Uitlaat: Varia

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

Maak je geen illusies, je haalt geen gebruikte Polestar 1 in huis voor een appel en een ei. Het model is dan ook heel erg exclusief, wat je meteen al merkt aan het zeer beperkte aanbod op de tweedehandsmarkt. Er werden er slechts 1.500 van geproduceerd dus de kans dat je er eentje in levende lijve spot, is niet zo heel groot. De Polestar 1 is met andere woorden een collectors-item, eentje waarvan het niet ondenkbaar is dat ie nog in waarde zal stijgen over de jaren.

Image
Polestar 1

1.000 Newtonmeter !

We nemen even de teletijdmachine terug naar 2019, toen Volvo besliste om van haar sportieve label ‘Polestar’ een alleenstaand merk te maken. Om het premium niveau en de exclusiviteit te benadrukken werd gekozen voor een bloedmooi koetswerk met als uitgangspunt de Volvo Concept Coupé uit 2013. Het was trouwens vanaf dag 1 een uitgemaakte zaak dat Polestar een EV-merk moest worden, maar omdat de technologie nog niet op punt stond werd in het geval van de 1 geopteerd voor een plug-in hybride aandrijflijn.

Image
Polestar 1

En wat voor één! De (fiscaalvriendelijke) 2.0 viercilinder van 309 pk wordt bijgestaan door twee elektromotoren en een alternator-starter, goed voor een systeemvermogen van maar liefst 609 pk. En met een koppel van zo maar even 1.000 Nm trek je de spreekwoordelijke stenen makkelijk uit de grond. Een spurtje naar 100 speelt de vierwielaangedreven Polestar 1 klaar in 4,2 seconden, de topsnelheid bedraagt 250 km/u. Die geweldige prestaties zijn trouwens mogelijk omdat het model heel veel koolstofvezel gebruikt, tot zelfs in het chassis. En het is geweten dat het weliswaar dure carbon ook heel erg licht is, wat een totale gewichtsbesparing oplevert van 230 kg. Hoe die rijdt, dat lees je in de Autofans review.

Image
Polestar 1

119.500 euro als investering

Exclusiviteit komt natuurlijk met een prijs, en die bedraagt 119.500 euro voor het exemplaar uit oktober 2020 waar net geen 12.000 km mee is gereden. Net ingereden dus. Een flink bedrag, maar daarmee koop je bij Van Mossel Used Cars in Antwerpen wel de goedkoopste Polestar 1 die in Europa is te vinden. En je haalt er wel een bloedmooie 2+2 coupé mee in huis met vooruitstrevende plug-in technologie waarmee je 124 km volledig elektrisch kan rijden. Het weinig onderscheidende, maar uiterst luxueuze Volvo-interieur moet je er wel bij nemen. Idem voor de beperkte kofferruimte waar je wel getrakteerd wordt op een setje opvallende EV-connectoren achter glas. Heerlijk, toch?

Klik hier om de aanbieding te ontdekken.

Image
Polestar 1

Reacties

Kleine anekdote... Ik kende deze wagen niet tot ik 'm een tijdje geleden zag in de reeks The Morning Show op AppleTV (wagen van personage vertolkt door acteur Billy Crudup). Ik dacht, tiens... ik ken dit model van Volvo niet, allicht een model enkel beschikbaar in de VS. Maar ik vond niets terug op het internet zoekend onder Volvo. Op IMDB vond ik dan terug dat het een Polestar 1 was. Prrrrrachtige wagen.

door Jan
25/08/2024, 13u12


Zou het kunnen dat een groot deel daarvan in België zijn verkocht? Ik ben er door de jaren heen al 3 verschillende tegengekomen op de Belgische wegen.

door this
25/08/2024, 22u57


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Opinie: De Ford Mondeo is niet dood... hij werd gewoon een Audi A5

Kijk, die kan je nu niet meer ontzien. Graag gedaan...

avatar
door Yves Wouters
28/03/2025, 13u03

Move over Porsche: met Polestar door Lapland

De Zweden... Ondanks een bevolking de grootte van België slagen ze er toch in om bedrijven uit te grond te stampen die globaal een rol spelen. In onze sector is Volvo uiteraard al jaar en dag een begrip, maar vergeet niet dat kleine broer Polestar net zo veel Viking-DNA bezit. Anno 2025 zijn er uiteraard geen Germanen meer op het menu. Hoewel, een Zweed met ambitie mag je niet onderschatten, moet Porsche zich nu zorgen maken?

avatar
door Wim Verboomen
27/03/2025, 18u00

Opinie: Het probleem van de elektrisch auto...

Niet de range, de aankoopprijs of de levensverwachting van de batterij vormt het huidige probleem van de elektrische auto, wel nét dat wat de EV zo interessant maakt.

avatar
door Yves Wouters
26/02/2025, 19u00

Opinie: Niet China, maar wel Amerika won op het Autosalon van Brussel

De Chinese automerken waren dan wel omvangrijk op het Autosalon van Brussel dit jaar, ze brachten eigenlijk niets nieuws. De Amerikanen daarentegen...

avatar
door Yves Wouters
20/01/2025, 13u09

Column: Waze was warempel weg!

Reuring en consternatie toen ik vandaag omstreeks 14u in mijn auto stapte. Want mijn eens zo trouwe Waze was veranderd in een wanstaltige warboel van verwarrende instellingen en Hebreeuwse letters. Waze was warempel weg... en ik was tot mijn schaamte allerminst capabel om nog deel te nemen aan het verkeer.

avatar
door Yves Wouters
06/11/2024, 21u02

Column: Een Ferrari, is dat nog wel iets speciaals?

Ik geef het toe: ik heb een traantje gelaten vorige week. Voor het eerst mocht ik namelijk met een Ferrari rijden en daar droomde ik al van sinds ik als kind het achterruitje van papa’s miniatuur-F40 brak met mijn eindeloze gespeel — nog eens sorry hé. Decennia later zit je dan plots achter het stuur van een échte Ferrari… Dus lost dat de verwachtingen een beetje in?

avatar
door Joram Van Acker
05/11/2024, 17u00

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
24/09/2024, 10u58

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
20/09/2024, 11u59

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

door Gert Verhoeven
18/09/2024, 12u04

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
13/09/2024, 13u23