Niet dat we de Dacia Duster een kleintje noemen, maar in het huidige autolandschap parkeert die zich in het segment van de compacte SUV's. Er was dus nog wat groeiruimte, zeker gezien de Europeaan nog steeds niet SUV-moe is. Het was dus tijd voor de grote gezins-SUV... Dacia Style. Verslikken gezinnen zich echter in hun bankrekening als ze de prijs van de Bigstser zien?
23.990 euro*
Voila, dan heb je meteen de instapprijs mee. Want dat ben je minimaal kwijt voor de Bigster, 23.990 euro. Voor dat geld krijg je een spierwit exemplaar op 17-duims velgen (oh là là) met een 140 pk sterke milde hybride-benzine onder de kap die vast hangt aan een manuele zesbak. Hoewel het interieur stoffen stoelen krijgt, heb je wel vanaf die basis twee indrukwekkende digitale schermen. Wat is dit Dacia, een Rolls-Royce?!
Stel dat je toch liever vierwielaandrijving hebt? Dan ben je minimaal 29.490 euro kwijt voor de TCe 130 4x4. Die is dus niet enkel minder krachtig dan de instapmotor, hij kost je ook nog eens meer dan de hybridversie. Die Hybrid 155 is nipt duurder met een instapprijs van 28.990 euro. Ga je voor de full monty, dan kan je maximaal 33.925 euro neerleggen voor de Dacia Bigster Tce 130 4x4 met alle opties aangevinkt.
Dacia Bigster vs de concurrentie
Volgens Dacia blijft de Bigster met zijn prijzen fors onder die van de concurrenten. Maar klopt dat ook helemaal? En wat zijn zijn concurrenten eigenlijk? Voor de goede orde spreken we over het C-SUV-segment en daarin heb je meer keuze dan in je lokale Ikea. Hieronder sommen we derhalve de meest voor de hand liggende/ interessante/ meest gekende voorbeelden op. Daarenboven maken we onderscheid tussen de hybride- en niet hybride-versie van de Bigster. Kijk maar even mee!
Dacia Bigster TCe 140 | 23.990 euro | 1.2 driecilinder benzine | 140 pk | Handbak
MG ZS 1.5 | 21.785 euro | 1.5 viercilinder benzine | 115 pk | Handbak
MG HS 1.5 | 29.785 euro | 1.5 viercilinder benzine | 170 pk | Handbak
Volkswagen Tiguan 1.5 TSI | 38.790 euro | 1.5 viercilinder benzine | 131 pk | 7-traps automaat
Nissan Qashqai Accenta | 36.190 euro | 1.3 viercilinder benzine | 140 pk | handbak
Renault Austral Mild Hybrid | 32.700 euro | 1.2 driecilinder benzine | 130 pk | Handbak
Zoals je hierboven kan zien weet Dacia inderdaad duchtig onder de prijs te blijven van de gekende inzendingen. Zowel de Nissan als Volkswagen kosten vlot 15.000 euro meer en ook de Renault Austral kent een meerprijs van net geen 10.000 euro. Enkel MG kan een vuist maken met de ZS, al maken we daar meteen de kanttekening dat de Bigster nét wat groter is dan zo'n ZS en daardoor tussen ZS en HS valt qua dimensies. Daarom ook dat beide modellen in de lijst staan. Laten we nu snel eens kijken naar de hybrides!
Dacia Bigster Hybrid VS de rest:
Dacia Bigster Hybrid 155 | 28.990 euro | 1.8 viercilinder benzine | 155 pk | Automaat
MG ZS Hybrid+ | 25.285 euro | 1.5 viercilinder benzine | 197 pk | Automaat
Toyota Corolla Cross Hybrid | 38.280 euro | 1.8 viercilinder benzine | 140 pk | Automaat
Hyundai Tucson Hybrid | 40.199 euro | 1.6 viercilinder benzine | 215 pk | Automaat
Nissan Qashqai ePOWER | 43.340 euro | 1.5 driecilinder benzine | 190 pk | Automaat
Renault Austral E-Tech full hybrid 200 | 36.800 euro | 1.2 driecilinder benzine | 200 pk | Automaat
Ook hier weer heeft de Bigster enkel de (kleinere) MG ZS Hybrid+ voor zich te dulden, waardoor het duidelijk is dat de Bigster eveneens als hybride ongelooflijk scherp in de prijslijsten staat. Waardoor je misschien wel meteen het antwoord hebt op de vraag: "Willen mensen wel 30.000 euro neerleggen voor een Dacia?" Wel, als het alternatief vlot 10.000 euro meer kost...
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen