In de markt voor een pick-up, maar moet het een elektrische zijn? Dan kan je voorlopig maar op één adres terecht in België: bij Maxus. Zij bieden namelijk de T90 EV aan maar geen nood indien die je niet kan overtuigen. Zo voegt Maxus nu een tweede elektrische pick-up toe en die eTerron9 is flink wat krachtiger.
Twee jaar geleden onthulde Maxus zijn T90 EV en daarmee hadden ze stiekem een primeur in handen. Zo stonden er aan de andere kant van de oceaan wel al elektrische pick-ups in de showrooms — denk maar aan de Ford F150 Lightning — maar in Europa was de Maxus de eerste. Sterker nog: twee jaar na datum is die T90 EV nog steeds de enige in België want hoewel Ford die F150 Lightning wel al naar bijvoorbeeld Noorwegen bracht, is daarvan voor onze markt geen sprake… Al is er nu een manier om iets in huis te halen dat wel héél hard op die Ford lijkt.
F150-gewijs
Maak namelijk kennis met de tweede elektrische pick-up voor onze markt en dat is… Ook een Maxus. Die luistert naar de naam eTerron9 en we moeten er geen doekjes om winden: van vooraan gezien lijkt die best sterk op zo’n Ford F150 Lightning. Zo krijgen we ook hier twee verticaal georiënteerde koplampen te zien met een C-vormig lichtsignatuur errond. Die worden ook hier met elkaar verbonden door middel van een doorlopende LED-balk, al staat deze keer natuurlijk geen ‘Ford’ maar wel ‘Maxus’ in koeien van letters op de voorklep gekleefd. Die voorklep opent trouwens al even F150-gewijs om toegang te bieden tot een gigantische frunk met een inhoud van 236 liter.
Dat is natuurlijk niet de voornaamste laadruimte van deze auto want je weet wel, je kijkt hier naar een pick-up. Achteraan vind je dus het gewoonlijke laadbed waarin je volgens Maxus tot 620 kilogram aan gewicht mag stapelen. Is die bak op zich nog niet groot genoeg, dan kan je de achterwand van de cabine platleggen om zo voorwerpen van tot 2,4 meter lang te kunnen meenemen. De ‘Easy Load’-modus helpt je die voorwerpen dan weer makkelijk in te laden door de standaard aanwezige luchtvering met 6 centimeter te verlagen en verder mag je ook nog eens tot 3,5 ton aan gewicht trekken met je eTerron9.
Volwassen EV
Vooral aan dat laatste cijfer kan die oude T90 EV dus een puntje zuigen en dat ligt er natuurlijk aan dat deze Maxus eTerron9 een stuk krachtiger is. Zo beschikt hij over twee elektromotoren waarvan de voorste 170 pk en de achterste 272 pk produceert. Het totaalplaatje piekt zo op maar liefst 442 pk, goed voor een 0-naar-100-sprintje in 5,8 seconden. Onder de bodem vind je dan weer een accupakket van 102 kWh in iets dat Maxus omschrijft als een ‘Tetris-design’. Daarmee willen ze zeggen dat de negen cellen perfect verdeeld zitten in een beschermend frame, een beetje zoals in het gelijknamige spelletje. Je moet er 430 kilometer rijbereik uit halen en snelladen gebeurt nadien aan een — stiekem niet heel snelle — 115 kWh, goed voor 20 naar 80 procent capaciteit in 40 minuten.
Je kijkt hier hoe dan ook naar een aanzienlijk volwassener EV dan de T90 die Maxus eerder al toonde, en dat is ook geen toeval. Waar de T90 namelijk elders ook versies met verbrandingsmotoren kent, werd deze eTerron9 meteen ontwikkeld op een volledig elektrisch platform. Daardoor zijn zaken zoals Vehicle-to-Load — waarbij je externe apparaten van stroom kan voorzien uit de accu — meteen van de partij en dan hebben we het nog niet over dat hypermoderne interieur gehad. Dat wordt namelijk gedomineerd door twee grote schermen op het dashboard terwijl je de zetels kan transformeren tot bedden — echt waar. Flink wat om naar uit te kijken dus voor de verkoop van deze Maxus eTerron9 opstart, ergens in het vierde kwartaal van dit jaar.
Meer EV’s in de gratis EV-Gids
Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2024 of blader meteen in het digitale magazine hieronder.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen