Zie je door de Chinese bomen het bos niet meer? Maak je dan maar klaar om nog meer te verdwalen, want er waagt nog een EV-merk de overstap uit het Verre Oosten. Zijn naam luidt 'Exlantix', en volgend jaar moet het twee elektrische modellen in zijn Europese showrooms hebben.
Het zijn soms pijnlijke tijden voor autokenners tegenwoordig. Zo kon je vroeger vrijwel elk model bij naam en toenaam noemen vanaf je er nog maar een glimp in het straatbeeld van opving, maar daar komt stilaan verandering in. De oorzaak is de toestroom aan nieuwe, vaak Chinese merken in Europa waardoor je er soms het raden naar hebt of daar in de verte nu een BYD, een JAC, een DFSK of een BAIC rijdt... En straks komt er daar nog maar eens eentje bij.
Generisch maar aerodynamisch
Exlantix heeft namelijk officieel kenbaar gemaakt dat het de Belgische markt betreedt. Heb je van die naam nog nooit gehoord, dan nemen we je dat niet kwalijk want het merk bestaat eigenlijk nog maar pas. Het werd door Chinees gigaconcern Chery uit de grond gestampt speciaal om zijn Europese ambities verder te verwezenlijken — en we zeggen daar bewust "verder", want datzelfde Chery komt ook al onze richting uit met het even jonge Omoda.
Het merk mag dan wel nieuw zijn maar de auto's die ze hierheen brengen, zijn eigenlijk oude bekenden aan de andere kant van de wereld. Dat begint al met de ES, die de Chinakenner onmiddellijk identificeert als zijnde een Exeed Sterra ES. Het gaat daarbij om een elektrische sedan die wat ons betreft best knap gelijnd is, hoewel misschien een tikkeltje generisch. De windtunnel trekt zich van dat laatste alleszins niks aan, want de ES pronkt met een luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0.21. Dat komt zijn rijbereik natuurlijk ten goede, waardoor de Exlantix 530 kilometer haalt. Hoe groot de batterij is weten we niet en hetzeflde geldt voor het vermogen, maar volgens het merk gaat de topversie naar de 100 km/u in amper vier seconden.
Binnen een jaar op de markt
De kans is echter groot dat het gros van de Exlantix-kopers voor de ET zal kiezen, want dat is — inderdaad — een SUV. Die SUV gaat in China al even door het leven als Exeed Sterra ET en doet dat met een gelijkaardig, zij het iets stoerder neusje dan de ES. Onderhuids gaan de gelijkenissen waarschijnlijk gewoon verder want de Exlantix ET zou 475 kilometer ver moeten komen, wat ons doet vermoeden dat hij dezelfde accu als de ES krijgt maar die combineert met een minder interessante aerodynamica.
Je merkt al dat het op de meeste cijfers nog even wachten is, en dat geldt ook voor de prijzen. Lang hoef je daar waarschijnlijk echter niet meer op te wachten, want Exlantix blijft niet bij de pakken zitten. Zo moeten beide auto's in het vierde kwartaal van 2024 bij ons verkrijgbaar zijn.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 19 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 dagen geleden