Het is zover: BMW heeft zijn nagelnieuwe M5 voorgesteld. De ultieme patserbak pakt uit met meer pk’s dan ooit tevoren, maar die moeten ook meer kilo’s dan ooit tevoren in beweging brengen. Dat heeft hij in beide gevallen te danken aan elektrificatie want haal je hooivork: deze M5 is een plug-inhybride!
Een dik jaar geleden ging bij BMW het doek van een gloednieuwe 5 Reeks, en onder dat doek vonden we vooral veel elektrificatie. Zo was de iconische E-segmenter er voor het eerst in zuiver elektrische vorm onder de noemer i5, maar daarnaast was ook ronduit elke verbrandingsmotor van de reguliere 5 Reeks op z’n minst voorzien van mildhybride ondersteuning. Voeg daar nog een tweetal plug-inhybrides aan toe en het complete gamma staat onder stroom… Al was dat gamma natuurlijk nog niet écht compleet.
76 kilometer elektrisch… in een M5!
Op een nieuwe M5 bleef het nog wachten, maar aan dat wachten komt nu een einde. BMW heeft zijn sportiefste der 5 Reeksen namelijk onthuld en je raadt het al: ook die is geëlektrificeerd. Zoals verwacht krijgt de nieuwe M5 een plug-inhybride aandrijflijn die op zijn zachtst gezegd doet denken aan die van de XM. Reken dus op een 4.4-liter V8 met twee turbo’s voorin, die gezelschap krijgt van een elektromotor in de achttraps transmissie. Die laatste haalt zijn stroom dan weer uit een accu van 18,6 kWh, waarmee die dus iets kleiner is dan die van de XM maar toch tot 76 kilometer elektrisch rijbereik moet bieden… Jawel: in een BMW M5!
Nu goed, dat elektrische rijbereik is vast niet waarom je hier bent dus over naar het vermogen van de nieuwe M5. Die V8 is op zich namelijk al goed voor 585 pk en de elektromotor voegt daar nog eens 197 pk aan toe… Of toch ongeveer. Het totaalplaatje piekt namelijk op 727 pk en 1.000 Nm koppel, wat de M5 een fractie minder krachtig maakt dan de sterkste XM met nochtans dezelfde aandrijflijn. Daarmee is hij echter wel de volle 102 pk en 250 Nm krachtiger dan de uitgaande M5 en het resultaat is een 0-naar-100-tijd van 3,5 seconden. De topsnelheid bedraagt dan weer standaard 250 km/u maar het M Drivers Pack ontgrendelt die tot maar liefst 305 km/u.
Sterkste (en zwaarste) M5
De échte M-kenner waren we echter al kwijt wanneer we die 0-naar-100-tijd vermeldden, want tikte de minder krachtige M5 Competition van de vorige generatie de 100 km/u geen twee tienden sneller aan? Jazeker, en de reden daarvoor is niet ver te zoeken. Met z’n leeggewicht van 2.435 kilogram weegt deze plug-in-M5 namelijk een dikke halve ton meer dan zijn voorganger maar geen nood want als we BMW mogen geloven, zou je in de bochten niks van dat gewicht mogen merken. Zo werd het onderstel grondig herzien ten opzichte van de reguliere 5 Reeks, met een specifieke achteras voor de M5 en een flink verstevigd exemplaar met andere naven vooraan.
Daarnaast krijgt je M5 ook standaard adaptieve ophanging mee en kunnen de achterwielen afhankelijk van de omstandigheden tot 1,5 graden mee- of tegensturen, maar dat is niet het enige dat je vlotter om de bocht moet helpen. Zo beschikt de achteras over een actief, elektronisch differentieel dat naar wens vermogen naar links of rechts kan sturen. Het hele boeltje staat in verbinding met de rijmodi van de auto, die beginnen bij een comfortstand waarin de elektro vooral gebruikt wordt voor extra souplesse tot een heuse Dynamic Plus-modus. Daarin laat de anders vierwielaangedreven supersedan zijn vooras even buiten beschouwing, en stuurt hij al z’n vermogen integraal richting de achterwielen.
Ook als Touring!
Ook van buitenaf onderscheidt de M5 zich natuurlijk van de 5 Reeks van je dokter, maar misschien niet zo sterk als je zou denken. Grotere nieren à la M3 zijn bijvoorbeeld niet aanwezig, maar de voorbumper pakt verder wel uit met flink wat extra openingen. Daarnaast is de M5 ook een fractie breder dan de 5-zonder-M en dat merk je vooral aan zijn fors uitgeklopte wielkasten. Achteraan kijken we dan weer naar een specifieke diffuser en natuurlijk naar vier uitlaatpijpen — al zullen die dus niet altijd aan het brullen zijn. Vind je ‘m daarmee nog niet opvallend genoeg, reken dan op een scala aan extra pakketjes zoals het M Carbon Pack dat — je raadt het al — een resem sierdelen in het koolstofvezel steekt.
Dan moet het belangrijkste uiterlijke nieuwtje echter nog komen, want de M5 wordt eindelijk weer verkrijgbaar als Touring — BMW’sch voor break. Daarop moeten we echter nog even wachten want beginnen doen ze in Beieren met deze sedan. Die gaat in productie in november van dit jaar en de eerste exemplaren mag je dus bij de dealers verwachten omstreeks het begin van 2025. Wat je ervoor moet neertellen, weten we op dit moment nog niet.
Reacties
door GLENN
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen