Autonieuws: Officieel

XPENG komt naar België met elektrische SUV en sedan (2024)

De Belgische automarkt heeft er straks weer een Chinees merk bij. Invoerder Hedin Automotive laat namelijk weten dat het de verdeling van XPENG voor zijn rekening gaat nemen. Beginnen doen ze met de G9, een gigant van een elektrische SUV, en de P7, een elektrische sedan met zowaar vlinderdeuren.

Dit jaar mag je weer een aantal nieuwe Chinese merken op onze markt verwachten. Zo weten we al dat Chery de sprong naar Europa waagt en dat doet het met niet één maar twee merken: Omoda en Exlantix. Daarnaast mogen we straks ook Leapmotors op onze wegen verwachten en die maken hun intrede met wat hulp van het welbekende Stellantis-concern. Daar komt nu nog een naam bij, al is die naam naar Europese maatstaven niet helemaal nieuw.

Tesla-formaat, McLaren-deuren

XPENG, dat al aanwezig is in onder andere Nederland, Duitsland en Noorwegen, maakt straks ook zijn intrede in België. Dat doen ze via importeur Hedin Automotive en die liet afgelopen weekend alvast even zien wat we mogen verwachten op het Hedin AutoFest — zeg maar het eigen Autosalonnetje van de groep. Daar pakten ze namelijk uit met twee nieuwe modellen voor de Belgische markt: de XPENG P7 en de XPENG G9.

Image
XPeng P7 2024

Die eerste is er alvast eentje voor de traditionelere EV-rijder, want het gaat om een knap gelijnde sedan met zowat de afmetingen van een Tesla Model 3. Die sedan heeft echter wel een geheim want bestel je hem als ‘Wing Edition’, dan openen de voorste portieren als de vleugeldeuren van pakweg een McLaren. Die vierwielaangedreven topversie pakt bovendien uit met 473 pk en een rijbereik van 505 kilometer uit een 86,2 kWh-accu, maar dat is vast niet de versie die hier het meeste in de smaak zal vallen. Zo schopt de basis-‘Long Range’ het tot 576 kilometer uit diezelfde accu dankzij achterwielaandrijving en 276 pk.

EQE SUV-rivaal

Wil je je XPENG toch liever in SUV-vorm, dan kan je straks bij Hedin langsgaan voor een G9. Dat is een SUV die op een haar na zijn formaat deelt met de Mercedes EQE SUV, en dan ook uitpakt met een koffervolume van 660 liter. Onderhuids schuilt er dan weer een accu van 78,2 kWh voor de basisversie, die het tot 460 kilometer ver schopt dankzij achterwielaandrijving en 313 pk. De ‘Long Range’ behoudt die motor maar koppelt er een 98 kWh-accu aan voor een range van 570 kilometer, en de vierwielaangedreven ‘Performance’ schroeft het vermogen op tot 551 pk en haalt zo 520 kilometer uit datzelfde batterijpakket.

Image
XPeng G9 2024

Meer details deelt Hedin Automotive nog niet en hetzelfde geldt voor de prijzen. Kijken we echter naar de overige Europese markten waar XPENG reeds gelanceerd is, dan zien we dat ze flink wat standaarduitrusting bieden voor een competitieve prijs. Wanneer we die prijs mogen weten, is nog niet duidelijk.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen