Rijtest

Volkswagen Golf Facelift getest - gênant goed (2024)

Dit jaar blaast de Volkswagen Golf maar liefst 50 kaarsjes uit! Om dat te vieren trakteert het merk uit Wolfsburg de huidige achtste generatie op een facelift. Misplaatst cadeau, of is deze Mk8.5 nu al een schot in de roos?

Pros

  • Praktisch
  • Comfortabel
  • Upgrade infotainment

Cons

  • Mist charme?
  • Optiepolitiek
  • Remgedrag

Wat is dit?

De tussentijdse facelift van de in 2020 gelanceerde achtste generatie Golf. Een curiosum, die Mk8, want het was de eerste nieuwe Golf die de schoentjes van zijn voorganger niet geheel kon invullen. Deze Mk8.5 wil wat fouten rechtzetten... en slaagt daar wonderwel in.

Hoezo? Was de Golf Mk8 een teleurstelling?

Het was de eerste Golf die op de markt kwam na, ahum, Dieselgate. Een "oepsie-momentje" van de VW-groep met verregaande gevolgen voor het concern en zowat élk ander automerk op de markt. De focus werd in een sneltempo verlegd naar elektrificatie en de daarbij horende ID-familie, waardoor de Golf Mk8 misschien wat minder liefde (lees: ontwikkelingsbudget) kreeg dan we gewoon waren bij een nieuwe generatie.

Het resultaat was in de basis de Golf zeven (het hoogtepunt in de Golf-lijn volgens velen) die werd overgoten met een meer generisch design, frustrerend infotainment, goedkopere materialen in het interieur en - bedek je oren - streelstrookjes.

Over de streelstrook gesproken, is die er nog?

Bedoel je die irritante slider vlak onder het infotainment waarmee je volume en klimaatcontrole moet bedienen? Jep, die tekent nog steeds present. Goed nieuws echter voor iedereen die na 17u nog de baan op gaat: tegenwoordig is 'ie wel verlicht. Vergeet echter die streelstrook zoals je eerste vakantielief, want daarboven poot Volkswagen een compleet nieuw infotainmentscherm neer. In de basis is dat 10.4 duim groot, optioneel groeit het naar 12.9 duim.

Image
Volkswagen Golf 2024 facelift MK8 Review

Veel belangrijker is dat het scherm draait op het MIB4-systeem, Modularer Infotainment-Baukasten van de vierde generatie (Duitsers en hun woorden). Daardoor wordt de Golf plots gezegend met een digitaal scherm dat intuïtief te bedienen valt, eindelijk sneller draait dan een Nokia 3310 en gewoonweg een plezier wordt om mee te werken. Niet in het minst omdat je de temperatuur ook simpel kan bedienen via het scherm. Van kneusje naar neusje, deze Golf MK8.5 bewijst het.

Beter infotainment: Check. Maar zijn er nog nieuwigheden?

In het interieur? Op detailniveau. Het stuur is nieuw en brengt fysieke drukknoppen terug (hoezé). Voor de rest is het des Golfs... en da's geen slecht ding. Zitpositie vooraan is goed, zichtbaarheid rondom adequaat. Achterin heb je genoeg beenruimte en optioneel kan je zelfs stoelverwarming krijgen voor de achterbank. Er is een reden dat de Golf decennia lang als de maatstaf werd gebruikt... en deze MK8.5 bewijst dat nog maar eens.

Image
Volkswagen Golf 2024 facelift MK8 Review

Is het spannend? Nee. Is het praktisch? Ja! Kijk maar eens naar de koffer van 381 liter die groeit tot 1.270 liter met nee geklapte achterbank. Nog niet genoeg voor je? Dan is er ook nog de Golf Variant stationwagen met 611 liter aan koffer! Te laag voor je? Dan is er ook nog een Tiguan... maar moet dat nu echt, zo'n SUV?

Oké, de Golf hatchback dus. Wat zit er tegenwoordig onder de kap?

Revelatie Sonja en Rudy, pure revelatie. Kijk, op het eerste gezicht lijkt er weinig te veranderen. Toch als je de GTI- en R-speclijst bekijkt. Een péékaatje meer links, een slimmer koppelverdelingssysteem rechts, maar nog steeds met de 2-liter viercilinder TFSI die al meegaat sinds er een muur dwars door Berlijn liep. Voor de modale koper - u en ik dus - gebeurt er iets interessant.

Image
Volkswagen Golf 2024 facelift MK8 Review

Volkswagen zwiert namelijk de 1-liter driecilinder turbobenzine buiten voor het basismodel en vervangt die door een 1.5-liter viercilinder turbobenzine. Jep, je kan geen driecilinder meer krijgen in de Golf. Het vermogen voor de instapper is met 115 pk (+5pk) en 220 Nm koppel (+20 Nm) ongeveer gelijk, maar je krijgt wel héle cilinder extra. Ook de sprint naar de honderd gaat er met 6 tienden op vooruit (9,9 sec) terwijl je maar liefst 1 km/u sneller kan (203 km/u) én 0,1 l/100 km minder zal verbruiken (5,4 l/100 km)... op papier.

Hoe rijdt die instap-Golf facelift?

Uw gok is zo goed als de onze, want VW gaf ons uiteraard geen kaal modelletje mee (ook al vragen we daar naar sinds 2008). Wij kregen een "Golf Style Business Premium 1.5 TSI eHybrid 110 kW DSG6" mee, de plug-in Golf zeg maar. Ook daar is er nieuws onder de zon. Want tschüs is de 1.4 liter viercilinder die spart met de elektrische aandrijflijn en Willkommen is de 1.5-liter viercilinder die samen werkt met de elektromotor en accu van 19,7 kWh netto.

 

Image
Volkswagen Golf 2024 facelift MK8 Review

Het systeemvermogen ligt daardoor op een gezonde 204 pk (350 Nm) en dat is inderdaad op de centiem identiek aan het pre-facelift model. Het verschil zit 'm dan ook in de accu. Want met 19,7 kWh is die een stukje groter dan het exemplaar van 10.6 kWh pre-facelift. Volgens VW kan je daardoor tot 141 km ver puur op elektrokracht, mik in de realiteit op een cijfer rond de 100 km. Al is ook dat meer dan puik natuurlijk!

Wat is er nog puik?

Het rijgedrag, tiens! De Golf is ook als Mk8.5 gênant goed. Dit is zo'n auto waarmee je rondtoert en denkt: waarom konden ze dit nu niet met de VW ID.3? De Golf is stil, comfortabel en op alle vlakken gewoon goed. Is dit als plug-in de auto waarmee je de omweg naar huis neemt? Nee. Is dit de auto waarin je zonder zorgen je kroost propt op de achterbank? Jazeker! Want de Golf voelt zo solide aan als een bakstenen huis.

Image
Volkswagen Golf 2024 facelift MK8 Review

Hetzelfde kunnen we spijtig genoeg niet zeggen over het remgedrag. Bij VW gebruiken ze tegenwoordig een adaptief systeem dat rekening houdt met navigatiedata. Daardoor remt je Golf af als je richting een rotonde of kruispunt rijdt. Handig... als het altijd hetzelfde zou doen. Want niet elke rotonde blijkt voor VW gelijk voor de wet en niet elk kruispunt even belangrijk. Daardoor weet je nooit hoeveel remdruk de initiële rempoging zal geven en belangrijker: remt de Golf bijna nooit op dezelfde manier. Weerom VW: niet alle software die je ontwikkeld... moet je in een auto steken. Gelukkig kan je het systeem wel grotendeels uitschakelen (via de ECO-assistent).

Oef. Maar wat moet deze nieuwe Golf kosten?

Minimaal 30.370 euro voor de versie met handbak en 116 pk. Geloof het of niet, maar daarmee is hij amper 3.600 euro goedkoper dan de ID.3 met 170 pk en accu van 52 kWh. Waardoor je niet écht meer kan stellen dat elektrische auto's hallucinant veel duurder zijn. Vervorm je die gedachte, dan kan je ook stellen dat het hallucinant is dat een kale Golf tegenwoordig meer dan 30K kost.

Image
Volkswagen Golf 2024 facelift MK8 Review

Ons testexemplaar - met die onmogelijk lange naam - klokte af op 52.424,99 euro. Da's evenzeer een sloot geld, maar bij Mercedes rijd je daar nog geen kale A-Klasse plug-in voor buiten. Het is dus allemaal een kwestie van perceptie en kijk je voorbij de wat saaie look, dan is deze Golf Mk8.5 onderhuids gênant goed.

Het verdict

Je partner een facelift cadeau doen om 50 levensjaren te vieren zal zonder twijfel in het verkeerde keelgat schieten. De Golf van de achtste generatie vaart er echter wonderwel bij. Want de Golf Mk8.5 is zo goed, dat het soms vervelend wordt.

Reacties

Ik deed enkele maanden geleden een testrit met de 1.5 116pk. Ik heb echter nooit kunnen rijden met de 1.5 130pk (die nu niet meer te krijgen is). Die laatste had echter 20Nm minder koppel en vroeg mij eigenlijk af wat het verschil tussen beiden in de praktijk betekent: minder PK , meer koppel. Welke rijdt het beste?

avatar
door John
14/11/2024, 17u15


Dieselgate een Oepsie momentje noemen... Dan heb je wel echt oogkleppen met een VW logo op!

avatar
door voornaam achternaam
17/11/2024, 23u12


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen