Welkom in Absurdistan, want Kia heeft zonet een nieuwe sportieveling onthuld. Dat is op zich niet zo verrassend meer, ware het niet dat het ging om een zuiver elektrische zevenzits-SUV. Is deze Kia EV9 GT dan de Hyundai Ioniq 5 N voor grote gezinnen? Wel, misschien toch niet helemaal.
Een dik halfjaar geleden kregen we het nog maar eens warm na een Kia-presentatie. Het merk beloofde toen namelijk een GT-versie van de EV9 te gaan onthullen, een beetje zoals er al eentje was van pakweg de EV6. Er was echter één verschil: volgens Kia zou die EV9 —en we citeren — een “enorm vermogen” krijgen. Wetende dat de EV6 GT toen al 585 pk ophoestte, rekenden we dus al luidop op meer dan dat en diezelfde EV6 GT pikte zopas bij zijn facelift nog de 650 pk van neefje Hyundai Ioniq N mee. Dus wat denk je dan: hetzelfde ongeveer voor de EV9 GT?
Inclusief vals motorgeluid
Wel, niet dus. Kia heeft de EV9 GT namelijk onthuld en om maar met de deur in huis te vallen: hij heeft géén 650 pk. Zo vind je op zijn vooras de gewoonlijke elektromotor met 218 pk terwijl het exemplaar op de achteras geboost wordt naar 367 pk. Reken je dat dus uit, dan denk je op dezelfde 585 pk uit te komen die zo’n EV6 GT van daarnet voor zijn facelift produceerde… maar zelfs dat blijkt niet te kloppen. Beide elektromotoren pieken op een ander moment waardoor het totaalplaatje eindigt op 501 pk, al moet gezegd dat het voorlopig wel om Amerikaanse cijfers gaan en daar in een Europese berekening doorgaans een paar pk’tjes bij komen.
Daar zou je ons anders nooit ofte nimmer over horen klagen, ware het niet dat Kia ons een “enorm vermogen” had beloofd. Bovenstaande info maakt deze EV9 GT namelijk 149 pk zwakker dan de EV6 GT en dus ook 149 pk zwakker dan de Hyundai Ioniq 5 N. Dat zou je er ook aan moeten merken want terwijl die laatste de 100 km/u aantikt in 3,4 seconden, wisselt deze Kia die cijfertjes om en doet hij dat sprintje in 4,3 seconden. Dat gezegd zijnde neemt hij wel een paar van de speeltjes over van die Ioniq 5 N. Reken dus ook hier op een elektronisch sperdifferentieel, net als op gesimuleerde schakelmomenten en vals motorgeluid door de speakers… Jawel: in een elektrische zevenzits SUV!
Wachten op Europese cijfers
Die sportievere ambities druipen er ook vanbuiten af, al kunnen sommige zaken je bekend voorkomen indien je de gewone ‘GT Line’ al kende. Zo pakt deze échte GT uit met specifieke 21-inchvelgen en verstopt hij daar dezelfde gifgroene remklauwen achter die we al kenden van de EV6 GT. Zowel voor- als achteraan zijn de bumpers echter wel gelijkaardig aan die van het ‘GT Line’-uitrustingsniveau. Binnenin kan je dan weer niet naast de extra sportiviteit kijken want de EV9 GT krijgt een specifiek stuurtje mee, naast een hele resem accenten in dat gifgroen van daarnet.
Onder de bodem krijgt elk exemplaar dezelfde 99,8 kWh-accu mee die we al kenden van de EV9, dus het nog grotere batterijpakket van neefje Hyundai Ioniq 9 maakt zijn intrede voorlopig nog niet. Hoever deze GT-versie daarmee moet komen, geven ze bij Kia nog niet mee maar het zal alvast wat minder zijn dan de 505 kilometer die de gewone AWD-versie eruit haalt. Ook bepaalde andere info blijft voorlopig vaag want zoals gezegd gaat het hier nog om de Amerikaanse versie die tijdens de Los Angeles Motor Show werd onthuld. Op Europese cijfers is het dus nog even wachten, al gaan we er wel vanuit dat de EV9 GT ook bij ons op de markt zal komen.
Reacties
door Wim Verboomen
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen