Ben je een Europese autoconstructeur, dan heb je momenteel misschien wel meer angstzweet dan ooit op je voorhoofd. Zo maakt tegenwoordig het ene na het andere Chinese merk zijn intrede in onze contreien en hoe hard de EU ze ook probeert weg te pesten met zijn importheffingen; ze zijn er om te blijven. Bij Stellantis — je welbekend als moederhuis van onder andere Peugeot, Opel en Fiat — waren ze het bang afwachten echter beu. In de plaats daarvan kochten ze dan maar een boekje vol lekker motiverende citaten en ergens daartussen vonden ze het volgende: If you can’t beat them, join them.
Uit de kluiten gewassen EV
Maak dus kennis met Leapmotor en voor je dat merk afschrijft als de zoveelste Chinese copycat, lees toch maar even verder. Leapmotor komt namelijk niet op eigen houtje onze kant uit maar doet dat als joint venture onder de noemer ‘Leapmotor International’. Dat klinkt allemaal best voor de hand liggend, ware het niet dat Leapmotor International slechts 49 procent in handen is van het Chinese Leapmotor terwijl de overige 51 procent eigendom zijn van… Stellantis. Die groep heeft dus al een hele resem Europese en Amerikaanse automerken onder zijn paraplu maar voegt daar nu voor het eerst een Chinees merk aan toe.
Dat Chinese merk betreedt ons Belgenland aanvankelijk met twee modellen: de T03 en deze C10. Die eerste is een petieterige, goedkope EV en die tweede is een volwassen ogende SUV, eveneens compleet met een elektrische aandrijflijn. Sterker nog: met zijn lengte van 4,74 meter is dat ook nog eens een uit de kluiten gewassen elektrische SUV want zowel een Volkswagen ID.4 als een Skoda Enyaq zijn dik 10 centimeter korter. Toevallig of niet, maar de C10 is wel op één centimeter na even lang als een Tesla Model Y.
beetje Porsche hier, beetje Tesla daar
Nu goed, van buitenaf kan je Leapmotor er alvast niet van beschuldigen bij Tesla afgekeken te hebben. Wel integendeel: vooraan kozen de Chinezen voor een ietwat generisch ogende, afgeronde neus al kan je het eindresultaat moeilijk lelijk noemen. Dat laatste geldt al helemaal achteraan, waar een doorlopende LED-balk het mooie weer maakt onder een ietwat schuin aflopende achterruit. Onder die balk staat de merknaam in ’t lang en breed uitgesmeerd en pruts je die lettertjes er met je haardroger af en kleef je daar een ‘P’, een ‘O’, een ‘R’, een ’S’, een ‘C’, een ‘H’ en een ‘E’… Dan kan je vast wel wat passanten doen geloven dat ze naar een Cayenne kijken.
Hét verkoopargument van deze C10 wordt echter zijn prijs want denk even voor jezelf: wat zouden ze vragen voor deze ruime, comfortabele, knap uitgeruste én elektrische D-segment SUV? Hier is het antwoord: 36.400 euro. De top-Design met verwarmde en gekoelde zetels, stuurverwarming en een elektrische achterklep kost zelfs maar 1.500 euro meer. In de eerste paar maanden geeft Leapmotor je echter een lanceringskorting van 1.500 euro en tel daar dit jaar de Vlaamse EV-premie bij op, en je haalt de basis-Style in huis voor nog geen 30.000 euro. Daar kan in dit segment niets — maar dan ook echt niéts, Tesla-fan — tegen opboksen… Zelfs niets van andere Chinese constructeurs.
Conclusie
We weten het: we durven allemaal wel eens sceptisch zijn tegenover Chinese nieuwkomers maar deze Leapmotor is er om je van gedacht te doen veranderen. Hij biedt namelijk flink wat standaarduitrusting in een knap afgewerkte verpakking die er niet eens slecht uitziet, en doet dat voor een prijs die wat ons betreft duizenden euro's onder de marktwaarde ligt. Bovendien heb je zelden het gevoel dat de technologie niet op punt staat, op één uitzondering na: de snellaadcapaciteit. Los dat op, Leapmotor, en dan mag je écht gaan beweren dat je een “leap forward” of sprong voorwaarts aanbiedt.
Specificaties
Vermogen | 218 pk |
---|---|
Overbrenging | Automaat (vaste verhouding) |
Aandrijving | achterwiel |
Gewicht | 1 980 kg |
Topsnelheid | 170 km/u |
Prijs testwagen | € 37 900 |
Prijs basismodel | € 36 400 |
0 tot 100 km/u | 7.50 sec |
Min. kofferinhoud | 435 L |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen