Drie maanden geleden voerde de Europese unie een tijdelijke maatregel in; in China geproduceerde EV's kregen een extra importtaks die opliep tot 35% bovenop de al bestaande importtaks van 10%. Een maatregel die in het verkeerde keelgat schoot. Niet enkel bij China, maar ook bij een hoop Europese merken (met productie in China). Vandaag vond een stemming plaats om de wet officieel goed te keuren en... ja, je raadt het al.
Nederland stemde voor, België tegen
De wet werd vandaag officieel goedgekeurd door de Europese commissie. Al mag je dat met een korrel zout nemen, want meer landen onthielden zich dan dat er landen waren die voor stemden. Echter, omdat er meer landen voor stemden (zoals Nederland, Frankrijk, Bulgarije, Italië,...) dan tegen (zoals Duitsland, Hongarije, Slovakije,...), kreeg het decreet evenwel groen licht.
Opmerkelijk: maar liefst 12 van de 27 landen die mochten stemmen onthielden zich. Ook België behoort daarbij. Dat de nieuwe taks nogal verdeelde meningen brengt is niet gek, want veel EU-landen vrezen er voor dat China terug zal slaan met forse taksen in eigen land op Europese producten.
Wat betekent dit in de praktijk?
Simpel; in China geproduceerde EV's zullen fors duurder gaan worden in Europa. Tot voor kort was er al een standaard importtaks van 10%. Die wordt nu - afhankelijk van het merk - verder opgetrokken. In het geval van een in China geproduceerde Tesla Model 3 spreken we over 31%, producten van MG kijken op naar een taks die stijgt tot 45%.
Hoewel dit goed nieuws lijkt voor Europese automerken, zijn het net die Europese merken die wat in de knoei komen. Volvo produceert momenteel de EX30 in China, net zoals Mini er de elektrische Cooper bouwt en Polestar er zijn producten in elkaar schroeft. Ook die producten kijken naar fors verhoogde taksen. Het lijkt er dus vooral op dat de klant het grootste slachtoffer gaat worden van deze maatregel. Door betaalbare EV's plots terug duurder te maken.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen