Rijtest: BMW 750e xDrive (2023)

Rijtest BMW 7 Reeks 2023

BMW heeft een nieuwe luxeslee, en dat zal je geweten hebben. De 7 Reeks en zijn elektrische broertje, de i7, pakken namelijk uit met zo’n controversieel smoelwerk dat je bijna zou vergeten dat er ook nog mee gereden kan worden… Dus valt dat een beetje mee? Wij zochten het uit achter het stuur van de 750e plug-inhybride.

Laat ons met de deur in huis vallen: waren wij als koningen geboren, dan werden we gereden in een Mercedes S-Klasse. Afhankelijk van hoe sterk we ons land onderdrukten was dat er dan misschien eentje met Maybach-opsmuk geweest, maar een S-Klasse was het zeker… En dat hoef je ze bij BMW eigenlijk niet te vertellen. Zo is die Mercedes nog steeds de keuze bij uitstek in de hoogste kringen, met de 7 Reeks op een eeuwige tweede plaats. Daardoor moeten ze bij BMW dus keer op keer alles uit de kast halen om er toch maar een beetje tussenuit te kunnen springen.

Karakterkop

Maak dus kennis met de nieuwe BMW 7 Reeks, een auto die er bij zijn lancering op zijn zachtst gezegd tussenuit sprong. Dat deed hij niet zozeer omdat hij groter dan voorheen, krachtiger dan voorheen of luxueuzer dan voorheen is en zelfs het feit dat hij als i7 voor het eerst zuiver elektrisch is, ging niet met de meeste krantenkoppen lopen. Nee, het voornaamste was dat jij, je buurman, je grootmoeder en de voltallige autojournalistiek het ding spuug- maar dan ook echt spuuglelijk vonden. Die gigantische neusgaten en Swarovski-wenkbrauwen boven de koplampen waren namelijk het tegenovergestelde van dat waar we allemaal al jaren naar vroegen: elegante sportiviteit. Kortom: het leek bijna alsof ze daar in Beieren met hun fans aan het lachen waren…

Rijtest BMW 7 Reeks 2023

Tot je de nieuwe Siebener plots in het echt ziet, want dan valt het allemaal wat meer in de plooi. Begrijp ons niet verkeerd: we zouden het nog steeds geen klassieke schoonheid noemen maar wat is dit ding intimiderend wanneer je er oog in oog mee staat. Het lijkt wel alsof BMW gestopt is met te proberen om een mooiere auto te maken dan zijn concurrenten en in de plaats daarvan de grootste karakterkop van de autosector heeft ontwikkeld… Alleen hebben ze het niet helemaal aangedurfd om die aanpak op de complete auto toe te passen. Zo valt de modaal getekende achterpartij enigszins plat in vergelijking met het front dus we durven het bijna niet te zeggen, maar wat ons betreft had BMW gerust all the way mogen gaan met die van de pot gerukte styling.

Met ‘i’, ‘e’ of ‘d’

Dat geldt stiekem ook voor de motoren. Deze BMW ziet er namelijk zo anders dan anders uit, dat het voor omstaanders bijna een teleurstelling is als er geen ‘i’-tje voor die ‘7’ staat. Ze zijn dan al helemaal verward wanneer je dit apparaat toch gewoon aan een laadpaal koppelt, want in het geval van ons testexemplaar stond er wel een ‘50e’ achter. We reden met andere woorden met een plug-inhybrideversie van de luxesedan, die samen met de M760e – ook een plug-in – voorlopig de enige bij ons verkrijgbare 7 Reeksen met benzinemotoren zijn. Wil je er eentje zonder stekker, dan wordt dat meteen een 740d… Met de ‘d’ van ‘diesel’.

Rijtest BMW 7 Reeks 2023

Ongeacht welke plug-in je kiest, krijg je echter altijd BMW’s iconische 3.0-liter zes-in-lijnmotor mee. In het geval van de M760e hoest die 380 pk op, maar een 750e als de onze houdt het op 313 pk’s aan verbrandingsvermogen. Die krijgen gezelschap van 197 pk van de elektromotor die in de achttraps automaat verwerkt zit, en die laatste haalt zijn stroom uit een accu van 18,7 kWh. Daaruit haal je in realiteit een dikke 70 kilometer elektrisch rijbereik, dus na 100 kilometer rijden op één laadbeurt eindigde ons verbruik op 3,2 l/100 km. Werken alle motoren echter samen, dan produceert de aandrijflijn een potente 490 pk en 700 Nm koppel. Die cijfers worden vervolgens over de vier wielen verdeeld, want tegenwoordig staat er ook bij alle versies een ‘xDrive’ achter die ‘7’.

2,4 ton zware danser

Daardoor snelt deze knoert van een luxesloep naar de 100 km/u in 4,8 seconden en dat klinkt bijna overbodig, maar dat is het niet. De prestaties van de nieuwe 7 Reeks zijn namelijk net zo belangrijk als zijn buitenaardse looks, want ook daarmee wil de BMW zich onderscheiden van zijn grootste concurrenten. Zo mag een 750e xDrive als deze dan wel tegen de 2,4 ton wegen maar eens je erin slaagt om de sportiefste der ‘My Modes’ te selecteren, lijkt zowat de helft van dat gewicht overboord gegooid te worden. Dan pakken de lendensteunen van de stoelen je stevig beet alsof ze zich opmaken om de tango met je te dansen, en dansen zal je. Terwijl de adaptieve dempers en optionele, actieve rolstabilisatie in de achtergrond hard labeur leveren, blijft de 7 Reeks namelijk responsief en zelfs best natuurlijk aanvoelen op het scherpst van de snee.

Rijtest BMW 7 Reeks 2023

Automatische lendensteunen of niet; als je dat doet met een vorst op de achterbank ziet die vermoedelijk zijn Mimosa’s van vanochtend terugkeren. De kans is dan ook het grootst dat een 7 Reeks als deze zijn dagen zal slijten in serene souplesse, dus gelukkig kan hij ook dat als de beste. Zo is de cabine een toonbeeld van stilte die in elektrische modus enkel sporadisch onderbroken wordt door wat UFO-geluiden van componist Hans Zimmer. De luchtophanging doet het dan weer lijken alsof je op wolkjes rijdt en het gaspedaal laat zich intuïtief doseren… Of tenminste: eens je gewend bent aan die bemoeizuchtige adaptieve remregeneratie die je niet kan afzetten. Die past de mate van motorremmen namelijk aan eventuele voorliggers of aankomende bochten aan, waardoor je in het begin wel eens schokkerig tot stilstand kan komen omdat de auto plots harder dan verwacht remt.

High-tech luxe

Dat laatste geeft dus al weg wat voor een vooruitstrevende technologie er allemaal in deze BMW verborgen zit, en dat wordt meteen duidelijk vanaf je wil instappen. De deuren zijn namelijk tegen een meerprijs geautomatiseerd, waardoor ingebouwde elektromotortjes ze met een druk op de knop voor je openzwieren. Achterpassagiers vinden in hun portier dan weer een aanraakschermpje van 5,5 inch aan weerszijden waarmee ze de positie, de verwarming, de verkoeling en de massagefunctie van hun stoel kunnen bedienen. Tast je echt diep in de buidel, dan kunnen ze langs dat display ook een gigantisch TV-scherm aansturen dat dan van het plafond naar beneden klapt… Of toch zolang de voorste inzittenden niet te veel naar achter zitten, want dan moeten die eerst wat plaats voor je maken.

Rijtest BMW 7 Reeks 2023

Klinkt dat je allemaal al wat complex, dan moet je eens proberen om het hele boeltje te bedienen terwijl je deze 5,4 meter lange, 2 meter brede brok Beieren tegelijkertijd moet besturen. Achterin hebben de inzittenden namelijk alle tijd van de wereld om hun aanraakgevoelige schermenpraal te doorspitten, maar voorin wordt dat wel eens frustrerend. Zo zitten er te veel widgets en menu’s in BMW’s nieuwe infotainmentsysteem, en moet je ook nagenoeg alles bedienen via het 'curved display' of langs aanraakgevoelige paneeltjes. Dat geldt zelfs voor de ‘My Modes’, een verwarrende collectie belevingsmodi die ons weemoedig doen terugdenken aan een tijd waarin er nog gewoon iets als een sportknop in een BMW zat… Maar goed: complexe technologie vraagt gewenning en eens je het allemaal leren kennen hebt, biedt deze 7 Reeks wel alles dat je kan wensen.

Veel geld, veel uitrusting

Dat is maar goed ook, want je kan vast al raden dat BMW je geen 7 Reeks meegeeft voor een prikje. Zo betaal je voor de goedkoopste versie 112.800 euro, en dan krijg je een 740d mee met een 228 pk sterke dieselmotor. Moet het een plug-in op benzine zijn, dan begint een 750e als ons testexemplaar aan 122.400 euro. Vergelijk je dat met de onvermijdelijke S-Klasse, dan merk je dat de basisprijs van de BMW wat hoger ligt terwijl je er wel goedkoper een plug-inhybride krijgt dan bij Mercedes.

Rijtest BMW 7 Reeks 2023

Hou bij het lezen van die prijzen natuurlijk wel in het achterhoofd dat er niet zoiets is als een kale BMW 7 Reeks. Zo is ieder exemplaar meteen voorzien van een lange wielbasis krijgt het standaardmodel meteen met kunstleer beklede, verwarmde zetels mee die voorin elektrisch verstelbaar zijn. Verder krijgt je kolos gelukkig ook parkeersensoren rondom en een achteruitrijcamera, net als adaptieve luchtophanging zonder meerprijs. Het enorme infotainmentscherm voorin en de kleine touchscreens in de achterportieren zijn eveneens standaard, maar dat geldt natuurlijk niet voor dat enorme TV-scherm aan het plafond. Daarvoor betaal je 4.500 euro extra, en ook de prijzen van heel wat andere luxueuze extra’s lopen vaak in de duizenden euro’s.

Conclusie

De nieuwe BMW 7 Reeks gaat overal met de aandacht lopen omwille van zijn controversiële looks, maar wat je niet meteen ziet is hoeveel werk de Duitsers onderhuids gedaan hebben. Zo weet de Siebener rijdynamiek meer dan ooit te combineren met hoogtechnologische luxe en comfort. Daardoor verschuift de focus steeds meer naar de achterste inzittenden ten koste van het gebruiksgemak voorin… Maar daar hebben zij die ertoe doen natuurlijk geen last van, daar op de achterbank.

Specificaties

Motor

3.0-liter zes-in-lijn benzine + elektromotor

Vermogen

490pk

Koppel

700 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 355 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs basismodel

€ 122 400.00

0 tot 100 km/u

4.80 sec

Gemiddeld testverbruik

3.20 L/100km

Min. kofferinhoud

525 L

CO2-uitstoot

22 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws