Wil je vandaag een auto in de stijl van een klassieke Land Rover Defender, dan is een nieuwe Defender misschien niets voor jou. Met een Ineos Grenadier kom je bijvoorbeeld dichter in de buurt, maar stiekem is dat niet de eerste auto die Land Rover imiteert. Deze Iveco was Ineos namelijk 15 jaar voor!
Eerder dit jaar werden we compleet ingepakt door de old-school charme van een Ineos Grenadier. Toen mochten we namelijk achter het stuur van die terreinwagen kruipen en alles, van zijn looks tot zijn rijervaring, deed ons daarbij denken aan de klassieke Land Rover Defender. Het was dan ook de bedoeling van Ineos-baas Jim Ratcliffe om een waardige opvolger voor zo’n oer-Defender te bouwen en dat deed hij zo goed, dat Land Rover hem zelfs een proces aanspande. Toch was het niet de eerste keer dat er een auto op de markt kwam die als twee druppels water op zo’n Defender leek.
Iveco mocht wél
In 2007 bracht Iveco namelijk de Massif op de markt en knijp je de ogen een beetje dicht, dan zou je ook hier zweren dat je naar een Land Rover kijkt. Met je ogen weer wijd open zie je daarentegen dat de Iveco over een moderner koetswerk beschikt en daarvoor hing het merk te rade bij Giorgetto Giugiaro — je bekend van talloze Ferrari’s, Alfa Romeo’s en de eerste generatie Volkswagen Golf. Elke Massif kreeg vervolgens een 3.0-liter dieselmotor onder de kap maar je had wel de keuze uit drie koetswerkvormen: een vijfdeurs, een kortere driedeurs of een pick-up… Inderdaad: ook op dat vlak is de gelijkenis met de Defender dus treffend.

Hoe komt het dan dat Ineos wel, maar Iveco nooit aangeklaagd werd door Land Rover? Simpel: de Massif mocht gewoon gebouwd worden van de Britten. Stiekem is deze Iveco namelijk de opvolger van de Santana PS-10 en dat was op zijn beurt niet veel meer dan een oude Land Rover Defender die onder licentie gebouwd werd in Spanje. Daarvoor gebruikte Santana al motoren van Iveco dus de stap was snel gezet voor dat merk om de complete opvolger voor zijn rekening te nemen.
De gelijkenissen met de oer-Defender zijn in dit geval dus allesbehalve toeval maar in onze contreien kozen de meesten toch voor het origineel. Wil je dus zo’n Iveco Massif, dan moet je doorgaans een exemplaar uit Duitsland of Italië invoeren... Dan toch maar eens bij Ineos gaan luisteren?

Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen