Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

Maak je geen illusies, je haalt geen gebruikte Polestar 1 in huis voor een appel en een ei. Het model is dan ook heel erg exclusief, wat je meteen al merkt aan het zeer beperkte aanbod op de tweedehandsmarkt. Er werden er slechts 1.500 van geproduceerd dus de kans dat je er eentje in levende lijve spot, is niet zo heel groot. De Polestar 1 is met andere woorden een collectors-item, eentje waarvan het niet ondenkbaar is dat ie nog in waarde zal stijgen over de jaren.

Image
Polestar 1

1.000 Newtonmeter !

We nemen even de teletijdmachine terug naar 2019, toen Volvo besliste om van haar sportieve label ‘Polestar’ een alleenstaand merk te maken. Om het premium niveau en de exclusiviteit te benadrukken werd gekozen voor een bloedmooi koetswerk met als uitgangspunt de Volvo Concept Coupé uit 2013. Het was trouwens vanaf dag 1 een uitgemaakte zaak dat Polestar een EV-merk moest worden, maar omdat de technologie nog niet op punt stond werd in het geval van de 1 geopteerd voor een plug-in hybride aandrijflijn.

Image
Polestar 1

En wat voor één! De (fiscaalvriendelijke) 2.0 viercilinder van 309 pk wordt bijgestaan door twee elektromotoren en een alternator-starter, goed voor een systeemvermogen van maar liefst 609 pk. En met een koppel van zo maar even 1.000 Nm trek je de spreekwoordelijke stenen makkelijk uit de grond. Een spurtje naar 100 speelt de vierwielaangedreven Polestar 1 klaar in 4,2 seconden, de topsnelheid bedraagt 250 km/u. Die geweldige prestaties zijn trouwens mogelijk omdat het model heel veel koolstofvezel gebruikt, tot zelfs in het chassis. En het is geweten dat het weliswaar dure carbon ook heel erg licht is, wat een totale gewichtsbesparing oplevert van 230 kg. Hoe die rijdt, dat lees je in de Autofans review.

Image
Polestar 1

119.500 euro als investering

Exclusiviteit komt natuurlijk met een prijs, en die bedraagt 119.500 euro voor het exemplaar uit oktober 2020 waar net geen 12.000 km mee is gereden. Net ingereden dus. Een flink bedrag, maar daarmee koop je bij Van Mossel Used Cars in Antwerpen wel de goedkoopste Polestar 1 die in Europa is te vinden. En je haalt er wel een bloedmooie 2+2 coupé mee in huis met vooruitstrevende plug-in technologie waarmee je 124 km volledig elektrisch kan rijden. Het weinig onderscheidende, maar uiterst luxueuze Volvo-interieur moet je er wel bij nemen. Idem voor de beperkte kofferruimte waar je wel getrakteerd wordt op een setje opvallende EV-connectoren achter glas. Heerlijk, toch?

Klik hier om de aanbieding te ontdekken.

Image
Polestar 1

Reacties

Kleine anekdote... Ik kende deze wagen niet tot ik 'm een tijdje geleden zag in de reeks The Morning Show op AppleTV (wagen van personage vertolkt door acteur Billy Crudup). Ik dacht, tiens... ik ken dit model van Volvo niet, allicht een model enkel beschikbaar in de VS. Maar ik vond niets terug op het internet zoekend onder Volvo. Op IMDB vond ik dan terug dat het een Polestar 1 was. Prrrrrachtige wagen.

door Jan
1 maand geleden


Zou het kunnen dat een groot deel daarvan in België zijn verkocht? Ik ben er door de jaren heen al 3 verschillende tegengekomen op de Belgische wegen.

door this
1 maand geleden


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
4 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
8 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
10 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
15 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
24 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een *fait divers*, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
30 dagen geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn [(dank u, Vlaamse EV-premie)](https://autofans.be/nieuws/advies/53644-de-vlaamse-ev-premie-er-dit-zijn-de-voorwaarden-en-de-aanvraagprocedure-2024), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden