Eerste test: Skoda Superb Combi - Mag het iets meer zijn? (2024)

Eerste test: Skoda Superb Combi 2024

Skoda lanceert de 4e generatie van hun topmodel, de Superb. Sinds de 2e generatie is die er ook als Combi (station wagon) die meteen ook het merendeel van de verkoop uitmaakt. En net als je denk het niet groter of ruimer kan, dan toch blijkt er nog een overtreffende trap te zijn.

Laten we meteen maar met de belangrijkste troef van deze nieuwe Superb Combi starten: de binnenruimte. De vorige stond al gekend om z’n gigantisch ruimteaanbod, deze 4e generatie doet nog beter. De auto werd nog maar eens 4 cm langer (nu 4,9 meter in totaal) en daar profiteert vooral de koffer van. Als je de achterklep opent, dan gaapt een vlaai van een kofferruimte die ook nog eens 30 liter is gegroeid tot 690 liter en zelfs tot een waanzinnige 1.920 liter met neergeklapte achterbank. Je hebt bijna een verrekijker nodig om tot aan de boordplank te kunnen zien, zo groot is de Superb Combi.

Premium? Of net niet?

Ook de passagiers komen niets te kort. Niet dat er hier winst te noteren valt tegenover de vorige generatie, maar die blonk al uit qua been- en hoofdruimte. In de Superb Combi krijg je (zeker op de achterbank) een heerlijk ruimtelijk gevoel, een beetje alsof je in een monovolume zit. Zeker met het optionele panoramisch glazen dak, ervaar je business class rijcomfort.

Wij reden de Laurin & Klement topversie en die krijgt standaard comfortstoelen met verwarming, ventilatie en (vooraan) een ingewerkte Thaise masseuse. Die laat je kiezen uit verschillende massageprogramma’s en intensiteit waardoor je helemaal relax op je bestemming zal arriveren. Meer premium wordt het natuurlijk niet in deze prijsklasse en je zal ook ons geen slecht woord horen zeggen over de afwerking met bijvoorbeeld fraai uitziende lederen stiksels op de boordplank. Zeker in combinatie met het cognackleurig leder, ademt het L&K interieur weelde en luxe uit. Is dan pakweg een Audi A6 of BMW 5 meer premium? Vanuit marketingperspectief wellicht wel, maar als je daarvan abstractie maakt in je denkwijze, dan valt er eigenlijk nauwelijks verschil te noteren.

Simply clever

Een leuke nieuwigheid in deze Superb zijn de Smart Dials, en daarmee onderscheidt deze Skoda zich meteen ook van de VW Passat break, met wie hij heel veel techniek deelt. De Smart Dials zijn drie haptische ronde draaiknoppen waarmee je niet alleen de airco bedient, maar bijvoorbeeld ook de stoelverwarming activeert of de rijmodi selecteert. Dat zijn meteen al enkele essentiële functies waardoor je je dus niet doorheen de menu’s van het 13 inch multimediascherm moet worstelen. De eerste 3 uitrustingsniveaus moeten het wel stellen met een kleiner 10 inch scherm. De head-up display tot slot, is een nieuwe feature voor de Superb (enkel op de L&K).

Voorts zijn er maar liefst 28 leuke functionaliteiten die de Skoda brand slogan “Simply Clever” alle eer aandoen. De ijskrabber en de paraplu in de deur kennen we al van de vorige generatie maar er zijn ook nieuwe leuke dingetjes waarbij we vooral blij waren met de kofferrol die je (uiteraard) kan uitnemen, maar die dan een plekje onder de koffervloer krijgt. Super handig, en je hoeft je dus niet meer af te vragen waar je met dat omslachtig ding moet blijven.

Gebrek aan inspiratie?

We hebben het nog niet over het exterieurdesign gehad van de nieuwe Superb Combi. Eerlijk gezegd was dat ook tijdens de persvoorstelling niet meteen iets waarbij men lyrisch begon te gesticuleren bij speciale vouwen, knikjes en lijnen in het koetswerk. De Superb Combi is nochtans een mooie verschijning; beetje statig, met mooie nieuwe LED Matrix koplampen die de toon zetten, en naar keuze knappe alu wielen die tot 19 inch groot zijn. Achteraan doet de Superb Combi ons denken aan de Opel Insignia of de Ford Mondeo, iets wat ook de aanwezige designer beaamde als opmerking die hij nog had gekregen. Niets mis mee in ieder geval, maar een hoofd-draaier is de Superb Combi zeker niet. Een tikje te braaf zelfs misschien, waarbij het lijkt alsof de designers een beetje gebrek aan inspiratie hadden. Of gekortwiekt werden door de VW hiërarchie, dat zou ook kunnen. Maar he, over smaken…

Nieuwe generatie plug-in

Snel over naar de motoren waar we het in afwachting van de Sportline versies (voorzien voor begin volgend jaar) moeten stellen met een eerder brave 1.5 TSI Mild Hybrid van 150 pk, Een 2.0 TSI van 204 of 265 pk, en twee 2.0 TDI diesels van 150 of 193 pk. Zakelijke rijders zullen wellicht opteren voor de tweede generatie 1.5 TSI plug-in van 204 pk die met z’n batterij van 26 kWh (19,7 kWh netto) tot 100 km ver geraakt en tot 50 kW kan snelladen. Dat zijn al zeer bruikbare waarden in je dagelijkse verplaatsingen.

Wij reden in hoofdzaak met de 1.5 TSI basismotor die voor het eerst Mild Hybrid technologie krijgt. Met zijn 150 pk voel je dat de viercilinder het niet altijd makkelijk heeft om het tempo erin te houden, maar eigenlijk moeten we toegeven dat je op zich niets te kort komt. Ja, bij spannende inhaalmanoeuvres zou je graag wat meer koppel en power willen en op zo’n moment gaat de motor ook wat amechtig brommen. Maar in 99% van de omstandigheden kwijt de 1.5 zich prima van zijn taak en heb je als brave huisvader niet te klagen. Zeker niet dankzij de prima 7DSG automaat, die overigens standaard is op alle versies (manueel schakelen behoort niet meer tot de mogelijkheden bij de Superb). Vreemd genoeg krijgt enkel de Plug-In een DSG met 6 verzetten. Onze testwagen was ook voorzien van de Dynamic Chassis Control ophanging (DCC Plus) waarbij je uit 5 settings kunt kiezen. Tijdens onze veel te korte en weinig gevarieerde testrit, hebben we de zin of onzin ervan niet echt kunnen verifiëren. Dat is iets voor een meer uitgebreide test op eigen boden. Tot slot nog even aanvullen dat zowel de 2.0 benzine- als 2.0 dieselversies leverbaar zijn met vierwielaandrijving.

Conclusie

We hebben onze eerste testrit met de Superb Combi geapprecieerd omwille zijn ruimteaanbod, afwerking, uitrusting en zelfs premium gevoel in de Laurin & Klement topversie. En daarmee hebben de ingenieurs wellicht het overgrote deel van hun lastenboek afgevinkt. De 4e generatie bouwt vooral verder op de sterke punten van de vorige en spreekt daarmee vooral gezinnen en leaserijders aan die value for money willen. Met prijzen vanaf 41.410 euro (er komt trouwens later nog een basisversie die wellicht onder de 40 K duikt) is de Superb Combi dan ook gemiddeld een 2.000 euro goedkoper dan twee-eiige broer VW Passat, en dat is voor ons reden genoeg om altijd voor de Skoda te kiezen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
phil 19:38
afbeelding van phil

Een chef-carrosserie bij een grote VAG-garage zei me ooit dat als je betrokken bent bij een zwaar verkeersongeval, bvb met een vrachtwagen, dat je dan toch beter in een VW Passat zit dan in een Skoda Superb als je er min of meer heelhuids wilt uitkomen...
Daarmee impliceerde de man duidelijk dat de materialen gebruikt voor de VW van betere kwaliteit zijn en dat die daardoor dus ook duurder is.
Is daar iets van aan ? Zijn de gebruikte materialen voor Skoda's van mindere kwaliteit dan die voor VW's ?

this 10:42
afbeelding van this

Definieer 'ooit'? Vroeger was Skoda een apart merk buiten VAG. Maar tegenwoordig is het gewoon een VW met een ander sausje op. Zelfs in de mate dat je je kan afvragen wat het bestaansrecht van VW nog is. Skoda heeft intussen ook al dezelfde kwaliteit als VW en is nog altijd net ietsje goedkoper. Ondanks dat beide merken al serieus duur geworden zijn.

Jordy 11:03
afbeelding van Jordy

Je kan letterlijk gewoon de ncap safety ratings hanteren. De passat heeft voor inzittende een 85% safety rating de skoda superb 86% . Het grote verschil zit hem voor een zwakke weggebruiker. Wanneer je een zwakke weggebruiker aanrijd is de veiligheidsrating voor de persoon in kwestie 71% voor de skoda superb en 66% voor de passat. Bron: https://euroncap.com

Tom 10:02
afbeelding van Tom

Fijn om te zien dat dit soort wagens nog verkrijgbaar zijn met deftige benzine- en zelfs dieselmotoren! Ben wel erg benieuwd naar de uiteindelijke prijs van zo'n topversie...

Ter info: wel hier en daar wat spellingsfouten in de review. En in de conclusie hebben jullie het over een eerste testrit met de Octavia Combi, dat moet ook Superb zijn denk ik?

GLENN 14:08
afbeelding van GLENN

Een beetje een anoniem exterieur, maar dat zullen de potentiële kopers ook wel weten te waarderen. Afgaande op de foto's kun je je inderdaad afvragen waarom je nog meer zou betalen voor een premium merk.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws