Beter laat dan nooit: Peugeot heeft zijn E-408 voorgesteld. De reguliere 408 kennen we namelijk al twee jaar maar toch bleef het wachten op de elektrische versie. Dat was vooral vreemd omdat Peugeot gewoon de aandrijflijn van platformgenoot E-308 kon overnemen… Maar dat hebben ze dus niet gedaan.
Geef het maar toe: wanneer Peugeot in 2022 de 408 voorstelde, stond ook jij even met je mond vol tanden. Of je het ding nu namelijk spuuglelijk of net bloedmooi vindt — en wij vinden dat laatste — opvallen doet de hoogpotige fastback zeker. Bovendien beloofden de Fransen dat er ook een zuiver elektrische versie zou komen onder de noemer E-408 en we konden al raden welke aandrijflijn die zou krijgen. De 408 deelt namelijk zijn technische basis met de 308 dus de E-408 kon gewoon de elektromotor en accu van de E-308 overnemen… Toch?
Meer E-3008 dan E-308
Niet dus. Dit is namelijk die Peugeot E-408 en die is onderhuids compléét anders dan wat we verwacht hadden. Zo krijgt de E-408 niet de elektromotor van de E-308, maar wel die van de nieuwere E-3008 op zijn vooras. Dat levert hem 210 pk en 345 Nm koppel op, flink meer dus dan de 156 pk’tjes en 260 Nm’metjes die zo’n E-308 weet te bieden. Reken er dan ook op dat deze E-408 een stuk gretiger naar de 100 km/u sprint, al kleeft Peugeot daar nog geen precies cijfer op.
Daar eindigen de verschillen trouwens nog niet want ook de accu is groter dan die van zijn hatchbackbroer, en die leent hij zelfs niet zomaar van de E-3008. Onder de bodem van de E-408 vind je namelijk 58,2 kWh aan bruikbare cellen, goed voor een mooie 453 kilometer rijbereik volgens de WLTP-cyclus. De snellaadcapaciteit krijgt eveneens een boost want in de plaats van 100 kW kan deze E-408 laadvermogens tot 120 kW aan. Dat is nog steeds niet bepaald marktleidend in dit segment maar het moet genoeg zijn om van 20 naar 80 procent capaciteit te laden in iets meer dan een half uur.
Extra pedaaltjes achter het stuur
Nu goed, ondanks zijn verrassende elektrische aandrijflijn kijk je verder wel gewoon naar een Peugeot 408 zoals we die al kenden. Ook hier is er dus amper een verschil te zien tussen de versie op stroom en die op benzine of diesel, op een paar ‘E’-tjes in de logo’s na. Dat geldt ook binnenin, waar je nog steeds aankijkt tegen de gekende ‘i-Cockpit’ met zijn hoog geplaatste 3D-instrumentarium en zijn kleine, lage stuurtje. Achteraan dat stuurtje vind je trouwens nog iets dat de E-308 niet heeft: schakelpedaaltjes… Al dienen die hier niet zozeer om van versnelling te veranderen, maar wel om te kiezen uit drie sterktes voor de remregeneratie.
Deze E-408 is dus verrassend veel meer EV dan zo’n E-308… In die mate dat je je bijna gaat afvragen waarom Peugeot die betere motor en accu niet ook in die laatste lepelt als het toch gewoon op het platform past. Hoop doet leven, maar voorlopig blijft deze aandrijflijn dus specifiek voor de E-408. Hoeveel je ervoor moet neertellen — en hoe die prijs zich dan verhoudt ten opzichte van de E-308 — weten we nog niet.
Meer EV’s in de gratis EV-Gids
Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2024 of blader hieronder meteen door het magazine!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen