Wat is dit?
Ingolstadt's nieuwste trots is hier: de Audi Q5 2025, generatie drie. Gebouwd op het nieuwe Premium Platform Combustion (PPC) en voorzien van moderne aandrijflijnen inclusief MHEV plus-technologie in zowel de 2.0 TFSI als de 2.0 TDI. Voor de liefhebbers van sportieve prestaties is er de SQ5 – uitgerust met een krachtige 3-liter V6 die 367 pk levert. Een combinatie die stevige prestaties belooft om je hartslag stevig op te jagen, maar toch beschaafd genoeg is voor de dagelijkse rit naar kantoor.
Design: Een pak meer persoonlijkheid
De nieuwe generatie Audi Q5 heeft een duidelijke familieband met zijn voorgangers, maar dan wel als de neef die net een jaar heeft gestudeerd in Milaan. De langere, platte motorkap geeft hem een gespierde uitstraling, terwijl de Singleframe-grille gewoon schreeuwt: "Ja, ik ben een Audi, probleem mee?" Achteraan zwiert Audi eindelijk de "fake" uitlaten buiten om plaats te maken voor échte (jawel) einddempers. Wat is dit? 2008?!

De Sportback-versie voegt een extra vleugje drama toe aan het silhouet zonder over-the-top te worden. Is het revolutionair? Nee. Is het effectief? Absoluut. Het is Audi ten voeten uit: verfijnd maar zonder ooit saai te worden. En dat is precies waar de markt om vraagt. Vraag dat je lokale boekhouder maar.
Comfort en Interieur: Digitaal comfort met analoge klasse
Waar de markt ook om vraagt bij Audi zijn de feilloze interieurs. De Q5 geeft dan ook een masterclass in waar het merk met de vier ringen om bekend staat: kwaliteit en technologie verzoenen. Het panoramische display integreert naadloos in het dashboard, terwijl het passagiersscherm een welkome toevoeging is voor lange ritten - maar geen absolute must is. De verschuifbare achterbank biedt praktische flexibiliteit zoals een Peugeot Partner en het materiaalgebruik is overwegend hoogwaardig.

Hier en daar vind je namelijk harde plastics zoals in EV-broeder Q6. Die zijn echter tactisch geplaatst op minder zichtbare plekken. De ergonomie is doordacht, met bedieningselementen die intuïtief aanvoelen en een zitpositie die ook na langere ritten comfortabel blijft. Kortom, ook in zijn derde generatie blijft de Q5 een échte familie-SUV.
Rijgedrag en Dynamiek: Balans tussen comfort en sportiviteit
Een nieuwe SUV met verbrandingsmotoren voorin, vaak krijgen we die niet meer voor onze kiezen met de push richting elektrificatie. De 2.0 TFSI is - tot de komst van de plug-in - de sweet spot in de range. Met 204 pk en 340 Nm koppel komt 'ie dan ook niets tekort, al zeker niet in combinatie met de milde hybride-hulp (MHEV plus-technologie) en Quattro-vierwielaandrijving. De motor reageert alert op commando's van je rechtervoet, terwijl de MHEV plus-technologie zorgt voor een soepele vermogensafgifte. Op de snelweg merk je hoe de hybride-ondersteuning subtiel bijspringt – alsof een onzichtbare hand je net dat extra zetje geeft voor een vlotte inhaalmanoeuvre.

De adaptieve luchtvering verdient trouwens een speciale vermelding, die absorbeert oneffenheden met verve terwijl het de carrosserie stabiel houdt in bochten. Het stuurgevoel is precies, al zou wat meer feedback welkom zijn tijdens sportievere ritten. De Q5 voelt comfortabel aan in het dagelijks verkeer, maar laat zich niet kennen wanneer je het tempo verhoogt.
Veiligheid en Tech: Silicon Valley achterna
Audi staat bekend om zijn geavanceerde (rijhulp)systemen en dat geldt ook voor de Q5. Adaptieve cruisecontrole, lane assist, verkeersbordherkenning, ze tekenen allemaal (onder druk van Europa) present. Ook de 100W sterke USB-C-poorten zijn handig voor het opladen van smartphone of laptop.

Echter, zoals een moderne auto is de Q5 een wat bezorgde moeder geworden. De veiligheidssystemen zijn overdreven alert en grijpen vaak in op momenten waar het niet écht nodig is. Akkoord: "safety first", maar het mag niet vervelend worden...
Prijs/Kwaliteit: Premium investering
52.850 euro, dat kost de Audi Q5 minimaal. Een goed uitgeruste Audi Q5 vergt echter een flinke investering, zeker wanneer je de optielijst verkent. De 2-liter viercilinder met Quattro verhoogt de prijs bijvoorbeeld al naar 55.000 euro. De SQ5? Die kost je minimaal 82.950 euro. Toch krijg je waar voor je geld, dankzij de hoogwaardige afwerking, moderne tech en een verfijnde rij-ervaring.

Daarnaast ziet de Q5 er stiekem beter uit dan EV-broeder Q6 e-tron, maar dat heb je niet van ons. Nu de huidige Mercedes GLC (vanaf 56.991 euro) en Volvo XC60 (vanaf 55.990 euro) op hun laatste pootjes lopen, heeft de nieuwe Q5 enkel de eveneens nieuwe BMW X3 als concurrent te dulden. Die is met een instapprijs van 57.500 euro echter opvallend duurder. Tenslotte kan je ook nog steeds voor een Alfa Romeo Stelvio gaan, maar dat is een Atari als je gaat vergelijken met deze Q5 op technologisch vlak.
SQ5: Derde keer goed keer
Nu kan je wel stellen dat de Alfa Romeo Stelvio een betere rijdersauto is - en dat klopt ook -, maar Audi heeft eveneens een antwoord in de stallen klaar staan: de SQ5. Of zoals wij 'm liefkozend noemen: de versie die je rijbewijs in gevaar brengt. Na de eerste brave generatie, generatie twee met diesel (geen mop), slaat generatie 3 de nagel op de kop. Voorin huist de gekende 3-liter V6 met 367 pk en 550 Nm koppel. Een mechanisch meesterwerk op Duits niveau.

Door de nieuwe generatie Quattro (en het nieuwe platform) is de SQ5 ook een sport-SUV geworden die je een stuk meer betrekt in het rijden. Bij het uitrijden van een bocht voel je hoe de Quattro-aandrijving zijn grip verdeelt over de wielen, als een dirigent die een orkest leidt. Daardoor heb je beter door wat er onder je bips aan het gebeuren is, wat in ruil bakken vertrouwen geeft. De uitlaat knort, de besturing is scherp en de demping strak. Gooi het geheel echter in comfort en de SQ5 wordt zo dociel als een Russische overheidswerknemer.
Besluit
De Audi Q5 en SQ5 van de derde generatie vormen samen Audi's laatste eerbetoon aan wat ooit de norm was: een krachtige verbrandingsmotor in een premium SUV. Ja, de prijs is fors, en ja, deze technologie heeft een houdbaarheidsdatum, maar wat een dijk van een SUV is de Q5 doorheen de jaren geworden. Gelukkig loenst het fiscale voordeel van de plug-in weerom om de hoek in België om de houdbaarheidsdatum en relevantie van de Q5 terug aan te wakkeren.

Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen