Als we je vragen om even een taxi voor de geest te halen, dan is de kans groot dat je aan een Mercedes denkt (bonuspunten als je een beige Mercedes E-Klasse ziet!). Het tij is echter aan het keren, want in Duitsland is de taxiverkoop bij Mercedes compleet in elkaar gestuikt. Dat klinkt slecht nieuws voor Mercedes, maar eigenlijk is het daar blij om.
VW neemt fakkel over
Nemen we er de cijfers van januari tot augustus bij, dan zien we dat in Duitsland 71% minder taxi's werden ingeschreven met een ster in de grille tegenover het jaar voordien. Een tendens die zich al langer aan het inzetten is. Want had Mercedes in Duitsland in 2019 nog 52% van de taximarkt in handen, dan is dat momenteel nog "amper" 18%.
De hoofdreden? Mercedes CEO Ola Källenius. De hoofdbaas van Mercedes liet vorig jaar namelijk weten dat Mercedes per direct stopt met het aanbieden van af-fabriek geprepareerde taxi's. Volgens de man is de taximarkt te klein om er tijd en geld in te steken. In de wandelgangen doet eerder het gerucht dat Källenius af wil van het taxi-imago dat rond Mercedes hangt. Het resultaat is er dan ook naar, want momenteel worden er meer Toyota's en VW's ingeschreven als Taxi dan Mercedessen.
Mercedes IS een taxi
De verandering van koers van CEO Källenius is opmerkelijk. Want toegegeven: met een jaarlijkse markt van zo'n 6.000 tot 7.000 auto's is de Duitse taximarkt peanuts tegenover de gehele automarkt van 2.8 miljoen in het land, anderzijds was het wel Daimler die in 1896 (!) de eerste moderne taxi uitvond door een gemotoriseerde koets uit te rusten met een taximeter.
Hoewel we in ons collectief geheugen nog steeds een taxi associëren met Mercedes, zal een toekomstige generatie die associatie dus kwijt geraken. Alles moet kapot...
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen