Nog een nieuwe Chinees: Exlantix brengt elektrische sedan en SUV naar Europa (2023)

Exlantix ES 2023

Zie je door de Chinese bomen het bos niet meer? Maak je dan maar klaar om nog meer te verdwalen, want er waagt nog een EV-merk de overstap uit het Verre Oosten. Zijn naam luidt 'Exlantix', en volgend jaar moet het twee elektrische modellen in zijn Europese showrooms hebben.

Het zijn soms pijnlijke tijden voor autokenners tegenwoordig. Zo kon je vroeger vrijwel elk model bij naam en toenaam noemen vanaf je er nog maar een glimp in het straatbeeld van opving, maar daar komt stilaan verandering in. De oorzaak is de toestroom aan nieuwe, vaak Chinese merken in Europa waardoor je er soms het raden naar hebt of daar in de verte nu een BYD, een JAC, een DFSK of een BAIC rijdt... En straks komt er daar nog maar eens eentje bij.

Generisch maar aerodynamisch

Exlantix heeft namelijk officieel kenbaar gemaakt dat het de Belgische markt betreedt. Heb je van die naam nog nooit gehoord, dan nemen we je dat niet kwalijk want het merk bestaat eigenlijk nog maar pas. Het werd door Chinees gigaconcern Chery uit de grond gestampt speciaal om zijn Europese ambities verder te verwezenlijken — en we zeggen daar bewust "verder", want datzelfde Chery komt ook al onze richting uit met het even jonge Omoda.

Exlantix ES 2023

Het merk mag dan wel nieuw zijn maar de auto's die ze hierheen brengen, zijn eigenlijk oude bekenden aan de andere kant van de wereld. Dat begint al met de ES, die de Chinakenner onmiddellijk identificeert als zijnde een Exeed Sterra ES. Het gaat daarbij om een elektrische sedan die wat ons betreft best knap gelijnd is, hoewel misschien een tikkeltje generisch. De windtunnel trekt zich van dat laatste alleszins niks aan, want de ES pronkt met een luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0.21. Dat komt zijn rijbereik natuurlijk ten goede, waardoor de Exlantix 530 kilometer haalt. Hoe groot de batterij is weten we niet en hetzeflde geldt voor het vermogen, maar volgens het merk gaat de topversie naar de 100 km/u in amper vier seconden.

Binnen een jaar op de markt

De kans is echter groot dat het gros van de Exlantix-kopers voor de ET zal kiezen, want dat is — inderdaad — een SUV. Die SUV gaat in China al even door het leven als Exeed Sterra ET en doet dat met een gelijkaardig, zij het iets stoerder neusje dan de ES. Onderhuids gaan de gelijkenissen waarschijnlijk gewoon verder want de Exlantix ET zou 475 kilometer ver moeten komen, wat ons doet vermoeden dat hij dezelfde accu als de ES krijgt maar die combineert met een minder interessante aerodynamica.

Exlantix ET 2023

Je merkt al dat het op de meeste cijfers nog even wachten is, en dat geldt ook voor de prijzen. Lang hoef je daar waarschijnlijk echter niet meer op te wachten, want Exlantix blijft niet bij de pakken zitten. Zo moeten beide auto's in het vierde kwartaal van 2024 bij ons verkrijgbaar zijn.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
this 09:21
afbeelding van this

Ik vraag me af hoe dit allemaal gaat zitten met afterservice. Ga je makkelijk op onderhoud kunnen, ga je makkelijk aan reserve onderdelen geraken, ...
Want al die zaken zullen wel een impact hebben op restwaarde. Als de afterservice niet goed is, ga je in TCO alsnog duurder uitkomen dan een duurder Europees merk door de restwaarde die helemaal instort van het Chinese merk.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws