n eerste company car. Gaat die Junior Consultant dan spontaan blij worden van zo’n 1-Reeks, of zou het hart misschien net iets sneller slaan als er ook een (nieuwe) Mini kan gekozen worden?
Instapper of niet, de 1-Reeks is natuurlijk wel een échte BMW en dat voel je aan alles. Je merkt het aan de afwerking, aan het degelijke geluid als je deur dicht slaat, aan de algemene ambiance en aan de duur uitziende boordplank met Curved Display. De schermen zijn weliswaar kleiner dan in de duurdere modellen uit Beieren, maar je voelt wel dat je niet met een goedkope Aziaat of godbetert Chinees onderweg bent. En je kan toch maar zeggen dat je met een BMW rijdt. Dat er nog nauwelijks fysieke knoppen aanwezig zijn, dat zal de Consultant worst wezen. Als hij een jaarrekening van een multinational kan uitpluizen, dan zal ie de settings voor de interieurverlichting ook wel vinden. Ja, we denken dat de PWC-, Deloitted- of EY-consultant zich perfect kan vinden in het interieur van de nieuwe 1-Reeks.
Aziatisch zei je?
Waar het interieur pure Duitse gründlichkeit uitstraalt, heeft het design van de nieuwe 1-Reeks bij momenten een Aziatisch aura rond zich hangen. Vooral aan de voorkant dan, wat wellicht te maken heeft met de vrij ronde koplampen die trouwens voor het eerst boven de BMW-nieren gepositioneerd zijn. Beetje wennen toch, maar om het BMW-gezicht niet helemaal overboord te gooien, krijgen de nieren nu ook verlichting. Iconic Glow noemen ze die verlichting bij BMW, de jongsters zullen het zeker kunnen smaken.
De zijkant en vooral de achterkant krijgen een heel herkenbare BMW-signatuur, met opzij het gestanste nummer 1 in de zogenaamde Hofmeister-kink, en achteraan lichtblokken die een duidelijke evolutie zijn van de uitgaande 1-Reeks. De koffer krijgt trouwens een voor dit segment correct volume van 300 liter, uitbreidbaar tot 1.135 liter. Meer dan voldoende voor de sporttas of bagage voor de citytrip.
Kermit, ben jij het?
Maar goed, hoe rijdt die nieuwe 1-Reeks nu eigenlijk? Blijf weg best van de zopas aan de line-up toegevoegde 116i die met zijn driecilinder koffiemolen van 122 pk niet meteen garant staat voor veel rijplezier (zelfs een consultant-starter verdient beter). Ook de 118d (150 pk) staat beter niet te hoog op het verlanglijstje. Bij ons ga je natuurlijk vooral voor de 120d of de 120i van respectievelijk 163 en 170 pk. Daar kan je al mee voor de dag komen. En er is meer goed nieuws, want voortaan is de uitstekende BMW 7-traps Steptronic automaat gewoon standaard op elke 1-Reeks.
Omdat ze bij BMW weten dat we bij Autofans al eens gedurfd uit de hoek durven komen, kregen we een Kermit-de-kikker-groene M135 xDrive onder de billen geschoven. Niet meteen de kleur die uitzicht geeft op een goede inruilwaarde, maar wel opvallend genoeg voor wie zich graag in de kijker rijdt. Ondergetekende wilde liever onder een steen verdwijnen, maar de opzichtige kleur doet natuurlijk geen afbreuk aan de rijkwaliteiten van deze topversie. Met 300 pk en 400 Nm koppel belooft de tweeliter turbo flitsende prestaties op het niveau van een Porsche Cayman, om maar iets te zeggen. Zo gaat onze Kermit in 4,9 tellen naar de 100 km/u en stopt het feest pas aan 250 km/u.
Hoe rijdt dit nu eigenlijk?
De M135 xDrive is alles wat je van een sportieve BMW mag verwachten. Hij is snel, nog steeds voldoende comfortabel en hij beschikt over alle nodige veiligheidssystemen om enige overmoedigheid meteen in de kiem te smoren. En er is natuurlijk de standaard vierwielaandrijving die veel vertrouwen geeft. Bovendien heeft de M135 twee gezichten. Rij je hem met de automaat in de comfortstand, dan heb je een koppelrijke, gezapige auto die bijna een romige zescilinder doet vermoeden. Zet je de Steptronic in de sportstand, dan treedt het motorgeluid op de voorgrond, gaat de bak sportiever schakelen en word je ook nog getrakteerd op heerlijke plofjes die uit de dubbele uitlaat komen. Onze tip? Kies zelfs bij rustig rijden toch voor maar de sportstand want het karakter van de M135 wordt dan dermate prettig, dat je zelfs bij legale snelheden al volop kunt genieten van deze aandrijflijn.
Bij een gezapige rijstijl moet het trouwens mogelijk zijn om het verbruik rond de 8 liter te laten schommelen. Op de vrije Duitse banen mochten we de teugels regelmatig vieren en klokten we af op 9,1 liter, wat eigenlijk voor dit niveau van prestaties nog zeer schappelijk is. Verder ook niets dan lof over de andere dynamische aspecten zoals het uitstekende stuurgevoel en de remmen die altijd bijtgraag zijn.
Conclusie
Eerlijk, we hebben qua rijden geen mindere punten kunnen ontdekken aan deze nieuwe BMW 1-Reeks, maar dat heeft natuurlijk veel te maken met het feit dat we enkel de topversie konden testrijden. De arme consultant die het moet stellen met een basismotorisatie, zal wellicht minder lyrisch zijn.
Nochtans zullen ook de instapmotoren geen afbreuk doen aan de homogeniteit en het premium-gehalte van het model. Maar ze zullen ook de mindere aspecten van de BMW 1 niet wegwerken. Zo blijft de ruimte op de achterbank ontoereikend en moet je natuurlijk ook rekening houden met een prijsstelling die op BMW-niveau staat. Zo betaal je voor de saaie 116i al minstens 32.580 euro, voor een 120i 36.800 euro, en voor de lekkere M135 xDrive maar liefst 56.450 euro. Zonder opties wel te verstaan. Misschien dan toch maar een Mini Countryman, beste consultant?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen