Moest je het even zijn vergeten, Alpina is sinds 2022 een volledig onderdeel van de BMW Group. Waardoor de tuner in de tweede helft van dit decennium zich met andere dingen moet gaan bezig houden dan de M-afdeling. Tot het einde van dit jaar is er echter nog een onderlinge afspraak, waardoor Alpina nog zijn ding mag doen. De zwanenzang wordt de B8 GT, de meest krachtige productie-Alpina ooit gemaakt.
Meer keet
Heb je geen idee wat Alpina net is? Wel, net zoals de M-divisie houdt het zich bezig met het extensief aanpassen van BMW's om ze sneller, exclusiever en dikker te maken. Waar M soms de brutale kant op ging, bleef een Alpina altijd een "powerhouse" in maatpak. Dat is gelukkig niet anders bij deze B8 GT. In de basis is dit uiteraard een BMW M850i Gran Coupe, maar de 4.4-liter V8 onderhuids mag wat meer keet schoppen.
Nu is die V8 in zijn standaardvorm al geen doetje, maar van de 530 pk en 750 Nm kopel blijft niet veel meer over. Alpina verhoogt dat vermogen namelijk naar 634 pk en 850 Nm koppel. En toen ze toch bezig waren, besloten ze meteen ook de topsnelheid te verhogen tot 330 km/u.
Autobahn-killer
Het resultaat is een absolute Autobahn-knaller. In amper 3,3 seconden heb je de honderd aangetikt, in 10,5 seconden staat er al 200 km/u op de teller. Alpina gaat amper 99 exemplaren van deze B8 GT bouwen, waardoor het nu al duidelijk is dat dit een toekomstig verzamelobject zal worden.
Visueel bouwt de B8 GT verder op de reguliere (nu ja) B8. Gezien klanten carte blanche krijgen bij het ontwerpen van hun B8 GT zijn er geen unieke kleurstellingen voorbehouden. Wel is er een subtiele koolstofvezel bodykit en de obligatoire 21-duims velgen met meer spaken dan je koersfiets. Een handtekening van Alpina-oprichter Burkard Bovensiepen bovenop de bekerhouder is de ultieme kers op de taart. De man overleed op 87-jarige leeftijd in 2023. Vanafprijs van deze B8 GT? 225.000 euro... in Duitsland althans.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen