Buig, elektro-onderdanen, want de elektrische gezinswagen van het jaar volgens VAB is hier. Dit is namelijk de BYD Dolphin, een EV in het C-segment met een basisprijs van minder dan 30.000 euro… Maar is dit dan écht de beste manier om die 30.000 euro te spenderen in elektroland? Wij zochten het uit.
Ja, er zijn veel nieuwe, vaak elektrische merken bijgekomen op onze automarkt en ja, veel daarvan zijn Chinees. Dat betekent echter niet dat we ze stuk voor stuk niet serieus hoeven te nemen, kijk maar naar MG dat inmiddels al bijna vijf jaar gedijt in Europapa. BYD is daarentegen pas een drietal jaar actief in onze contreien maar heeft wel flink wat ervaring in zijn rugzak. Het mag zichzelf namelijk ’s werelds grootste bouwer van auto’s met een stekker – dus EV’s en PHEV’s – noemen, dus wat gebeurt er dan wanneer ze al die ervaring gebruiken om een betaalbaar elektrisch model naar Europa te brengen?
De Hyundai Ioniq 5-illusie
Dan krijg je dus deze BYD Dolphin en voor je wegklikt: geef ‘m even een kans. Op het eerste gezicht ziet dit er namelijk een compacte hatchback van het formaat van pakweg een Volkswagen Polo uit, maar daar blijkt iets van een optische illusie aan het werk. Met zijn lengte van 4,29 meter is de Dolphin namelijk een fractie langer dan een Volkswagen Golf, waardoor hij zich met trots een volwaardige C-segmenter mag noemen. Zet hem met andere woorden naast een even verwarrend grote Hyundai Ioniq 5 en het plaatje is weer mooi in proportie.
Over die proporties moeten we het misschien toch nog even hebben want tijdens onze testperiode merkten we dat de Dolphin niet bij iedereen in de smaak valt. Zo is hij best hoog en smal vormgegeven en combineer dat met een voorruit die bijna in dezelfde hoek doorloopt als de neus van de auto, en je kijkt bijna naar een soort monovolumevorm à la Opel Crossland. Die vult de BYD dan wel aan met scherpe schaduwlijnen op de flanken maar het geheel blijft wat inspiratieloos ogen... Op natuurlijk die gekke achterlichtbalk na waar lekker kitcherig “Build Your Dreams” in geschreven staat.
Verrassend veel ruimte
Binnenin lijkt dan weer een compleet ander designteam aan het werk geweest te zijn, want daar ziet de BYD er plots best futuristisch uit. Zo is het hele dashboard opgebouwd uit organische vormen en zelfs de knoppen op het stuur moeten niet van rechte lijnen weten. Daarvan zijn er trouwens best veel want ongeacht de versie krijgt je Dolphin flink wat rijhulp mee. Achter dat stuur zit dan weer een bestuurdersdisplaytje dat misschien net iets te veel informatie op een klein oppervlak probeert te tonen, en hetzelfde geldt eigenlijk voor het infotainmentscherm. Zo zijn de menu’s best ingewikkeld en wij begrijpen al helemaal niet waarom je het display met een druk op de knop 90 graden zou willen draaien… Want dat kan dus wel degelijk.
Over naar de binnenruimte dan maar want daar werpt dat MPV-achtige silhouet misschien wel zijn vruchten af... En jawel: binnenin de BYD Dolphin vind je als inzittende opmerkelijk veel plek. Sterker nog: met name de beenruimte op de achterbank kent geen gelijke in dit segment, wat natuurlijk weer geen toeval is aangezien plek achterin als uitzonderlijk belangrijk bevonden wordt in thuismarkt China. Jammer genoeg gaat dat wel ietwat ten koste van de kofferruimte, die met 345 liter niet alleen de meeste C-segmenters maar ook een aantal B-segmenters voor moet laten gaan. Een frunk of voorkoffer is er trouwens ook niet, wat enigszins opmerkelijk is voor een auto die van meet af aan als zuiver elektrisch ontworpen is.
Niet sportief, wel comfortabel
Dat is deze BYD Dolphin echter wel want elke versie die je er wereldwijd van kan kopen, is een EV. Zo krijg je de keuze uit drie aandrijflijnen: eentje met een elektromotor met 95 pk op de vooras en een 44,9 kWh-accu, eentje met diezelfde accu maar 176 pk en een variant met 204 pk en een accu van 60,4 kWh. Het theoretische rijbereik varieert daarbij van 310 kilometer tot 427 kilometer volgens de WLTP-cyclus en snelladen kunnen de versies met de kleinere accu tot 60 kW, terwijl die met het grote batterijpakket laadvermogens tot 88 kW aankunnen. Dat klinkt misschien als weinig maar dankzij de relatief compacte accu’s moet je daarmee wel binnen het half uur van 30 naar 80 procent kunnen laden.
Wij mochten voor de gelegenheid proeven van de sterkste versie met de grootste batterij en het moet gezegd: met 204 pk en 310 Nm koppel op de vooras gaat die goed vooruit. Zo bereik je de 100 km/u in 7 seconden rond, tenzij het wegdek wat glibberig is want dan worstelt de Dolphin best hard om zijn vermogen op het tarmac kwijt te krijgen. Zelfs bij droog weer stribbelt het stuur wat tegen wanneer je hard accelereert, dus we zullen het maar meteen zeggen: sportief is deze auto niet. Wat hij echter wel is, is opmerkelijk comfortabel: ondanks het gewicht dat met een elektrische aandrijflijn gepaard gaat, vonden we de Dolphin best vergevingsgezind geveerd.
Automobiel bestaansminimum
Wat de BYD ook is, is best zuinig. Zo eindigden wij op een gemiddeld verbruik van 17,8 kWh/100 km ondanks heel wat snelwegkilometers. Daardoor zouden we zo’n 350 kilometer rijbereik uit de 60,4 kWh-accu kunnen halen, maar die accu krijg je pas mee vanaf je 35.240 euro neertelt. De basisversie van 29.990 euro moet het daarentegen stellen met 44,9 kWh en dat zou aan zo'n verbruik goed zijn voor zo’n 250 kilometer realistisch rijbereik. Koppel dat dus aan zijn 95 pk-motortje en je bevindt je wel een beetje op de rand van het automobiele bestaansminimum… En dat merk je ook aan een aantal andere zaken want hoewel de Dolphin standaard uitpakt met mooie snufjes zoals adaptieve cruise control, een 360°-camera en een warmtepomp, bestaat het gros van het interieur uit hard plastic en is er best veel windgeruis aan hoge snelheden.
Maar goed; wat verwacht je dan voor een elektrische auto die minder dan 30.000 euro kost? Vergelijk je deze BYD namelijk met de concurrentie, dan merk je dat je voor dit geld geen enkele andere bruikbare EV in het C-segment vindt... Al scheelt het anno 2024 stiekem niet veel. Zo haal je voor nog geen 3.300 euro meer een aanzienlijk competentere MG4 in huis en geef het nog een jaartje, en die Chinezen mogen zich zelfs aan Europese concurrentie gaan verwachten. De nieuwe Renault 5 mag dan bijvoorbeeld wel kleiner zijn maar die belooft verder vergelijkbare specificaties als de Dolphin te gaan bieden voor de volle 5.000 euro minder. Kortom: deze BYD mag vandaag dan wel de elektrische gezinswagen van het jaar zijn volgens VAB maar tussen een steeds groeiende concurrentie... Hoelang blijft hij dat?
Conclusie
De BYD Dolphin is één van de goedkoopste elektrische auto’s in zijn segment en op sommige vlakken merk je dat er ook aan. Zo biedt zijn basisversie een relatief kleine batterij en een elektromotortje met weinig vermogen, terwijl de bouwkwaliteit en de technologie hier en daar te wensen overlaten. Dat valt echter allemaal te verantwoorden in het licht van zijn bescheiden prijskaartje en voeg daar een knappe standaarduitrusting aan toe, en je kijkt aan tegen een ongeëvenaard aanbod in elektroland... Al is het nog maar de vraag hoe lang dat aanbod ongeëvenaard zal blijven want zowel uit eigen land als uit Europa ligt de concurrentie inmiddels op de loer.
Specificaties
Vermogen | 204 pk |
---|---|
Overbrenging | Automaat (vaste verhouding) |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 658 kg |
Topsnelheid | 160 km/u |
Prijs testwagen | € 35 240 |
Prijs basismodel | € 29 990 |
0 tot 100 km/u | 7.00 sec |
Min. kofferinhoud | 345 L |
Max. kofferinhoud | 1 310 L |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen