Is een Tesla Model 3 je net te klein en een Model S je te groot? Dan is Xpeng er om je niche op te vullen en wel met deze P7. Die elektrische sedan pakt uit met knappe technologie en flink wat rijdynamiek in een bijna Europees ogend premiumjasje… En dat natuurlijk tegen een competitieve prijs dus wat denk je: is dit de Porsche Taycan voor de junior manager?
Pros
- Knap exterieurdesign
- Dynamisch rijgedrag
- Uitstekende bouwkwaliteit
Cons
- Duurder dan een Tesla Model 3
- Minder intuïtieve bediening
- Verrassend beperkte kofferruimte
Tussen Model 3 en Model S
Dat is op het eerste gezicht iets minder duidelijk want in tegenstelling tot zo’n G6, lijkt deze elektrische sedan niét tot op de millimeter op een gevestigde concurrent. Wel integendeel: sta ons toe om een paragraafje lang het design van een Chinese EV de hemel in te prijzen. Wij vinden de Xpeng P7 namelijk een bloedmooie auto met zijn scherpe snuit, zijn aalgladde koets en zijn coupékont die uitmondt in een subtiel ducktail-spoilertje. Vooraan doen zijn laag geplaatste koplampen en zijn LED-wenkbrauwen ons zelfs een beetje denken aan de nieuwe Audi A6 e-tron… En da’s interessant, want de Xpeng was er lekker eerst.
Ook qua afmetingen zit de P7 trouwens een beetje overal tussenin. Hij is namelijk 4,89 meter lang wat hem 17 centimeter langer maakt dan een Tesla Model 3, maar wel 8 centimeter korter dan een Model S. Voor die Audi e-tron van daarnet moet hij echter maar 4 centimeter onderdoen en met een Mercedes EQE scheelt het 6 centimeter. Kortom: hij is te groot om van een D-segment sedan te mogen spreken maar misschien net te klein voor het E-segment. Dat lijken ze bij Xpeng zelf ook door te hebben want daar zouden ze binnenkort de ‘P7+’ naar Europa halen, die nog net een maatje groter wordt.
Lesje in bouwkwaliteit
Die P7+ krijgt trouwens nog iets dat deze P7-zonder-+ niet heeft en dat vind je achteraan de auto. Hoewel deze elektrische sedan er namelijk uitziet alsof hij een volwaardige vijfde deur als achterklep zou hebben, kijk je hier wel degelijk naar een elektrische “sedan” in de strikte zin van het woord. De P7 heeft met andere woorden een verrassend klein kofferklepje, en dat terwijl de bagageruimte op zich best ruim is met zijn 440 liter. Een Tesla Model 3 doet het stiekem echter beter en dat ligt er vooral aan dat die enorm veel extra opbergruimte biedt onder de koffervloer. Daaraan ontbreekt het in deze Xpeng dan weer volledig en ook onder de voorklep is geen frunk voorzien waar je de laadkabels in kwijt kan.
Verder valt over de ruimte in deze auto echter niet te klagen, en over design van het interieur al evenmin. Zo wordt het dashboard gedomineerd door een glasplaat waarin een bestuurdersdisplay van 10,25 inch en een infotainmentscherm van 15 inch een thuis vinden. Dat geeft je al zeker één scherm meer dan in een Tesla Model 3, al moet gezegd dat het infotainmentsysteem misschien nét niet even intuïtief werkt. De rest van het interieur oogt echter wel wat meer ‘premium’ dan in zo'n Tesla. Zo voelt het trouwens ook aan want qua bouwkwaliteit kunnen zelfs sommige Europese grootmachten nog een lesje leren van Xpeng. Kortom: deze P7 is een aangename plek om in te vertoeven, zelfs tijdens langere ritten.
473 pk en vleugeldeuren, iemand?
Dat brengt ons natuurlijk bij de aandrijflijnen van deze EV, want laten die zo'n langere ritten wel toe? Daar kunnen we eigenlijk kort over zijn: ja, dat doen ze. Zo krijg je in de Xpeng-configurator de keuze uit drie versies: de RWD Long Range, de AWD Performance en de 'Wing Edition'. Reken in die twee laatste gevallen op de combinatie van twee elektromotoren met een 86,2 kWh-accu, goed voor tot 505 kilometer rijbereik. De basis-RWD Performance houdt het dan weer bij één elektromotor maar krijgt gewoon hetzelfde accupakket en het resultaat is tot 576 kilometer rijbereik. Snelladen doen ze nadien allemaal aan een respectabele 175 kW, waarmee je binnen het half uur van 10 naar 80 procent capaciteit gaat.
Vooral zo'n RWD Performance staat dus garant voor flink wat laadpaalloze kilometers en ondanks zijn enkele elektromotor, valt over zijn vermogen evenmin te klagen. Zo stuurt die elektromotor 276 pk en 440 Nm koppel naar de achterwielen, goed voor een sprintje naar de 100 km/u in 6,7 seconden. Daar gaat een AWD Performance natuurlijk makkelijk over met zijn 0-naar-100-tijd van 4,1 seconden maar laat ons even eerlijk zijn: wie heeft er nu écht 473 pk en 757 Nm koppel nodig in z'n elektrische gezinswagen? En nu we toch bezig zijn: wie heeft er een setje opzichtige vleugeldeuren nodig in z'n elektrische gezinswagen? Juist: helemaal niemand, dus laat die 10.000 euro duurdere 'Wing Edition' maar gewoon achterwege.
Bijna 500 echte kilometers
Dat is dus precies wat wij voor deze test deden, want die verliep gewoon met een bescheiden zwarte P7 RWD Long Range. Die dankt zijn grootste rijbereik van het gamma aan zijn zuinigheid en inderdaad: gedurende een week aan gevarieerde ritten eindigde ons gemiddelde op 17,2 kWh/100 km. Niet verkeerd dus voor een best grote EV, vooral wanneer je weet dat flink wat van onze kilometers op de snelweg afgelegd werden. Daarmee is deze elektrische sedan dus zuiniger dan hoogpotig broertje Xpeng G6 — of wat had je dan gedacht? — en reken je dat even uit, dan krijg je een realistisch rijbereik van net geen 500 kilometer.
Daar eindigen de redenen echter nog niet om toch tegen de stroom in te zwemmen, en deze sedan boven de SUV te verkiezen. Zo slaagt deze P7 er niet alleen in om comfortabeler geveerd te zijn dan zo'n G6, maar ook om een stuk dynamischer te sturen. Dat laatste is ook geen toeval want bij Xpeng wisten ze ons te vertellen dat ze voor het onderstel in zee zijn gegaan met niemand minder dan... Porsche. Denk daarom natuurlijk niet dat je hier kijkt naar een auto die zijn basis stiekem met een Taycan deelt maar het moet gezegd: ondanks een te licht stuurgevoel gedraagt deze P7 zich voorbeeldig tijdens een potje sportief rijden.
Chinese 'Poor man's Porsche'
Dus wat betaal je dan voor deze Chinese poor man's Porsche? Wel, Xpeng zet zijn P7 in de configurator vanaf 49.990 euro en voor dat geld krijg je hem dus meteen als RWD Long Range. Dat ook niet alleen, want net als zijn broeder- en zustermodellen pakt deze Xpeng uit met en opvallend uitgebreide basisuitrusting. Reken bijvoorbeeld meteen op het semi-autonome XPILOT-systeem naast alle denkbare rijhulpsystemen, verwarmde zetels die voorin elektrisch verstelbaar zijn én voorzien van een geheugenfunctie, een inductielader voor je smartphone, een elektrisch openende achterklep en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Is dat dan genoeg om te verklaren dat deze Xpeng 10.000 euro duurder is dan zijn grootste concurrent, de Tesla Model 3? Natuurlijk niet, want die prijs vertelt maar het halve verhaal. Zo is die goedkoopste Model 3 een RWD met ocharme een 60 kWh-accuutje waardoor de échte Tesla-concurrent voor deze Xpeng bij zijn lancering de Model 3 Long Range was, en die is inderdaad duurder. Er is echter één probleem: een maandje geleden onthulde Tesla plots een nieuwe Long Range-versie die het met achterwiel- in plaats van vierwielaandrijving doet en die is met zijn 45.990 euro weer aanzienlijk goedkoper dan deze Xpeng. De kans is dus groot dat er toch meer kopers daarvoor zullen kiezen en dat verklaart meteen al waarom Xpeng zijn P7+ naar Europa wil brengen, want die belooft wat extra meerwaarde te bieden ten opzichte van de typische Tesla.
Conclusie
Xpeng doet het weer. Ook deze P7 katapulteert namelijk al je vooroordelen over Chinese EV's richting prullenmand want hij ziet er goed uit, is piekfijn afgewerkt en combineert een meer dan leefbaar rijbereik met volwassen, dynamisch rijgedrag. Dat alles krijg je ook nog eens aan een competitieve prijs, al heeft die competitie wel net een flinke inhaalslag gemaakt. Terwijl zo'n P7 RWD Long Range wat ons betreft dus dé Xpeng is om te kiezen, is de kans groot dat er toch meer geïnteresseerden voor een goedkopere Tesla Model 3 Long Range Single Motor zullen gaan... En neem het ze maar eens kwalijk.
Specificaties
Motor | Elektromotor |
---|---|
Vermogen | 276 pk |
Koppel | 440 Nm |
Overbrenging | Automaat (vaste verhouding) |
Aandrijving | achterwiel |
Gewicht | 1 920 kg |
Topsnelheid | 200 km/u |
Prijs basismodel | € 49 990 |
0 tot 100 km/u | 6.70 sec |
Min. kofferinhoud | 440 L |
Rijtaks | 0 |
Meer EV’s in de gratis EV-Gids
Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2024 of blader hieronder meteen door het magazine!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen