BMW heeft een gloednieuwe 5 Reeks en die komt niet alleen. Zo is er voor het eerst ook een zuiver elektrische variant onder de noemer i5 maar dat betekent niet dat de Fünfer zijn herkomst vergeten is. Wel integendeel: hij is er nog steeds met een dieselmotor onder de kap… Dus dat leek ons het ideale startpunt voor een test.
De BMW 5 Reeks is een maatstaf in zijn segment. Zo gaat de naam al meer dan 50 jaar mee en valt zijn stamboom nog een stuk verder door de geschiedenis te traceren, helemaal tot aan de Neue Klasse die BMW in de vroege 60’s van de ondergang redde. Er valt met andere woorden heel wat erfgoed recht te houden wanneer zo’n model vernieuwd wordt, al mag innovatie natuurlijk evenmin uit het oog verloren worden.
Kaarsrechte LED-lijnen
Die twee lijken ze bij BMW voorzichtig gebalanceerd te hebben bij het ontwerpen van de nieuwe 5 Reeks. Zo is de traditionele koper vast blij dat de Fünfer nog steeds een rasechte E-segment sedan blijft, en in tegenstelling tot de nieuwe Siebener hebben ze hier géén giga-grille op de neus gekleefd. Ze konden het echter wel niet laten om er wat LED-praal rond te monteren, terwijl de rest van de verlichting allemaal nogal scherp vormgegeven is. De 5 Reeks blijft met andere woorden herkenbaar als een product van de nieuwe BMW-designschool dus jawel: ook deze auto ziet er vanuit sommige hoeken uit als iets dat je zou verwachten in een videospelletje uit de tijd dat ze nog enkel kaarsrechte lijnen konden genereren.
Dat geldt ook binnenin, te beginnen met dat enorme ‘Curved Display' dat het dashboard domineert. Dat huisvest zowel het 12,3 inch grote instrumentarium als het 14,9 inch grote infotainmentscherm in één richting de bestuurder gebogen glasplaat. De afwerking en kwaliteit zijn nog steeds van hoog niveau maar hele bediening vraagt wel wat gewenning. Je moet het echter toch leren want veel andere knoppen vind je niet in deze cockpit. In de middenconsole zitten er bijvoorbeeld nog een paar aanraakgevoelige sneltoetsen, al heeft BMW wel zijn draaiknop voor het iDrive-systeem laten zitten. Daarnaast monteerden ze dan enkel nog een klein schakelaartje om de aandrijflijn mee te bedienen.
Potente instapper
Hoe hypermodern de cabine eruit ziet, zo traditioneel is die aandrijflijn… Of toch bijna. Zo lag er onder de kap van onze 520d wel een lekker klassieke 2.0-liter viercilinder dieselmotor, maar die krijgt de nodige mildhybride ondersteuning mee. Alles samen schopt de aandrijflijn het tot 197 pk en 400 Nm koppel, die tegenwoordig zonder uitzondering richting een achttraps automaat gestuurd worden. Nadien ging dat vermogen in ons geval naar de achteras, maar tegen een meerprijs kan je deze 520d ook krijgen met vierwielaandrijving of – op z’n BMW’s – xDrive.
Daarmee is deze diesel de minst krachtige nieuwe 5 Reeks maar vergis je niet: het blijft een BMW. Zo sprint ook de 520d al naar de 100 km/u in een meer dan acceptabele 7,3 seconden en gaat hij door tot een Autobahn-waardige 233 km/u. Alleen: een lichtvoetig pakketje plezier zouden we deze versie niet snel noemen. Zo merk je op een bochtig stukje weg wel dat het onderstel van deze 5 Reeks helemaal in balans is maar heeft het blok natuurlijk noch het vermogen, noch de toeren om je met dit 1,8 ton zware apparaat te laten spelen. Die motor is daarin echter niet de enige factor want ook het stuurgevoel was voor ons net wat te kunstmatig om van een sportieve auto te kunnen spreken, en bleef dat ook in de sportmodus.
Zuinige zelfontbrander
Waren we dan teleurgesteld over deze BMW? Dat natuurlijk ook niet want als je een 5 Reeks koopt voor het plezier, dan koop je vast geen 520d. Waar ons exemplaar echter wel uitblonk, was geheel tegen onze verwachtingen in op vlak van comfort. Zo zakt de moed ons doorgaans al wat in de schoenen wanneer we zien dat een BMW-testwagen een M Sport-pakket heeft, maar die zorgen waren bij de 5 Reeks compleet ongegrond. Vooral grote oneffenheden zoals drempels vangt het onderstel als de beste op, terwijl de auto aan hogere snelheden toch stevig tegen het asfalt kleeft. Hier kunnen we met andere woorden de hele dag door mee over menig Belgisch lappendeken rijden.
Dat geldt al helemaal wanneer je ziet hoe zuinig deze diesel met zijn brandstof omspringt. Zo eindigden wij onze testrit met een gemiddelde van 5,7 l/100 km op de teller en dan moet je weten dat die teller ook gewoon liep terwijl we aan het uitvissen waren waarom dat stuurgevoel ons bij sportief rijgedrag geen kriebels in de broek bezorgde. Combineer die mussendorst met een tankinhoud van 60 liter en je komt uit op een rijbereik waar menig EV-hater waarschijnlijk wel wat over te zeggen heeft… En inderdaad: ook wij begonnen stilaan nostalgisch te worden naar een tijd waarin diesels als deze 520d géén fiscale paria’s hoefden te zijn.
Stevige auto met stevige prijs
O ja, en zijn we er dan aan uit geraakt waarom deze BMW wat te vaag stuurde naar onze verwachtingen? Jazeker: dat lag vooral aan die verwachtingen. Zo rijdt de 5 Reeks aanzienlijk dynamischer dan de nieuwe 7 Reeks, maar daarover klaagden we niet omdat dat een gigant van een apparaat is. Wel, dat is de nieuwe 5’ ook. Zo is hij bijna tien centimeter langer dan zijn voorganger en daarmee op een haar na even groot als de vorige generatie van de… 7 Reeks. Deze 520d stuurt dus misschien een fractie minder lichtvoetig dan we hadden gehoopt maar daar krijg je meer comfort én meer binnenruimte voor in ruil, inclusief een koffervolume van maar liefst 520 liter… En dan moet de break nog komen.
De nieuwe 5 Reeks is dus een goed uitgekiende auto, en daar hoort ook een goed uitgekiend prijskaartje bij. Zo zet BMW het model in de configurator vanaf 59.900 euro en jawel: daarmee is hij dik 7.000 euro goedkoper dan de basisversie van de nieuwe Mercedes E-Klasse. Een dieselversie zoals onze 520d kost standaard dan weer 60.900 euro en dat is zelfs 8.000 euro minder dan een gelijkaardig gemotoriseerde ‘Benz. De reden daarvoor is echter simpel: de E-Klasse heeft een uitgebreidere basisuitrusting. Dat gezegd zijnde kan je bij de 5 Reeks ook amper klagen met bijvoorbeeld standaard zetelverwarming voorin, automatische klimaatregeling in twee zones, parkeersensoren rondom en een achteruitrijcamera.
Conclusie
De BMW 5 Reeks heeft voor het eerst een elektrische variant, maar de klassieke verbranders worden niet vergeten. Daar hoort zelfs nog een zelfontbrander bij en die 520d overtuigt met zijn soepele vermogensafgifte en geringe verbruik. De sportiefste der 5 Reeksen haal je daarmee echter niet in huis, maar de beste lange-afstandscruiser... Dat misschien wel.
Specificaties
Vermogen | 197 pk |
---|---|
Overbrenging | 8-trapsautomaat |
Aandrijving | achterwiel |
Gewicht | 1 775 kg |
Topsnelheid | 233 km/u |
Prijs basismodel | € 60 900 |
0 tot 100 km/u | 7.30 sec |
Gemiddeld testverbruik | 5.70L/100km |
Min. kofferinhoud | 520 L |
CO2-uitstoot | 147 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen