Test: Maxus T90 EV - pick-up met Vlaamse EV-premie! (2024)

Maxus T90 EV test rijtest belgie info 2024

Het is een kleine maar sterke markt, die van de pick-ups in België. De vreemdste eend in de modderpoel moet wel deze Maxus T90 EV zijn, een elektrische pick-up... die ook nog eens recht heeft op de Vlaamse EV-premie! Een 100% elektrische pick-up voor 34.524 euro (of minder als zakelijke klant)? Autofans doet de test.

Wat is dit?

Technisch gezien de eerste elektrische pick-up op de Belgische markt. Want hoewel we eerder de Ford F-150 Lightning op Waalse bodem reden, staat die mastodont niet in de Belgische verkooplijsten. De Maxus T90 EV is dus momenteel de énige elektrische pick-up die je officieel in België kan kopen... en doet dat ook nog eens met de Vlaamse EV-premie!

Wacht, is dat niet helemaal van de put gerukt?

Eigenlijk wel. Want hoewel de Vlaamse regering besloot om het fiscale voordeel van pick-ups teniet te doen voor particulieren, kan je nu toch terug op de kap van de overheid goedkoper een pick-up op de kop tikken. Al moet je dan wel even mee gaan in het verhaal. Zo bedraagt de aanbevolen catalogusprijs van deze T90 EV een hallucinante 66.538 euro. Echter, Suzuki-gewijs krijg je meteen een riante korting op je T90 EV. Eentje van maar liefst 27.799 euro. Da's een Dacia Sandero én Sandero Stepway aan korting!

Maxus T90 EV test rijtest belgie info 2024

Daardoor kost deze T90 EV plots 39.524 euro en heb je - jawel - recht op die Vlaamse EV-premie van 5.000 euro. Eindbedrag wanneer je buiten zoemt bij Maxus? 34.524 euro! Om je een idee te geven: de nieuwe Ford Ranger kost je minimaal 54.952 euro. En dan moet je op die Maxus T90 ook nog eens geen inschrijvingstaks of jaarlijkse verkeersbelasting betalen! Zet je 'm liever op de zaak? Dan ben je (ex. btw) al voor 32.665 euro gesteld.

Maar is de Maxus T90 EV ook een goede pick-up?

Kijk, zonder twijfel ben je deze review aan het lezen om een antwoord op die vraag te krijgen. Echter, wat is een goede pick-up? Laten we misschien eerste eens naar de technische componenten van deze Maxus T90 EV kijken. De T90 EV krijgt een elektromotor op de achteras van 177 pk en 310 Nm koppel, heeft een nuttig laadvermogen van 925 kg en een trekvermogen van 1 ton. Toegegeven, da's eerder bescheiden in pick-upland. De laadbak meet volgens onze lintmeter 1.485 mm op 1.510 mm en is 53 cm hoog.

Maxus T90 EV test rijtest belgie info 2024

Onder de 5,3 meter lange carrosserie zit een LFP-batterij met een netto vermogen van 84 kWh. Da's meer dan wat je in een Tesla Model 3 Long Range krijgt! Hoop echter niet op meer range, want met een officieel verbruik van 26.8 kWh/100 km geraak je op papier 330 km ver op één laadbeurt. Mik in de realiteit - afhankelijk van je gebruik - op zo'n 220 km tot 350 km range.

Rijdt de Maxus T90 EV als een pick-up of als een EV?

Wel, beiden. Zo is de initiële schop van de elektromotor genoeg om het gros van het verkeer achter te laten aan het stoplicht. Daarnaast zijn de elektrische hernemingen op lage snelheden amusant. Ook het instant koppel van 310 Nm maakt de T90 EV tot een aangename metgezel om met een aanhangwagen aan de slag te gaan. Al is dat maximale trekvermogen van amper 1 ton wel een door in het oog.

Maxus T90 EV test rijtest belgie info 2024

Meer nog, na de initiële punch, is het fut al snel uit de aandrijflijn boven de 50 km/u, waardoor je ietwat buiten adem de 120 km/u aan zal tikken - meteen ook de gelimiteerde top van deze pick-up. De sprint van 0-100 van een eerder zoutloze 12.3 seconden onderstreept dit verder. Zoals een pick-up van weleer heeft de T90 EV zonder lading een opvallend hobbelig weggedrag. Zonder twijfel het gevolg van een overdreven stevige demping achteraan die én het leeggewicht van 2.3 ton moet slikken en de potentiële belading. De 17-duims velgen met dikke banden rondom (245/65) helpen natuurlijk niet voor een strak weggedrag.

Nu goed, een pick-up hoeft geen sportwagen te zijn natuurlijk, al tonen rivalen zoals de Ford Ranger en Volkswagen Amarok dat een pick-up niet per sé oncomfortabel hoeft te zijn. Als dat ongemak op de openbare weg er is, omdat je op het onverharde de koning bent, dan valt het nog te vergeven. De Maxus T90 EV heeft 18,7 mm aan bodemvrijheid en kan natuurlijk teren op het sterke elektrisch koppel. Wees je er echter wel bewust van dat deze T90 EV énkel achterwielaandrijving heeft en geen complex differentieelwerk aan boord heeft. De enige snufjes lijken wel de automatische afdalingshulp en de achteruitrijcamera. Maar dan heb je het wel gehad. Zelfs een cruisecontrole zit niet op deze pick-up.

Klinkt allemaal nogal... zoutloos, niet?

Wel, dan heb je niet volledig ongelijk. De T90 EV starten doe je door te draaien aan een fysieke sleutel, er is een manuele handrem, de gebruikte materialen in het interieur zijn hard en de laadklep achteraan weegt meer dan een volledige Lotus Elise. Da's opvallend, want op de Chinese thuismarkt komt de T90 met een hoop meer luxe en zelfs twee joekels van digitale schermen. In ons Belgenland krijg je analoge wijzers en een 10.25-duim infotainmentscherm. Niet dat het daardoor schabouwelijk vertoeven is in deze T90 EV, maar wederom: concurrenten hebben de voorbije jaren fors veel tijd gestoken in het opwaarderen van hun pick-ups. stap je in de T90, dan lijk je wel een decennium terug in de tijd gekatapulteerd... buiten die Apple Carplay.

Maxus T90 EV test rijtest belgie info 2024

En toch... kunnen we niet boos zijn op deze T90 EV. Want je moet in het achterhoofd houden dat deze knaap met dubbele cabine exclusief btw 32.665 euro kost. Daar kan simpelweg geen andere pick-up aan tippen! Het knaagt echter bij ons dat je geen uitermate goede pick-up of uitermate goede EV binnen haalt met deze T90 EV. Het concept kan zonder twijfel werken in ons compacte Belgenland, maar niet met de huidige set-up. Zelfs het snelladen aan maximaal 80 kW DC (of 11 kW AC) is eerder bescheiden.

Conclusie

Er zijn momenteel bijna 60 elektrische auto's die in aanmerking komen voor de Vlaamse EV-premie. Eerlijk is eerlijk, het gros daarvan is een betere keuze dan deze Maxus T90 EV. Ben je echter een zakelijke klant die iets aan zijn groene imago wil doen? Dan is deze T90 EV een spotgoedkoop werkpaard met 5 jaar garantie geruggensteund door importeur Astara die onder andere ook Hyundai, Isuzu, Suzuki en MG aan de man brengt. Verwacht er echter geen wonderen van.


Meer EV’s in de gratis EV Gids

Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV Gids 2024 of blader meteen in het digitale magazine hieronder.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws