Auto's met een stekkerklep (EV's en plug-ins) blijven wereldwijd aan populariteit winnen. In de eerste zes maanden van dit jaar steeg de verkoop nog maar eens met 63% tegenover de eerste 6 maanden van 2021. Grote winnaars zijn Tesla en BYD. En laat dat laatste merk binnenkort dan nog eens de overstap maken naar onze contreien.
Willes nilles, binnen afzienbare tijd zal elke auto uitgerust zijn met een stekkerpoort. Want plug-inhybrides en EV's lijken de nieuwe norm te gaan worden in de jacht op een klimaatneutrale maatschappij. De impact van die keuze (op milieu, economie en samenleving) laten we even in het midden. Wel kunnen we niet anders dan vaststellen dat de EV en plug-in aan een serieuze opmars bezig zijn op wereldvlak, dat blijkt uit cijfers van Canalys.
China grootste markt
In de eerste zes maanden van 2022 werden wereldwijd 4.2 miljoen auto's ingeschreven met een stekkerpoort (plug-in, EV). Dat is een stijging van maar liefsts 63% tegenover de eerste zes maanden van 2021. Nog hallucinanter is dat China de grootste markt is voor stekkerauto's. Want met 2.4 miljoen inschrijvingen neemt het land meer dan de helft van de wereldwijde inschrijvingen op zich. Eén op de vier auto's in China is tegenwoordig een plug-in of full EV. In Europa namen we genoegen met 1.1 miljoen ingeschreven EV's en plug-inhybrides. Ook daarmee is 1 op de 5 ingeschreven auto's op ons continent uitgerust met een stekkerpoort.
Grote winnaars in dit verhaal? Om te beginnen Tesla uiteraard, want de Amerikaanse EV-bouwer mag zich kronen tot de grootste producten van EV's ter wereld. 14% van de wereldwijde EV-verkoop mag het Amerikaanse bedrijf op haar naam schrijven. En ja, dat is een ongelooflijk marktaandeel. Concurrentie ligt echter op de loer en nee, die komt niet uit Europa. Want kijken we naar inschrijvingen van plug-ins en EV's opgeteld, dan is het Chinese BYD marktleider met 15% van de totaalverkoop in handen. Pittig detail: De komende maanden zal BYD ook naar Europa (en de VS) komen met een reeks betaalbare (en beschikbare) elektrische auto's. Waardoor het er op lijkt dat Europese merken steeds dieper in het stof moeten bijten.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen