Rijtest: BMW i7 xDrive60 - Zijne hoogheid (2023)

BMW i7 xDrive60 rijtest test autofans 2023

Hoewel de elektrische auto vaak zijn pijlen richt op klanten uit de hogere echolons, valt het aanbod luxelimousines in Europa best magertjes te noemen. BMW rijdt nu de i7 voor. Is de eerste échte elektrische luxelimousine een feit?

Wat is dit?

De i7 is de elektrische versie van de nagelnieuwe 7 Reeks. Net zoals de i5 dat is van de 5 Reeks, de iX3 van de X3, de i4 van de 4 Reeks, de iX1 van de... enfin, je snapt het wel. Meer nog, de i7 zet zich meteen bovenaan het i-gamma van BMW als het absolute luxepaard. Waardoor CEO's of hooggeplaatste politiekers ook na 2023 een fiscaal interessante BMW hebben om zich in te laten vervoeren. Ach, gun die mensen ook iets...


CHECK HIER ONZE VIDEO VAN DE BMW I7 VS MERCEDES EQS:

Groteske verschijning

Ga je er de luxelimousine van de voorbije decennia op na, dan valt er iets uitermate interessant op. Want hoewel ze zich willen profileren als de ultieme luxe-ervaring, rijden ze vaak relatief anoniem door het landschap qua design. Bewust natuurlijk. Want je wil niet heel de tijd in de spotlight staan op weg naar je volgende overname of aandeelhoudersvergadering. BMW gooit echter het roer om met de nieuwe 7 Reeks...

BMW i7 xDrive60 rijtest test autofans 2023

Kijk maar eens naar de snuit met gespleten koplampen op deze i7, naar de theatrale verlichte grille die dankzij een M pakket gemaskeerd kan worden door megalomane vinnen. En kijk vooral naar het groteske volume van deze auto. De nieuwe Siebner komt standaard met verlengde wielbasis en meet daardoor maar liefst 5,4 meter in lengte. Dit is een auto die duidelijk mikt op de Chinese en Amerikaanse markt. Nog nooit zagen BMW's er zo polariserend uit... en nog nooit vlogen ze zo vlot over de toonbank. Stof om over na te denken.

Hallucinant

Achterin deze i7 bijvoorbeeld. Want waar opperconcurrent Mercedes EQS zich profileert als een pseudo-limousine, trekt BMW hier volop de kaart van de first class beleving. Geen holle marketingwoorden, want nog nooit zagen we zo'n geslaagde mix tussen klassieke luxe en moderne technologie. Materialen ogen en voelen warm, de verstelbare zetels zitten voortreffelijk en de algemene sfeer is er eentje van pure luxe.

BMW i7 xDrive60 rijtest test autofans 2023

Niet in het minst omdat de digitale praal geen roet in het eten gooit. Vaak is de schermtechnologie achterin een limousine al achterhaald voor hij in productie gaat. BMW lijkt echter haar huiswerk te hebben gedaan. Zo zijn er geen kleine individuele schermpjes voor elke passagier maar wel een joekel van een centraal 31-duims scherm met 8K resolutie. Netflix, Youtube, Amazon,... alle voorname streamingdiensten tekenen present. Er is zelfs een aansluiting voor je spelconsole. Kortom, tegen dat dit achterhaald is, zijn we al lang een facelift gepasseerd.

Arme chauffeur...

Die focus op modernisme brengt wel een keerzijde met zich mee. Althans voor de chauffeur. Want qua ergonomie laat deze i7 steken vallen. Niet zozeer qua zithouding en tactiele elementen, wel qua aansturing van technologie. Zowat alles zit verstopt in submenu's van submenu's. Neem nu dat 8K-scherm achteraan. Met een druk op de knop kan je dit laten uitklappen... als de passagiersstoel vooraan ver genoeg naar voren staat. Is dat niet het geval, dan moet je eerst in een submenu gaan zoeken om die stoel te verplaatsen. Daarna moet je terug naar het submenu voor het scherm waardoor het uitklapt en ook automatisch de rolgordijnen achteraan sluit.

BMW i7 xDrive60 rijtest test autofans 2023

Daar stopt de pret niet, want zijn de passagiers achterin klaar met kijken, dan kan je via een submenu het scherm laten verdwijnen en de rolgordijnen van de deuren openen. Om het rolgordijn van de achterruit terug te openen moet je in een ander submenu zijn. Juist ja. Ik weet niet wat jullie hier van vinden maar als ik achterin een limousine zit, heb ik liefst dat de chauffeur zich bezig houdt met zijn voornaamste taak. Je weet wel... rijden.

Crimineel

Gelukkig doet de i7 dat voortreffelijk, rijden. Want hoewel luxemerken decennialang miljarden hebben geïnvesteerd in romige V8- of V12-motoren in de zoektocht naar de ultieme symbiose van zachtheid en performance, doet een setje elektromotoren dat stiekem veel beter. Wij gingen op pad met de i7 xDrive60, de middenmoot die beschikt over twee elektromotoren met een systeemvermogen van 544 pk en 745 Nm koppel. Vulgair veel vermogen natuurlijk, zolang je even de i7 M70 buiten beschouwing laat die met 659 pk en 1.100 Nm over crimineel veel vermogen beschikt.

BMW i7 xDrive60 rijtest test autofans 2023

Onderaan de ladder staat trouwens nog de i7 eDrive50. Al kan je moeilijk van een instappertje spreken. Met zijn 455 pk (650 Nm) sterke elektromotor op de achteras sprint die nog steeds in 5,5 seconden naar de honderd. De xDrive60 doet dat in 4,7 tellen, de M70 zelfs in 3,7 seconden. Moest je het even uit het oog hebben verloren, we hebben het hier niet over een nieuwe generatie van de Porsche 911, maar wel over een Duitse luxelimousine van zo'n 2,7 ton!

Puur vakmanschap

Inderdaad, dat las je goed. Deze i7 hangt als xDrive60 meer dan 2,7 ton aan de haak. Dat zorgt, samen met zijn riante dimensies, voor een unicum. Want voor het eerst in alle generaties 7 Reeks kan je nog bezwaarlijk spreken van een rijdersauto. Waren zijn voorgangers steevast 5 Reeksen met wat meer zitruimte en luxe, dan is deze generatie 7 Reeks van een geheel ander kaliber. Dit is een luxelimousine om vooral achterin te vertoeven.

BMW i7 xDrive60 rijtest test autofans 2023

Het lijkt wel een uitgekiende strategie van BMW. Want hoewel het met de 7 Reeks steevast de duimen moest leggen tegenover de Mercedes S-Klasse, heeft Mercedes voor het eerst geen (beter) alternatief klaar voor deze elektrische i7. De EQS zeg je? Die komt nog niet tot aan de enkels van deze i7. Wat de nieuwe generatie 7 Reeks (en deze i7) dus inboet qua "sportief" rijgedrag, maakt hij ruimschoots goed qua luxebeleving. De luchtvering regelt de zaken grotendeels zelfs, de antirolstangen zijn elektronisch aangestuurd en stabiliseren niet alleen de auto maar halen ook trillingen uit de carrosserie tijdens het rijden. De remmen zijn uitmuntend, de elektromotoren en vierwielaandrijving feilloos. Dit is puur vakmanschap.

Op geen technisch mankement te betrappen

We zouden het dan ook bijna vergeten maar weten dat niet-EV-rijders er zwaar aan tillen: hoe ver kan je nu met zo'n i7? Wel, alle versies zijn uitgerust met een batterij van 101.7 kWh (netto). Met ons testverbruik van 20,2 kWh/100 km voor de i7 xDrive60 kijk je dus naar een range van zo'n 500 kilometer. Dat is meer dan schappelijk voor een auto van dit kaliber.

BMW i7 xDrive60 rijtest test autofans 2023

Moet je eenmaal aan de stekker, dan kijk je naar AC-laden aan 22 kW en DC-laden aan 200 kW. Ook daar kan de i7 weerom puike cijfers voor leggen. BMW stond jarenlang synoniem met meesterlijke verbrandingsmotoren... maar het lijkt er op dat de ingenieurs zonder al te veel kleerscheuren de overstap naar de EV-wereld hebben weten te maken. Je kan deze i7 dan ook op geen technische tekortkoming pakken! Zolang je de knullig automatisch openende deuren even negeert.

Zonder concurrentie

Technische vooruitstrevendheid kent zijn prijs. Al zeker wanneer het verpakt is in een vlaggenschip van 5,4 meter. Want ja, de instapprijs van 117.500 euro voor de i7 eDrive50 is fors... maar eigenlijk amper 5.000 euro meer dan wat je neer legt voor de 740d xDrive instapdiesel. In die zin is het hallucinant dat BMW voor zo'n kleine meerprijs een auto voor kan leggen die stukken verder staat qua aandrijflijn dan zijn broeders met verbrandingsmotor. En laat ons eerlijk zijn, de meerprijs verdien je zakelijk dubbel en dik terug door de 100% aftrekbaarheid of privé door het gebrek aan BIV.

BMW i7 xDrive60 rijtest test autofans 2023

Daarnaast heeft de BMW i7 nog een ander streepje voor: een compleet gebrek aan concurrentie in EV-land. De Mercedes EQS is geen volwaardig S-Klasse alternatief op stroom, bij Audi begint de radiostilte rond een luxe-EV bijna pijnlijk te worden. De i7 heeft dus het koninkrijk voor zichzelf en moet enkel nog concurrenten met een verbrandingsmotor dulden. Al weet "zijne hoogheid" dat die hun dagen geteld zijn.

Conclusie

Opzij Mercedes S-Klasse, een nieuwe koning is opgestaan. Zijne hoogheid i7 wisselt een verbrandingsmotor in voor een zeemzoemende elektrische aandrijflijn en werpt een overvloed aan luxe en snufjes naar de achterste inzittenden. Dit is grootsheid in elke zin van het woord... zolang je 'm steevast met de snuit dicht tegen de muur parkeert.

BMW i7 xDrive60 rijtest test autofans 2023

Specificaties

Motor

Elektromotor 2x

Vermogen

544pk

Koppel

745 Nm

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 715 kg

Topsnelheid

240 km/u

0 tot 100 km/u

4.70 sec

Max. kofferinhoud

500 L

CO2-uitstoot

0 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Marcel 12:38
afbeelding van Marcel

Ziet er uit als een Chinese Rolls-Royce........vreselijk. Never...

this 13:15
afbeelding van this

Als je dit al vreselijk vindt, moet je eens foto's zoeken van de i7 in het donker. Die grille is volledig omrand met een felle witte lichtrand.
Onlangs eentje voor het eerst gezien met die verlichting, je staat op dat moment echt versteld dat een luxe sloep zoals een i7 zo'n kermisverlichting heeft.

Luc 11:49
afbeelding van Luc

Wel, ik vind de nieuwe look van de BMW's (4, 5, 7) er fantastisch uitzien en ze rijden nog geweldig ook :-)
Het zijn tenminste geen grijze muizen zoals bij Audi en Mercedes die schrik van hun schaduw hebben om eens een nieuwe richting uit te slaan. Voor mij: missie geslaagd.
BMW maakt auto's voor hun klanten en de klanten lusten ze wel, kijk maar naar de verkoopscijfers. Die zien er toch goed uit, nietwaar?

this 13:07
afbeelding van this

Leuk voor jou en BMW dat je het mooi vindt. Aan mij hebben ze alleszins geen koper met dat design.
Maar blijkbaar wilt de designer van BMW het terug wat bescheidener aandoen. En zullen we bij de nieuwe 3 serie wellicht te weten komen welke design richting ze uitgaan.

Trouwens een BMW 7 rijdt nu niet echt bijzonder anders dan een Mercedes S of Audi A8 hoor.
Het typische BMW rijgedrag vind je eerder in de kleinere, vinnigere modellen terug.

Marcel 18:24
afbeelding van Marcel

Als de verkoopcijfers de smaak van mensen laat zien dan schaam ik me als autoliefhebber aangezien de Tesla Y de bestverkochte auto is (in Eu). Dat vreselijke gedrocht.....

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws