Autonieuws

Porsche Taycan 4 en Taycan GTS maken line-up compleet (2024)

Porsche rolt twee nieuwe varianten uit van zijn recent opgefriste Taycan. Zo tekent de Taycan GTS terug present en is er een nieuwe vierwielaangedreven instapper: de Taycan 4. Hoeveel pk die eerste sterk is en wat die tweede moet kosten? Lees snel verder!

Porsche trakteerde zijn Taycan begin dit jaar op een subtiele facelift. Daarbij stond een tijdlang de naamloze instapversie, 4S, Turbo, Turbo S en de van de pot gerukte Turbo GT in de prijslijsten. Goed nieuws echter, ieders favoriete uitvoering is terug en die brengt een extra vriendje mee.

4 en GTS

Want draai en keer hoe je wil, de Taycan GTS was een van de meest populaire versies van de Taycan voor zijn facelift. Na de facelift krijgt die "Gran Tourer Sport" er een gezonde grob vermogen bij. Zo spreken we niet meer over 580 pk maar wel over - slik - 700 pk dankzij twee elektromotoren (één op elke as). Al vertellen we dan maar de halve waarheid, want via een "push to pass"-modus krijg je 10 seconden lang nog eens 95 pk extra. 795 stuks dus. Kwestie van zonder spanning in te kunnen voegen op de snelweg...

 

Image
Porsche Taycan GTS facelift belgie prijs

Is zo'n Taycan GTS die in 3,3 seconden de honderd aan sprint wat te veel voor je, maar wil je wel die twee elektromotoren? Dan is er voortaan ook de Taycan 4. Nu ja, die was er al op de Taycan Cross Turismo maar komt nu ook naar de Taycan Sedan. "Die instapper" doet het met een gezonde 408 pk (435 pk bij launch control) en heeft nog steeds maar 4,6 seconden nodig om de honderd aan te tikken. Vooral zijn range van 643 km als je de optionele Performance Battery Plus aanvinkt van 105 kWh is interessant. De Taycan GTS moet het trouwens maar met 628 km aan range doen. Boehoeh...

Quanta kosta?

Of je nu gaat voor performance of range, de Tayan blijft natuurlijk een premium product uit Duitsland. Zo rijd je al even niet voor minder dan 100.000 euro aan Taycan bij de dealer buiten. De absolute instapper kost je 103.000 euro, de Taycan 4 Sedan kost amper 5.000 euro meer met een basisprijs van 108.000 euro. Voor de GTS ben je minimaal 151.700 euro kwijt, wat natuurlijk een stuk minder is dan wat je voor een Taycan Turbo neer legt (178.000 euro). De succesvolle zelfstandige is weer enkele uurtjes zoet in de configurator!

 

Meer EV’s in de gratis EV-Gids

Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2024 of blader hieronder meteen door het magazine!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen