Rijtest

Skoda Octavia facelift getest - Alles wat je nodig hebt? (2025)

Het immer verstandige Skoda heeft misschien wel de meest verstandige auto van zijn line-up vernieuwd: de Octavia. Het resultaat laat zich dus raden: de facelift maakt hem nog net dat beetje aantrekkelijker dan voorheen. Is dit dan alle auto die een mens kan wensen? Wij zochten het uit!

Pros

  • Karaktervollere looks
  • Zuinige benzinemotor
  • Praktisch interieur

Cons

  • Weinig innovatief
  • Beperkt motorenaanbod
  • Niet meer goedkoop

Wat is dit?

Heb je nog nooit van de Skoda Octavia gehoord, dan leef je blijkbaar al bijna 30 jaar onder een steen. Dat is namelijk hoelang we dat model al kennen en in zijn vier generaties ontpopte de Octavia zich tot bestverkochte auto van het merk. Die vierde generatie draait inmiddels echter alweer vijf jaar mee waardoor hij rijp was voor een facelift… En jawel: na die facelift moet hij een nog breder publiek aanspreken.

Bijna BMW-neus

Dat begint al bij het design want waar je voorheen wel eens over zijn ietwat saaie no-nonsenselooks kon vallen, heeft de Octavia nu wat meer cachet. Zo worden de koplampen duidelijker dan voorheen in twee gedeeld waardoor de neus in ’t donker wat BMW-allures krijgt — dat vindt de gemiddelde Belg vast leuk. De LED-strook die voor die verdeling zorgt, loopt ook nog eens onder de koplamp over in de grille. Even ingrijpend als de facelift van de vorige generatie Octavia is het verschil echter niet… Maar laat ons eerlijk zijn: die facelift oogde toen ook maar wat geforceerd.

Image
Test Skoda Octavia FL 2025

Deze nieuwe Octavia houdt het daarentegen allemaal lekker simpel en dat merk je des te meer achteraan. Daar moet je namelijk een complete Skoda-kenner zijn om het verschil met het pre-faceliftmodel te zien. Zo zijn de lichtblokken net een beetje anders ingedeeld, te herkennen aan het stippellijntje in de horizontale LED-strook. Het bumperwerk wordt dan weer getrakteerd op twee extra glooiinkjes onderaan die niet alleen de reflectoren huisvesten, maar ook de illusie geven van twee uitlaten. Meer wijzigingen zien wij alvast niet, maar dat moet genoeg zijn om de vernieuwde Octavia van zijn voorloper kunnen onderscheiden.

Diesel wie?

Ook de motorische wijzigingen zijn trouwens op een hand te tellen, al hoeft dat eigenlijk geen probleem te zijn. Zo beschikte de Octavia al sinds de vorige generatie over de zuinige 1.5-liter TSI-benzinemotor van de VW-groep. Het resultaat is ofwel 116 ofwel 150 pk op de voorwielen met de keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zeventraps DSG-automaat. Dieselen kan dan weer met een 2.0-literblok, goed voor eveneens 116 of 150 pk. Andere markten krijgen ook een 2.0-liter benzinemotor met vierwielaandrijving maar die is voorlopig niet in België leverbaar… Tenzij je natuurlijk voor de Octavia RS kiest, en dan krijg je tegenwoordig 265 pk op de vier wielen.

Image
Test Skoda Octavia FL 2025

Dat deden wij in dit geval niet, want onze Octavia was voorzien van de 1.5-liter benzinemotor met 150 pk en 250 Nm koppel. Dat blok noemden we daarnet nog “slim” en dat deden we niet zomaar, want naast een mildhybridesysteem werkt hij ook nog eens volgens de principes van de Miller-cyclus. De precieze uitleg besparen we jou — en onszelf — even maar het resultaat is een bijna dieselwaardig laag verbruik. Dat konden we aan den lijve ondervinden: gedurende een week aan gevarieerde ritten sloten we onze test af met een gemiddelde van amper 5,8 l/100 km!

Anti-SUV

Zuinigheid is trouwens niet het enige “dieselwaardige” aan die motor, want ook de vroege koppelafgifte maakt er een aangenaam blok van. Daardoor ben je eigenlijk best vlot onderweg met je Octavia, die met de DSG-automaat naar de 100 km/u sprint in 8,5 seconden. Dat is dus niet te traag maar ook niet te snel en dezelfde balans weet de ophanging te vinden. Zo overtuigde de Octavia ons enerzijds met zijn comfort terwijl we tijdens wat sportiever bochtenwerk toch verrast werden door zijn directe stuurinrichting, zijn beperkte rolneiging en zijn voorspelbare dynamiek… Doe dat maar eens na in je SUV.

Image
Test Skoda Octavia FL 2025

Ons specifieke testexemplaar was dan ook een ware anti-SUV, want wij reden zelfs geen Octavia Combi. In de plaats daarvan trokken wij er eens op uit met een goeie ouwe vijfdeurs liftback en die mag dan wat minder ruim zijn dan zo’n break, maar dat maakt hem allesbehalve onhandig. Zo is er nog steeds meer dan genoeg hoofd- en beenruimte achterin terwijl de koffer met zijn 600 liter ook niet teleurstelt. O ja en het blijft natuurlijk een Skoda waardoor je mag rekenen op handige haakjes en netjes in die koffer, ongeacht of je ‘m nu als berline of als break kiest.

Even ’Simply Clever’

Die haakjes en netjes zijn nog maar een paar van de typische ‘Simply Clever’-snufjes die de Tsjechen verstoppen in het interieur van hun Octavia. Zo vind je een ingebouwde trechter in de vuldop voor de ruitensproeiervloeistof, een paraplu in de deur en een ijskrabber in de tankklep. Tegenwoordig bestaan die laatste twee zelfs uit gerecycleerd materiaal maar verder kreeg je die zaken voorheen ook al in je Octavia, en dat vat deze gefacelifte versie misschien wel goed samen.

Image
Test Skoda Octavia FL 2025

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar zijn dashboard: dat is vrijwel identiek gebleven op de optie van een groter scherm na. Achter dat 13-inchscherm schuilt dan een nieuw infotainmentsysteem met zowaar AI-integratie maar stiekem hadden ze spraakassistent ‘Laura’ en haar ChatGPT-antwoorden wat ons betreft thuis mogen laten. In de plaats daarvan hadden wij véél liever die drie handige draaiknoppen van de nieuwe Superb en Kodiaq op de boordplank van deze Octavia gekregen… Vooral voor het geld dat Skoda hier tegenwoordig voor vraagt.

Tussen betaalbaar en premium

De goedkoopste Octavia kost je tegenwoordig namelijk 32.540 euro en dan krijg je hem mee als vijfdeurs liftback, net zoals ons testexemplaar dus. In tegenstelling tot ons testexemplaar beschikt je 1.5-liter TSI-motor dan echter niet over mildhybridetechniek noch over een automaat, en houdt hij het bij 116 pk. Dat ook niet alleen, want de basisversie houdt het bij stalen velgen met wieldoppen terwijl je geen cruise control en zélfs geen paraplu in de bestuurdersdeur krijgt — je reinste heiligschennis, Skoda.

Image
Test Skoda Octavia FL 2025

Voor 33.460 euro krijg je de Octavia mee als break en ook dat is allesbehalve de goedkoopste auto in zijn klasse, al is die klasse ook moeilijk te bepalen. Zo is een Octavia Combi wel bijna 7.000 euro duurder dan een Hyundai i30 Wagon, 4.000 euro duurder dan een Opel Astra Sports Tourer en zelfs bijna 2.500 euro duurder dan een Volkswagen Golf Variant maar die zijn ook allemaal 5 tot 10 centimeter korter dan de Skoda. De Octavia zoekt dus het midden tussen meer betaalbare auto’s en premiummodellen à la BMW 3 Reeks, en die tussenpositie is misschien wel precies waar je Skoda tegenwoordig kan situeren.

Conclusie

De facelift van de Skoda Octavia verandert niet bijster veel aan zijn recept, maar misschien hoeft dat ook niet. Voorheen was dit namelijk al een auto die alles bood wat een mens kon wensen en nu verpakt die dat in een net iets aantrekkelijker pakketje. Hier en daar laat Skoda echter een kans liggen om zijn vernieuwde Octavia écht te doen uitblinken en dat is misschien wat jammer, vooral gezien zijn prijs.

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen