Rijtest: BMW M5 (2018)

2018_bmw_m5

Het is al heel wat geweest rond de BMW M5, het topmodel van de 5 Reeks. De allernieuwste BMW M5 zou geen echte M zijn. We hielden de nieuwe M5 eens onder het vergrootglas en zochten het voor jullie uit.

De allersnelste der 5 Reeksen is op de markt sinds 1985 en legt al enkele decennia het vuur aan de schenen van de supercars van hun tijd. De vorige generatie BMW M5 (F10) was voor puristen een doorn in het oog door het verliezen van zijn atmosferische motor voor een 4.4-liter V8. De puristen zullen nu nog wat dieper in hun zwart gat vallen door de ontwikkelingen bij deze nieuwste: geen achterwielaandrijving maar een xDrive. De vierwielaandrijving heeft zich bij de BMW M550i al bewezen tegenover de vorige generatie M5.

2018_bmw_m5

zandmannetje

Jaja, de nieuwe BMW M5 verdeelt de kracht over zijn vier wielen en dat is geen slecht ding. Dat wij het jullie zeggen! De enorme kracht die BMW aan de nieuwe über 5-reeks gaf, kan het beste worden benut door de kracht op zijn vier wielen te verdelen. Maar wees niet ongerust hij kan ook zijn volledige 600 pk en 750 Nm naar de achterste wielen sturen. Zo zijn ook de M-fanboys gelukkig.

Best niet doen als de prut nog in je ogen zit echter, door de achterwielaandrijving te selecteren vallen alle elektronische hulpjes weg en moet je vertrouwen op je eigen rijkwaliteiten. Ook even navragen bij je bandenleverancier of het mogelijk is om een abonnement te nemen. Rook van de achterste banden is een neveneffect.

Quattro by BMW

Wij opteerden er vooral voor de kracht van de 4.4-liter V8 biturbo te benutten in de xDrive- en xDrive Sport-instelling. De xDrive wordt hier als “normaal” bekeken waarbij de wagen zijn kracht verdeelt over de vier wielen en jou met al zijn hulpsystemen bijstaat. Tijdens ons weekendje buitenland was de xDrive Sport de way to go waarbij de computers van de M5 toch af en toe een slippertje toelaten zonder onhandelbaar te worden en altijd extreem scherp te blijven. We voelen ons in een hip en een wip een betere chauffeur. Daarbij helpen de gigantische carbonkeramische remmen natuurlijk wel mee, toch wanneer er wat warmte inzit. In alle standen kan je kiezen om de stuurinstellingen, schakelsnelheid, motorreactie en ophanging in te stellen naar eigen nood. Het menu bestaat hier uit efficiënt/comfort, sport en sport plus. In wat hebben jullie vandaag goesting?

2018_bmw_m5

In zijn meest comfortabele setting is de M5 bijna niet te onderscheiden van een andere 5 Reeks op smalle banden met grote velgen die het comfort op slechte wegen wat ondermijnen. Tegelijk toont de motor nog ruim voldoende kracht ter beschikking van je rechtervoet te hebben en zorgt de schakelsnelheid ervoor dat schakelen bijna ongemerkt gaat. In Sport en Sport+ wordt de wagen scherper en concentreert hij zich volledig op rijden als een uiterste vorm van plezier. Snoeihard zouden we het niet noemen maar dit komt ook door de stoelen die extreem veel comfort aanbieden. De motor, versnellingsbak en stuurinstelling geven je hun volledige kunnen en de wagen geeft je bijna telepathisch door wat er onder hem gebeurd en mannekes, dat ding gaat vooruit.

neckcomfort

De nieuwe BMW M5 is niet snel, hij is whiplash-veroorzakend snel en dat komt natuurlijk ook door het kleine schokje dat de versnellingsbak geeft, prachtig! 0-100 km/u is voorbij in 3,4 seconden, letterlijk een oogwenk, terwijl je na 11,1 seconden 200 km/u aantikt. We hebben de kans gehad om de wagen in Duitsland te testen tijdens de Moezelrondrit en hebben zo zijn gelimiteerde topsnelheid van 265 km/u met het grootste gemak op de meter zien verschijnen. Pedaal dieper induwen en de M5 schakelt van 8ste naar 6de versnelling terug en blijft op die 265 km/u hangen. We geloven graag dat de wagen meer dan 300 km/u kan halen. Natuurlijk is zo een 4.4 V8 met 2 turbo’s niet direct zuinig te noemen. Al moeten we toegeven dat we het wel wat erger hadden verwacht. Ons gemiddeld verbruik tijdens ons weekend met de M5 is geen goede richtlijn voor de normale consument. Wij hebben de wagen steeds tot het uiterste geduwd. Reken echter op een gemiddelde van 10 l/100 km bij rustig gebruik.

2018_bmw_m5

Met die ongelofelijke versnelling gaat er ook een gepaste soundtrack, via het M sportuitlaatsysteem, de wereld in. Niet zo blaffend en hard als de BMW M4 CS maar deze V8 geeft je een veel volwassener en dieper geluid. Dat is ook juist wat BMW wil, de M5 als de volwassenen keuze voor de BMW-rijders. Hij is uitgerust met de nieuwe snufjes die BMW te bieden heeft. Adaptive cruise-control en Lane Departure Warning door een trilling in het stuur om met de wagen vlotjes en rustig rond te pendelen. De BMW M5 kan profiteren van de BMW Display Key waarop je de actieradius kan aflezen, alsook de status van de wagen: staan de ramen open, is de deur vast, … De zelf parkerende functie biedt BMW niet aan op de “slimme” sleutel. Reden: De M5 is een rijdersauto, onder rijden verstaan ze ook parkeren ...

Marina Bay Blau …

… en daar zijn we helemaal niet kwaad om. De kleur die we op de BMW M4 CS terugvonden, had een soort gelijke tint en om één of andere reden zijn we smoor op deze kleur. Vooraan zie je een zelfverzekerde wagen die eerst en vooral veel zakelijkheid uitstraalt en daarna pas immense kracht. Laat dit het minst opvallend M-product zijn van de moment. De adaptieve LED-koplampen zijn een goede aanvulling op de voorkant met zijn subtiele dagrijverlichting. Nog maar eens het teken dat BMW de M5 volwassen door het leven wil gaan.

2018_bmw_m5

Aan de zijkant kunnen we deze potente versie onderscheiden van zijn normale familie door de typische M-zijspiegels, het M-vinnetje schuin boven de voorste wielen en grote velgen met gigantische remschijven en -blokjes. Met gigantisch bedoelen we: na een heet rondje op circuit kan je pizza met alle gemak klaar worden gemaakt op de schijven. Wel wat voorzichtig zijn met de kaas ... Vier enorme uitlaten sieren de achterkant juist onder de sportieve diffuser. Verder is BMW eerder ingetogen gebleven met het ontwerp en daardoor zal het veel mensen afschrikken maar ook net aanspreken. Tenslotte gaf BMW onze M5 dikke 20-duimers in het Bicolor Jet Black. Mochten we ooit het geld hebben voor deze über 5 dan zou het wel in deze samenstelling zijn.

Aandacht voor de binnenkant

BMW voorziet de M5 van een doordacht ontwikkeld interieur op de kleur na dan, naar onze persoonlijke ingesteldheid. De stoelen zijn een streling voor het oog en daar blijft het niet bij. Extreem comfortabel, perfecte zijdelingse ondersteuning en oog voor detail - zie het lichtgevend M5-logo in de stoel - waardoor we zien dat BMW echt wel weet wat ze doen. De zetels zijn elektrisch verstelbaar met geheugenfunctie en na een zware dag is er keuze uit voldoende massagefuncties om die stress te laten wegvloeien.

2018_bmw_m5

Voor je neus een multifunctioneel stuur met 2 rode plezier-knoppen. Achter elke knop kan de wagen een volledige eigen instelling ontvangen om zo het overschakelen tussen rustige jongen tot extreem potent beest makkelijk te maken. Verder een digitaal dashboard met klassieke vormgeving en daarboven een head-up display waardoor je nooit je ogen van de baan moet halen. Want hier kan je ook stukken van je navigatie bekijken.

2018_bmw_m5

Verder is het meer van het gekende binnenin met het infotainmentsysteem en de bediening van verwarming die we kennen uit de reguliere BMW 5 Reeks. Slecht kunnen we het zeker niet noemen want het systeem werkt goed en duidelijk al zouden we voor dat extra budget ons hier toch wat specialer willen voelen. Het navigatiesysteem is er eentje om vingers van af te likken met prachtige afwerking en duidelijke werking, die tijdens het inparkeren wordt vervangen door 360-graden camera’s. Het volume van de zuivere stereo-installatie kan je met een beweging van je vinger doorheen het ijle harder en zachter zetten, eens je de touch hebt. Ook achteraan blijft de M5 een normale 5 Reeks waardoor het meer dan aangenaam vertoeven is achteraan. Kotszakjes zijn niet in de prijs inbegrepen en ook niet als optie te kiezen. Best kunnen deze wel voorzien worden wanneer je de wagen op de Ardense wegen tot het uiterste duwt.

Andere prijsklasse

Wees geprezen wanneer je mag gaan shoppen in deze prijsklasse. Zo een M5 komt vanaf 119.900 euro richting je oprit. Veel geld? Er is ook een heleboel wagen voor die prijs. Het model dat wij meekregen trapt binnen bij 150.385 euro. De concurrentie bestaat uit de Mercedes-AMG E 63 S, Audi RS 6 Avant Performance en in mindere mate de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid. De Mercedes en Audi zijn terug te vinden voor hetzelfde budget, terwijl de Porsche er nog een hele duit bij kletst.

2018_bmw_m5

Conclusie

Onze tijd met de nieuwe BMW M5 was kort, veel te kort! Toch proberen we het gevoel ervan te beschrijven. Er is geen enkele wagen perfect, al komt deze BMW M5 er wel heel dicht bij in de buurt. Mochten wij de CEO zijn van één of ander immens bedrijf dan zou deze M5 wel in onze garage komen.

Specificaties

Motor

4.4-liter V8 biturbo

Vermogen

600pk

Koppel

750 Nm

Overbrenging

8-traps automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 855 kg

Topsnelheid

265 km/u

Prijs testwagen

€ 150 385.00

Prijs basismodel

€ 119 900.00

0 tot 100 km/u

3.40 sec

Min. kofferinhoud

530 L

CO2-uitstoot

241 g/km

BIV

€ 7 544.00

Rijtaks

€ 2 758.00

Auteur: Lelievre Kenny
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws