
Mercedes-Maybach heeft vandaag de overtreffende trap van de S-Klasse voorgesteld. Niet de AMG is de aangenaamste S-Klasse, wel deze Maybach-versie.
Het is de tweede generatie Mercedes-Maybach S-Klasse sinds Mercedes de Maybach benaming in het eigen gamma opnam. Eerder liep het wat scheef voor de Maybach 57 en 62, die niet zoveel naamsbekendheid kregen als de Duitsers verwachtten.
Tweekleurig rijdt de Maybach S-Klasse door het straatbeeld. De twee contrasterende kleuren worden gescheiden door een handgeschilderde lijn. Ook werden her en der wat Maybach-logo's aangebracht en is deze lange S te herkennen aan specifieke neus met aangepast radiatorrooster. De Maybach-versie van de S-Klasse is een stuk ruimer dan de S-Klasse, die ook al niet om lengte verlegen zit. Met een wielbasis die 3,4 meter lang is - 18 centimeterm bovenop die van de gewone S-Klasse - kom je tot een totale lengte van 5,47 meter. Hij werd ook wat hoger, al scheelt dat maar 7 millimeter.

schouderwarmte
Die ruimte komt vooral de achterste inzittenden ten goede. Je kan als passagier bijna volledig uitgestrekt gaan liggen op de achterste zetels. Daar is ook nek- en schouderverwarming aanwezig en desgewenst kan je de massagefunctie opzetten om compleet te ontspannen. De houten inleg op de voorzetels geeft het interieur nog wat meer cachet, terwijl je de spotjes achterin naar wens kan richten en ook de helderheid ervan kan instellen.

Toch wordt ook de chauffeur niet vergeten. Hij krijgt de beschikking over het MBUX-systeem met 12,8 inch scherm, al is dat niet het enige scherm in het interieur. Ook de passagiers kunnen schermen laten installeren om zaken als multimedia en klimaatregeling te bekijken. Ook kunnen de inzittenden met gebaren het systeem bedienen. Die bewegingen zorgen er onder andere ook voor dat je gordel automatisch wordt aangereikt.

vliegend tapijt
Ook aan de buitenzijde speelt Mercedes-Maybach met de gesture control, even wijzen naar het achterportier en die gaat vanzelf open. Het actieve onderstel en de aanpasbare luchtvering verhogen het comfort van de inzittenden en filteren de oneffenheden uit de rit door het wegdek op voorhand te scannen. Mercedes-Maybach maakt de gigantische S-Klasse makkelijker wendbaar door achterwielbesturing te installeren; daarbij verkleint de draaicirkel met wel 2 meter.

Over de motoren geeft Mercedes-Maybach geen informatie, behalve dat het gaat om motoren die al beschikbaar zijn in andere modellen en dat het om mild hybrid-motoren gaat. Zo komt de V12 in het vizier en zouden er ook een S560 en S500 met V8 komen.

Mercedes-Maybach laat de S-Klasse nog dit jaar bij de vliegend-tapijt-dealers komen aanzweven. Toch zal de wagen pas in het voorjaar van 2021 ook op andere markten beschikbaar zijn, na Duitsland, de VS en China.
Recente reacties
Caterham komt in Japanse handen
Iets voor een groepje niet nader genoemde auto-journalisten soms :D? Zonder steun van de...
Door Techno Patat 30 min geleden
De Tesla met kleinste radius koop je in Canada
Zo zie je maar dat creatief omgaan met fiscale regels geen alleen recht is voor de Belgen :D...
Door Adriaan 5 uur geleden
Caterham komt in Japanse handen
Misschien dat het mogelijk is hoor, maar de moed zakte in mijn schoenen toen ik maar geen antwoord...
Door Adriaan 6 uur geleden
Rijtest: Audi E-Tron S Sportback (2021)
Nog enkele jaartjes wachten daarop. Na 2026 mogen ze enkel nog EV's als bedrijfswagen nemen (met...
Door this 11 uur geleden