Ferrari viert sinds de jaren 80 het eigen bestaan met beestige supercars. Denk maar aan de F40, F50 en companie. Deze F80 moet de tachtigste verjaardag van het merk vieren. Net zoals je grootvader is Ferrari echter wat dement aan het worden, want technisch gezien is Ferrari pas in 2027 80. Ach, laat het de pret niet drukken.
Super... modaal?
Dat er ondertussen een overvloed is aan super- en hypercars mag duidelijk zijn. Want wees eerlijk; je viel waarschijnlijk niet van je stoel als je voor het eerst naar deze F80 keek. Hij is bruut, zonder twijfel, maar zijn voorgangers werden gelanceerd in een tijdperk toen de supercar nog, tja, superzeldaam was.
De F80 deelt designkenmerken met de SF90 maar ook met de recent voorgestelde 12Cilindri. Stroomlijn heeft zonder twijfel voor een groot deel het design gedicteerd, zodat deze F80 op circuit niet teleur stelt. Binnenin spreekt Ferrari van een 1+-configuratie, waarbij alle elementen richting de chauffeur zijn gericht. Meer nog, de chauffeur krijgt een opvallende rode stoel, terwijl de passagier een bijrol speelt.
Super... snel!
Oké, de aandrijflijn. Want daarvoor koop je toch een supercar - en niet om 'm in een verwarmde garage te stockeren? In tegenstelling tot het gros van zijn voorgangers vindt er geen V12 zijn weg achterin deze F80. Je zal het moeten doen met 6 cilinders, in V-vorm, met turbo's en extra elektrificatie. De prestaties zijn dan ook beestig. 1.200 pk, in 2,15 seconden naar de honderd en een top van 350 km/u. De rode zone, die bereik je pas bij 9.200 opm.
Zoals een échte supercar van Ferrari is deze F80 extreem gelimiteerd in aantallen. Amper 799 exemplaren zal Ferrari in Maranello gaan bouwen, met prijzen die vlot over de 4 miljoen gaan. Iets zegt ons echter dat alle 799 stuks al een baasje hebben gevonden...
Reacties
door Tom Prenen
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen