Hyundai introduceert voor de Amerikaanse markt een wel heel opmerkelijke versie van de elektrische Ioniq 5. Als XRT trekt hij een offroadplunje aan met offroadbanden, een verhoogde ophanging en aangepaste bumpers. De tegenpool van de Ioniq 5 N is geboren!
Is de Ioniq 5 N nog een absolute elektrische krachtpatser die dweept met prestaties voor het circuit, dan gooit de net voor de Amerikaanse markt gelanceerde Ioniq 5 XRT het over een andere boeg. Want hoe zou een offfroad-Ioniq 5 er uit zien? Wel, dat antwoord hebben we nu.
Digitale camouflage
Vergeet dus de extreme bumpers en het spoilergeweld van de N-uitvoering, deze Ioniq 5 XRT wil op een andere manier overtuigen. Te beginnen met zijn aangepaste bumpers die een betere aan- en afrijhoek beloven. Respectievelijk gaat het over 19,8 graden en 30 graden. Daar ben je natuurlijk niets mee als de ophanging niet mee wil. Daardoor staat de Ioniq 5 XRT 23 mm hoger op z'n pootjes en zorgen 18-duims velgen met offroadbanden voor meer kunde op het onverharde.
Hoewel de bumpers gemaakt lijken van onbespoten plastic, krijgen ze een subtiele zwarte digitale camouflage. Die twee knalorde sleepogen vooraan? Die zitten er niet voor de show, want de Ioniq 5 XRT kan daarmee tot 2.6 ton trekken. Extra rode accenten maken het plaatje af, al valt deze Ioniq 5 op zichzelf al genoeg op natuurlijk.
Grote accu, degelijke range
Onderhuids krijgt de Ioniq 5 XRT standaard de set-up met twee elektromotoren. Daardoor heb je dus vierwielaandrijving en 320 pk ter beschikking. Standaard wordt de XRT gezegend met de grootste batterij van 84 kWh waarmee Hyundai mikt op zo'n 450 km aan range.
Vooralsnog zijn er geen plannen om deze Ioniq 5 XRT naar Europa te halen. Niet in het minst omdat hij specifiek voor de Amerikaanse markt wordt gebouwd in Amerika. Hyundai heeft in de staat Georgia namelijk een gloednieuwe EV-fabriek op poten gezet. Zonde?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen