Juich, want er is weer een nieuw automerk op de markt… Alhoewel, “juich”: tegenwoordig is er zo’n stortvloed aan veelal Chinese nieuwkomers dat het merendeel je vast niks meer zegt. Leapmotor springt er echter tussenuit want zij betreden Europa met versterking van een inheemse grootmacht. Reden genoeg om deze elektrische C10 wél serieus te nemen?
Ben je een Europese autoconstructeur, dan heb je momenteel misschien wel meer angstzweet dan ooit op je voorhoofd. Zo maakt tegenwoordig het ene na het andere Chinese merk zijn intrede in onze contreien en hoe hard de EU ze ook probeert weg te pesten met zijn importheffingen; ze zijn er om te blijven. Bij Stellantis — je welbekend als moederhuis van onder andere Peugeot, Opel en Fiat — waren ze het bang afwachten echter beu. In de plaats daarvan kochten ze dan maar een boekje vol lekker motiverende citaten en ergens daartussen vonden ze het volgende: If you can’t beat them, join them.
Uit de kluiten gewassen EV
Maak dus kennis met Leapmotor en voor je dat merk afschrijft als de zoveelste Chinese copycat, lees toch maar even verder. Leapmotor komt namelijk niet op eigen houtje onze kant uit maar doet dat als joint venture onder de noemer ‘Leapmotor International’. Dat klinkt allemaal best voor de hand liggend, ware het niet dat Leapmotor International slechts 49 procent in handen is van het Chinese Leapmotor terwijl de overige 51 procent eigendom zijn van… Stellantis. Die groep heeft dus al een hele resem Europese en Amerikaanse automerken onder zijn paraplu maar voegt daar nu voor het eerst een Chinees merk aan toe.
Dat Chinese merk betreedt ons Belgenland aanvankelijk met twee modellen: de T03 en deze C10. Die eerste is een petieterige, goedkope EV en die tweede is een volwassen ogende SUV, eveneens compleet met een elektrische aandrijflijn. Sterker nog: met zijn lengte van 4,74 meter is dat ook nog eens een uit de kluiten gewassen elektrische SUV want zowel een Volkswagen ID.4 als een Skoda Enyaq zijn dik 10 centimeter korter. Toevallig of niet, maar de C10 is wel op één centimeter na even lang als een Tesla Model Y.
beetje Porsche hier, beetje Tesla daar
Nu goed, van buitenaf kan je Leapmotor er alvast niet van beschuldigen bij Tesla afgekeken te hebben. Wel integendeel: vooraan kozen de Chinezen voor een ietwat generisch ogende, afgeronde neus al kan je het eindresultaat moeilijk lelijk noemen. Dat laatste geldt al helemaal achteraan, waar een doorlopende LED-balk het mooie weer maakt onder een ietwat schuin aflopende achterruit. Onder die balk staat de merknaam in ’t lang en breed uitgesmeerd en pruts je die lettertjes er met je haardroger af en kleef je daar een ‘P’, een ‘O’, een ‘R’, een ’S’, een ‘C’, een ‘H’ en een ‘E’… Dan kan je vast wel wat passanten doen geloven dat ze naar een Cayenne kijken.
Hoe dan ook ziet de C10 eruit als een volwassen SUV en die indruk wordt binnenin alleen maar versterkt. Het interieur is namelijk piekfijn afgewerkt uit aangename, stevige materialen. Zelfs bovenop het dashboard vind je geen harde plastics terug en het vegan kunstleer op siliconenbasis doet zijn werk ook uitstekend. De stoelen die dat kunstleer bedekt, zitten ook nog eens heerlijk en zijn standaard elektrisch verstelbaar. Verder zit de armsteun precies waar je ‘m wil en is het stuur voldoende verstelbaar om het 10,25-inch bestuurdersdisplay er mooi doorheen te kunnen zien. Wat je op dat display ziet, lijkt wel flink afgekeken van Tesla en dat geldt ook voor bijvoorbeeld de multifunctionele knopjes op het stuur... Maar goed: dat maakt deze Leapmotor allesbehalve een minder aangename plek om een paar uur aan een stuk te zitten.
Netto = bruto
Dat brengt ons natuurlijk bij de vraag: laat zijn aandrijflijn je ook toe om een paar uur aan een stuk te rijden? We verklapten het namelijk al: deze C10 is zuiver elektrisch en zo vind je op de achteras een enkele elektromotor met 218 pk en 320 Nm koppel. Dat is voldoende om van 0 naar 100 km/u te versnellen in 7,5 seconden en nadien door te gaan tot een topsnelheid van 170 km/u. Daarmee is de basis-C10 dus al best vlot maar moet het toch meer zijn, weet dan dat er in het komende jaar een versie met vierwielaandrijving en meer power gelanceerd zal worden.
Die zal dan wel wat meer verbruiken dan deze achterwielaangedreven C10 en dus mogelijks ook wat minder ver komen op een volle lading stroom. Daartoe monteerden de Chinezen hier alvast een accu van 69,9 kWh in de bodem en wij hebben zoiets ook nog nooit gehoord, maar die 69,9 kWh kan je van de eerste tot de laatste kWh gebruiken. Dat ligt volgens Leapmotor aan zijn marktleidende Cell-to-Chassis-technologie die de accucellen, zoals de naam doet vermoeden, verspreidt over het chassis in de plaats van ze de bundelen in een accupakket. Meer technische details gaan we jou — en onszelf — besparen maar het resultaat is alvast een theoretisch rijbereik van 424 kilometer.
Afgestemd op Europese smaken
Nog een gevolg van die Cell-to-Chassis-aanpak is dat de basis van de auto steviger zou zijn, wat dan weer het rijgedrag ten goede moet komen. Daarbovenop heeft Leapmotor de C10 ook nog eens speciaal afgestemd op Europese smaken, waarvoor ze van Stellantis het Balocco-testcircuit mochten lenen waar het rijgedrag van pakweg Alfa Romeo’s ook op punt gezet wordt. Dat gezegd zijnde maakt dat van deze Chinees absoluut geen Alfa Romeo-concurrent, al merk je wel dat een vlot genomen bocht hem niet van slag brengt. Sterker nog: zijn stuurgevoel is opvallend natuurlijk, tenzij je de sportmodus activeert want dan wordt alles plots kunstmatig zwaar.
Hou je C10 dus maar mooi in de comfortstand want dat is waar hij écht in uitblinkt. Begrijp ons niet verkeerd: verwacht geen Mercedes S-Klasse-ervaring maar voor een 2 ton zware EV met passieve dempers valt er weinig te klagen. Vooral in vergelijking met, we zeggen zo maar iets, een Tesla Model Y is de Leapmotor opmerkelijk verfijnd geveerd dus nogmaals: combineer dat met dat comfortabele interieur en het is ronduit aangenaam vertoeven in deze Chinees. Daardoor ga je al dat Balocco-gedoe van daarnet meteen vergeten en ga je als vanzelf rustig en dus zuinig rijden. Zo bleven wij gedurende onze testrit met gemak onder een gemiddelde van 17 kWh/100 km.
Een uur koekeloeren
Over dat rijbereik lijken de Chinezen dus niet gelogen te hebben, maar toch vrezen we dat je met je C10 niet heel graag op verre reizen zult vertrekken. We hebben het namelijk nog niet over zijn snellaadcapaciteit gehad: die bedraagt amper 83 kW. Met andere woorden: wil je de accu daarmee van 10 naar 80 procent laden, dan moet je ongeveer een uur staan koekeloeren terwijl er je in die tijd twee Tesla’s, Volkswagen ID’s of elektrische Peugeots ingehaald hebben. Bovendien kan deze EV ook aan een reguliere laadpaal maar een vermogen van 6,6 kW aan dus daar ben je een dikke 10 uur zoet om ‘m vol te pompen, al belooft Leapmotor volgend jaar wel een update die dat laatste opdrijft naar een marktconforme 11 kW.
Die archaïsche snellaadcapaciteit is best jammer, want verder kijk je hier naar een elektrische SUV waar je op zijn zachtst gezegd mee kan leven. Dat geldt ook qua plaatsaanbod want we zeiden al dat je voorin comfortabel zit, maar achterin vind je ronduit zeeën aan ruimte. Er is zelfs zoveel plek op de achterbank dat dit zich enigszins wreekt op het koffervolume, al is 435 liter nog steeds niet slecht en vind je voorin dan nog een frunk van 32 liter.
Minder dan 30.000 euro... als je snel bent
De uitrusting die deze Leapmotor biedt, gaat zelfs aanzienlijk verder dan gewoon wat je nodig hebt om mee te kunnen leven. Standaard krijg je namelijk alle denkbare rijhulpsystemen mee zoals een dodehoekassistent, een waarschuwing voor kruisend verkeer en adaptieve cruise control. Die laatste werkte ook best goed, op het gevoel na dat de C10 soms wat te nerveus leek te versnellen en vertragen om precies je gevraagde snelheid te behouden. Zo’n schoonheidsfoutjes kom je hier en daar wel eens tegen in de technologie maar Leapmotor belooft die zaken nog te verhelpen met over-the-airupdates. Problematischer is dat Android Auto en Apple CarPlay niet compatibel zijn maar gelukkig laat het 14,6-inch infotainmentscherm zich verder best vlot bedienen.
Hét verkoopargument van deze C10 wordt echter zijn prijs want denk even voor jezelf: wat zouden ze vragen voor deze ruime, comfortabele, knap uitgeruste én elektrische D-segment SUV? Hier is het antwoord: 36.400 euro. De top-Design met verwarmde en gekoelde zetels, stuurverwarming en een elektrische achterklep kost zelfs maar 1.500 euro meer. In de eerste paar maanden geeft Leapmotor je echter een lanceringskorting van 1.500 euro en tel daar dit jaar de Vlaamse EV-premie bij op, en je haalt de basis-Style in huis voor nog geen 30.000 euro. Daar kan in dit segment niets — maar dan ook echt niéts, Tesla-fan — tegen opboksen… Zelfs niets van andere Chinese constructeurs.
Conclusie
We weten het: we durven allemaal wel eens sceptisch zijn tegenover Chinese nieuwkomers maar deze Leapmotor is er om je van gedacht te doen veranderen. Hij biedt namelijk flink wat standaarduitrusting in een knap afgewerkte verpakking die er niet eens slecht uitziet, en doet dat voor een prijs die wat ons betreft duizenden euro's onder de marktwaarde ligt. Bovendien heb je zelden het gevoel dat de technologie niet op punt staat, op één uitzondering na: de snellaadcapaciteit. Los dat op, Leapmotor, en dan mag je écht gaan beweren dat je een “leap forward” of sprong voorwaarts aanbiedt.
Specificaties
Vermogen | 218 pk |
---|---|
Overbrenging | Automaat (vaste verhouding) |
Aandrijving | achterwiel |
Gewicht | 1 980 kg |
Topsnelheid | 170 km/u |
Prijs testwagen | € 37 900 |
Prijs basismodel | € 36 400 |
0 tot 100 km/u | 7.50 sec |
Min. kofferinhoud | 435 L |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen