Rijtest

Test - De nieuwe BMW X3 zet de X5 in de schaduw (2024)

Bijna 10 cm langer is de nieuwe BMW X3, vergeleken met de allereerste generatie van de X5. Het is met andere woorden een stevige knaap geworden. De huidige X5 is nog flink groter, maar waarom zou je dat willen?

Eigenlijk is het een ietwat vreemde vaststelling bij alle merken dat bij elke generatiewissel een auto altijd een beetje moet groeien. Zo ook bij de BMW X3. Nochtans werd bij de lancering van de uitgaande generatie het royale plaatsaanbod op lyrische marketingwijze in de verf gezet, maar dat neemt niet weg dat we bij deze nieuwste en 4e generatie al aan een formaat zitten dat op het randje van onhandig gaat worden in de stad. De nieuwe X3 is 4,75 meter lang of ongeveer 20 cm langer dan de allereerste generatie en dus 10 cm meer dan de eerste X5. Aan plaats geen gebrek dus in deze jongen, ook niet in de koffer die van 570 tot 1.700 liter groot is. Ideaal voor vakanties met het voltallige gezin. Qua formaat hoef je dus niet meer naar de X5 te kijken, deze X3 heeft voldoende inhoud en uitstraling om aan elke behoefte te voldoen.

Image

Zelfs qua verbruik vonden we de M50 xDrive zeer beschaafd. Over een gemengd parcours dat we met een zekere vlotheid afwerkten, gaf de boordcomputer een gemiddeld verbruik aan van slechts 8,4 liter. De tweeliterversie waar we even later heel kort mee onderweg waren, afficheerde 7,4 liter. Ook een heel homogene en goed presterende versie, daar niet van, maar voor slechts een liter meer, zouden we altijd voor de M50 gaan die simpelweg uitpakt met een pak meer bezieling en Freude Am Fahren.

…maar niet qua prijszetting

Dat die M50 een heerlijke machine is, dat hebben jullie intussen wel begrepen. Maar waar de 2.0 xDrive eigenlijk een vrij eerlijke prijszetting heeft (voor 56.900 euro krijg je toch een ruime, vierwielaangedreven SUV met automaat én premium-badge), moet je voor de M50 xDrive maar liefst 82.250 euro ophoesten. Duik dan ook nog even in de optielijsten en je zal niet al te veel moeite moeten doen om boven de 100 K uit te stijgen. Vrij stevig dus. Aan de andere kant, als je in de prijslijst van de nog grotere X5 gaat snuisteren, dan kom je al snel tot de vaststelling dat die behalve wat enkele centimeters links en rechts eigenlijk niet zo veel meer te bieden heeft. Wat van de nieuwe X3 dus eigenlijk een heel betaalbare X5 maakt. Doe ons in dat geval dan toch maar die M50 xDrive, je hoeft ‘m zelfs niet te pakken.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen