Moest je even vergeten zijn wat de Cupra Tavascan net is, check dan zeker onze review of bekijk even de video onderaan dit artikel. Wat velen echter niet weten is dat het meest geslaagde broertje van de familie van de VW ID.4, Skoda Enyaq of Audi Q4 niet in Europa, maar wel in China wordt gebouwd, samen met tweelingbroer VW ID. Unyx. En dat heeft interessante implicaties voor de lokale markt.
Koning korting
Er woedt een heftige strijd op de Chinese EV-markt, waardoor auto's aan absolute dumpingprijzen worden verkocht in de hoop een stukje marktaandeel af te kunnen snoepen. Amper 4 maanden na de lancering van de ID. Unyx geeft Volkswagen nu al een korting van 5.250 euro euro op de Chinese Cupra Tavascan. Toegegeven, dat is minder dan de 7.250 euro korting die je momenteel krijgt bij Cupra in België... maar de ID. Unyx kost om te beginnen al bijna de helft van de Cupra Tavascan in China.
Kijk je in België na die korting van 7.250 euro naar een basisprijs van 51.970 euro, dan moet je in China amper 22.300 euro neerleggen... voor technisch gezien dezelfde auto! Hoewel je daaruit kan besluiten dat de Europese Tavascan aan een serieuze woekerprijs wordt verkocht, moet je ook in het achterhoofd houden dat Volkswagen in China waarschijnlijk een hoop geld aan het verliezen is op elk verkocht exemplaar. Op lange termijn geen gezonde strategie voor een merk natuurlijk (iets met winst maken), maar ook merken zoals BYD doen hetzelfde in China. Een uitputtingsslag dus, om te zien wie het diepste wil gaan en het grootste potje geld heeft. Of de klant daar wakker van ligt als hij buiten rijdt met zijn Tavascan van 22.300 euro?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen