Test: BMW i5 M60 xDrive (2024)

Test BMW i5 M60 xDrive 2024

Een icoon gaat aan de stekker, want de BMW 5 Reeks is er voortaan ook als i5. Die pakt uit met precies dezelfde looks als de reguliere variant maar verbergt daar een elektromotor onder – of twee in het geval van deze M60-versie… En staat er een ///M-etje in die naam, dan heb je onze aandacht. Tijd dus voor een test!

Vraag je ’t aan BMW, dan hoeft een zuiver elektrisch gamma helemaal niet zoveel te verschillen van een gamma op verbranding. Terwijl gedoodverfde concurrent Mercedes dus afzonderlijke EV’s uit de grond stampt, kiezen ze in Beieren voor modellen die je in dezelfde vorm met zowel verbrandings- als elektromotoren kan bestellen. Zo onthulde BMW samen met zijn X1 bijvoorbeeld al een iX1, kreeg de 4 Reeks gezelschap van een i4 en gaat ook de 7 Reeks tegenwoordig hand in hand met een i7 door het leven. Hetzelfde geldt voor de nieuwe 5 Reeks want jawel: maak kennis met de BMW i5.

’5’ met een ‘i’ ervoor

Over de looks van deze elektrische sedan kunnen we dus best kort zijn: lees ons testverslag van de reguliere 5 Reeks er nog eens op na. In zijn basisvorm ziet een i5 er namelijk bijna hetzelfde uit als pakweg een 520d dus reken op dezelfde scherpe hoeken, strakke lijnen en uit de kluiten gewassen buitenmaten. In ons geval ging het echter niet zomaar om een basis-i5 maar wel om een M60-versie, die dus grondig onder handen genomen werd door BMW’s M-afdeling. Die krijgt natuurlijk standaard het M Sport-jasje aangemeten met bijvoorbeeld sportievere bumpers en een flinke splitter achterop, en combineer dat met de tegenwoordig verlichte grille en je beschikt over een EV die qua wow-factor naast menig M5 mag gaan staan.

TEST BMW I5 M60 XDRIVE (2024)

Ook binnenin blijft deze i5 M60 in de eerste plaats een 5 Reeks, maar dan met wat sportievere stoelen en een middellijntje op het stuur. Achter dat stuur vind je dus ook een digitaal bestuurdersdisplay van 12,3 inch met in dezelfde, gebogen plasplaat het 14,9 inch grote infotainmentscherm verwerkt. Dat laatste display vraagt wel wat gewenning met zijn vele menu’s, maar samen met die dashboardbrede Interaction Bar eronder brengt het allemaal wel een hightech sfeertje in de cabine. Kan dat je nog niet overtuigen, dan is er altijd nog de binnenruimte: zowel voor- als achterin zit je rianter dan ooit en de koffer is met zijn 490 liter volume amper 30 litertjes kleiner dan die van een reguliere 5 Reeks.

Schudden van enthousiasme

Die liters worden echter wel goed besteed, want de BMW i5 heeft flink wat apparatuur op zak. Zo krijgt elk exemplaar een accu met een nettocapaciteit van 81,2 kWh onder de bodem, ongeacht of je hem als eDrive40, xDrive40 of als M60 xDrive bestelt. De zuinigste is die eerste en die moet daar volgens de WLTP-cyclus tot 582 kilometer rijbereik uit kunnen halen. Een M60-model houdt het op hoogstens 516 kilometer maar kom je daarmee niet toe, dan kan je met elk exemplaar van de i5 standaard snelladen tot 205 kW. Daarmee gaat je batterij in een half uurtje van 10 naar 80 procent capaciteit.

TEST BMW I5 M60 XDRIVE (2024)

De reden waarom een M60 xDrive als ons testmodel het minder ver schopt, is natuurlijk niet ver te zoeken. De hint zit al in het 'xDrive'-suffix want in tegenstelling tot de eDrive40 beschikt deze topversie over niet één maar twee elektromotoren. Die op de vooras neemt daarbij 261 pk voor zijn rekening en die op de achteras 340 pk. Samen verdelen ze zo maar liefst 601 pk en 820 Nm koppel over de vier wielen wanneer je de ‘Boost’-functie activeert door middel van het pedaaltje achter het stuur – of nog beter: de ‘M Launch Control’. Druk je bij stilstand in de sportmodus namelijk het gas- en het rempedaal tegelijk in, dan gromt de auto er letterlijk op los terwijl hij staat te schudden van enthousiasme.

Tijdreizende tram

Dat is ook nog maar één van de zintuigprikkelende functies die de i5 M60 te bieden heeft, want ook het geluid wanneer deze krachtpatser accelereert is best opmerkelijk. BMW ging ervoor te rade bij befaamd filmcomponist Hans Zimmer en inderdaad: bij volgas klinkt de i5 een beetje zoals we vermoeden dat een tijdreizende tram zou klinken. Je stelt je er de over hun eigen bagage struikelende passagiers zo bij voor terwijl je in 3,8 seconden van 0 naar het jaar 2035 dendert… Want tegen dan missen we verbrandingsmotoren waarschijnlijk zo hard, dat we dit soort namaakgeluiden effectief vermakelijk beginnen te vinden.

TEST BMW I5 M60 XDRIVE (2024)

Gelukkig heeft de i5 M60 meer in zijn mars dan enkel wat dramatische geluiden maken en bloedsnel optrekken. Zijn responsieve stuurtje doet dit 2,3 ton zware apparaat namelijk bijna sneller draaien dan je brein kan volgen terwijl de adaptieve ophanging hem veelzijdiger dan ooit maakt. Zo voelt deze EV in zijn sportmodus stug als een sportwagen terwijl je in de comfortstand over een opvallend vergevingsgezinde demping beschikt, vooral voor een auto met een ///M-etje in de grille gestampt. Bovendien is het verbruik ook niet absurd hoog want gedurende een barkoude testweek lazen wij een gemiddelde van 22,6 kWh/100 km af. Daarmee gaf onze i5 een realistisch rijbereik aan van zo'n 360 kilometer.

Veel geld voor veel auto

Je merkt al dat we hier met flink wat auto te maken hebben, dus het mag niet verwonderen dat BMW er ook flink wat geld voor vraagt. Zo start de goedkoopste i5, de achterwielaangedreven eDrive40, al aan 73.700 euro waarmee hij ter vergelijking een kleine 2.500 euro duurder is dan de basis-Mercedes EQE. De BMW beschikt standaard echter wel over meer vermogen en het moet gezegd: de looks van zo’n EQE zijn ook niet aan iedereen besteed. Qua standaarduitrusting moet de i5 echter het onderspit delven, al kan je amper klagen met bijvoorbeeld meteen alle infotainment met navigatie, flink wat rijhulp, een warmtepomp en adaptieve ophanging.

TEST BMW I5 M60 XDRIVE (2024)

Moet je i5 daarentegen een M60-versie zijn, bereid je dan voor om afscheid te nemen van minstens 109.300 euro. Dat klinkt als absurd veel geld maar vergelijk je dat met de concurrentie, dan valt op dat je daar bij Mercedes-AMG nog geen EQE 43 4MATIC voor hebt en die is aanzienlijk minder sterk. Een EQE 53 4MATIC+ is qua prestaties beter gewaagd aan deze i5 M60, maar daar moet je maar liefst 127.655 euro voor betalen. Kortom: deze top-i5 is een dure auto, maar je krijgt eigenlijk ook wel véél auto voor je geld.

Conclusie

De BMW i5 M60 heeft het bijna allemaal. Hij ziet er net zo uit als een reguliere 5 Reeks maar pakt uit met een competente zuiver elektrische aandrijflijn die ook nog eens over ontiegelijk veel vermogen beschikt. Bovendien is hij veelzijdig genoeg om het ene moment sportief om de hoek te kunnen gaan en het andere moment gewoon comfortabel over de Autobahn te cruisen. Je gaat je met andere woorden bijna afvragen waarom er nog een nieuwe M5 moet komen… Al ligt dat waarschijnlijk aan dat ene dingetje dat deze i5 niét heeft: een verbrandingsmotor.

Specificaties

Motor

2 elektromotoren (voor- en achteraan)

Vermogen

601pk

Koppel

820 Nm

Overbrenging

Automaat (vaste verhouding)

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 305 kg

Topsnelheid

230 km/u

Prijs testwagen

€ 109 300.00

Prijs basismodel

€ 73 700.00

0 tot 100 km/u

3.80 sec

Min. kofferinhoud

490 L

CO2-uitstoot

0 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws