Zeg je tegenwoordig Hyundai, dan is de kans klein dat je meteen aan de Santa Fé denkt. Autofans van het eerste uur dromen waarschijnlijk meteen weg richting i30 N, terwijl design-fetisjisten luidop Ioniq 5 scanderen. De stille eenzaat in de hoek mompelt waarschijnlijk "Veloster", maar er is natuurlijk een reden dat hij eenzaam in de hoek zit. Toch is het de Sante Fé die er voor zorgde dat het Zuid-Koreaanse merk in 2001 naam kon maken in West-Europa. Ondertussen zijn we vijf generaties verder en die nieuwe Santa Fé is stiekem een MX5.
Wie durft?
Oké, genoeg met jullie voeten gerammeld. Want waarom noemen we de nieuwe Santa Fé de gehele tijd een MX5? Het verschil me de roadster van Mazda kan niet groter zijn! Zo is de Sante Fé een SUV van 4,85 meter met een gewicht van om en bij de 2 ton, terwijl de MX-5 van Mazda laag tegen de grond hangt, geen dak heeft en amper 1 ton weegt.
De oorzaak ligt bij de interne codenamen die Hyundai aan zijn producten geeft. Die zijn opgemaakt uit een hoop letters en cijfers. Neem nu de tweede generatie Kona. Die gaat intern door het leven als SX2. De reden achter die "S" weten we niet, maar de X staat voor crossover/SUV en de "2" voor generatie 2. De vierde generatie Tucson heeft dan weer intern de NX4 (wederom: de N van "?", de X van crossover en de 4 van "vierde generatie). De vijfde generatie Sante Fe heeft een interne codenaam die start met "MX" en gezien het de vijfde generatie is, spreken we over de MX5. Oké, wie durft die badge achterop zijn gloednieuwe Santa Fé te kleven? Je hebt onze Autofans-goedkeuring!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen