MG lanceert dit jaar nog twee nieuwe varianten van succesmodel MG4. De éne zoekt de grenzen van het chassis op dankzij buitensporig veel vermogen, de andere wil dankzij een grotere accu over meer range beschikken. We deden de (range)test met de MG4 Trophy Extended Range.
Wat is dit?
Eén van de twee nieuwe topmodellen van de MG4, een elektrische hatchback die furore aan het maken is in Europa. Zoekt de XPower nog de grenzen van het chassis op dankzij vlot 400 pk, dan wil deze Trophy Extended Range vooral veelrijders op hun wenken bedienen dankzij de grotere batterij van 77 kWh (bruto). Daarmee geraakt deze "budget"-EV op papier tot 520 km ver.
Range-topper
Bereid je pupillen al maar voor, want de komende maanden gaat de MG4 niet meer weg te slaan zijn uit het straatbeeld. Niet in het minst omdat de Volkswagen ID.3-rivaal met een rotvaart aan het opklimmen is in de verkooplijsten. In de UK is het bij momenten dé best verkopende EV en in België staat MG ondertussen al in de top 10 EV-merken. Zelfs nog voor Polestar! Hét huidige topmodel van het merk, de MG4, krijgt er nu een range-topper bij.
Die "range" mag je letterlijk nemen, want de MG4 Trophy Extended Range wil vooral dat doen: meer range bieden. Daarvoor vindt MG het warm water niet opnieuw uit. Wel, vond het plaats voor een accu van 77 kWh onder de carrosserie. Met een nettovolume van 74,4 kWh beschik je daardoor over 12,7 kWh aan extra batterijvermogen tegenover de MG4 Luxury. Volgens MG genoeg om de maximale range op te krikken van 450 km naar 520 km.
Sneller... maar ook zwaarder
70 extra kilometers. Op papier. Is dat genoeg om het bestaansrecht van deze MG4 Trophy Extended Range te rechtvaardigen? Wel, dat is maar een deeltje van het verhaal. Want deze Trophy krijgt nog wat andere veranderingen onderhuids. Zo is de elektromotor achteraan voortaan 245 pk en 350 Nm koppel sterk. Dat is 40 pk en 100 Nm meer dan bij de Luxury. Vooral die toef extra koppel zal je gevoeld hebben. Want met een sprinttijd naar de honderd van 6,5 seconden is deze Trophy beduidend sneller dan de Luxury (die er 7,9 tellen over doet).
Dat extra vermogen is er trouwens niet enkel maar voor de show. Nee, door de grotere batterij is de MG4 een stukje zwaarder geworden. 1.826 kg hangt deze MG4 Trophy aan de haak, dat is zo'n 100 kilogram meer dan MG4's die het doen met de accu van 64 kWh. Ter verdediging van MG; MG4's grootste rivaal - de Volkswagen ID.3 77 kWh - flirt met de 2 ton. Waardoor deze Chinees nog steeds een streepje voor heeft!
Hoe ver geraak je nu?
Waarom we zo veel focussen op het gewicht? Omdat gewicht uiteraard een factor heeft op het verbruik van een (elektrische) auto. Je krijgt dus meer batterij... maar ook meer gewicht om mee te zeulen. Wat doet dat met het verbruik van deze MG4 Trophy Extended Range? Wij klokten onze verbruikstest af op 16.5 kWh/ 100 km. Dat is tot op de knoopcel wat MG afficheert. Waardoor we inderdaad over een range beschikken van maximaal 520 kilometer.
Tot dusver zit deze MG4 Trophy er dus boenk op. Wees er echter van bewust dat deze Trophy, ondanks dat hij verder geraakt, wel een stukje extra verbruikt dan de Luxury door het hogere gewicht (1 kWh/ 100 km). Of dat die extra 70 km aan range waard is? Dat hangt van je persoonlijke noden af.
Interne concurrentie
De MG4 Trophy Extended Range weet trouwens op nog een andere manier indruk te maken. We moeten er niet flauw over doen, deze Chinees wil vooral de Volkswagen ID.3 77 kWh in zijn onderbroek zetten. Dat lukt op zo goed als alle vlakken. De MG4 Trophy rijdt meer dynamisch, heeft een grotere koffer, strakker interieur én... een catalogusprijs van 41.935 euro. Bij Volkswagen ben je minstens 54.580 euro kwijt voor de ID.3 met grote accu en dan moet je nog bijbetalen voor een warmtepomp die standaard op deze MG4 Trophy zit.
Enkel qua maximale oplaadsnelheid moet de MG4 Trophy de duimen leggen tegenover de Duitser. Zo kan de ID.3 Pro S opladen aan maximaal 170 kW DC, terwijl de MG4 Trophy het doet aan maximaal 145 kW DC. Nu goed, betaal je daarvoor met plezier zo'n 15.000 euro extra? Wij niet alleszins. Het toont nogmaals aan welke voorsprong Chinese automerken hebben in het compact segment. Want deze MG4 Trophy is eigenlijk ongenaakbaar. Zijn grootste concurrent? Misschien wel de de MG4 Luxury van 37.785 euro. Die krijgt knal dezelfde uitrusting, nét wat minder range maar kost je wel 4.150 euro minder. En laat ons eerlijk zijn, een range van 450 kilometer kan je bezwaarlijk "behelpen" noemen.
Conclusie
De MG4 Trophy Extended Range doet perfect wat er op de verpakking staat: meer range bieden. Hij raakt echter niet aan de kernwaarden die van de MG4 zo'n goede EV maken. Zo blijft deze Trophy plezant om te rijden, zuinig en - relatief- goedkoop. Kijk en leer, Volkswagen.
Reacties
door John
door Henk Houwen
door FLP
door Steven Smits
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen