Rijtest

Toyota Land Cruiser getest - Onoverwinnelijkheid in een nieuw jasje (2024)

Offroadfans opgepast, want Toyota heeft een nieuwe Land Cruiser… en het is stiekem alweer 15 jaar geleden dat we dat nog eens konden zeggen. Zo lang gaat de Europese Land Cruiser namelijk al mee, hoog tijd dus voor flink wat vernieuwing. Niet alles aan deze zesde generatie is echter zo nieuw als het lijkt, maar of dat wel zo’n probleem is?

Pros

  • Knap retrodesign
  • Onstopbaar offroad
  • Verbeterd comfort

Cons

  • Onverfijnde dieselmotor
  • Duurder dan een Defender
  • Hoge verkeersbelastingen

Wat is dit?

De Toyota Land Cruiser is niets minder dan een icoon in offroadland, ook al verschilt het per offroadland over welke Land Cruiser je het precies hebt. Zo hanteert Toyota drie verschillende stambomen binnen de Land Cruiser-lijn: de ruige ‘Heavy Duty’ die rechtstreeks afstamt van de oer-Land Cruiser, de grotere 'Station Wagon’-reeks die in 2021 al vernieuwd werd en de ‘Light Duty’. Die laatste is de enige die bij ons op de markt komt en na 15 jaar steekt die eindelijk nog eens helemaal in ’t nieuw.

Japanse Defender?

Dat zal je geweten hebben ook want in tegenstelling tot de laatste paar ‘generatiewissels’ van de Land Cruiser, ziet dit nieuwe model er plots grondig anders uit. Toyota speelt hier namelijk de retrokaart waardoor deze zesde generatie van de Light Duty er een beetje uit gaat zien als een 70-series uit de jaren ’80 en ’90. Voor je door het cijferbos de bomen niet meer ziet: reken dus op een opmerkelijk hoekig koetswerk met een strak design en een kaarsrechte kont. Vooral met de ronde dagrijlichten op zak gaat de Land Cruiser daardoor wat lijken op een Land Rover — meer specifiek de Defender — al kon je die koplampen voorlopig enkel krijgen op de First Edition en die is al uitverkocht.

Image
Test Toyota Land Cruiser 2024

Qua buitenmaten is de Toyota dan weer iets langer dan een Defender 110 want in vergelijking met de uitgaande Land Cruiser, is dit nieuwe exemplaar 8 centimeter gegroeid. Daardoor kijk je hier naar een terreinwagen die met z’n 4,92 meter lengte amper nog moet onderdoen voor een Amerikaanse Land Cruiser, al is ons exemplaar wel aanzienlijk smaller. Sterker nog: in de breedte is deze zesde generatie zelfs een fractie gekrompen ten opzichte van zijn voorganger waardoor het eindresultaat net een beetje slanker en tijdlozer gaat ogen dan voorheen. Tegelijk geven de LED-koplampen, de afgeronde bumpers en de knik in de raampartij een modernere toets, al verdeelt dat laatste element misschien enigszins de meningen.

Festijn aan druktoetsen

Ook binnenin hebben ze bij Toyota gekozen voor een tijdloze vormtaal en dat mocht ook wel, want de cabine van de vorige Land Cruiser begon zijn tijd te tonen. Weg zijn dus de minischermpjes en klassieke tellers van voorheen en in de plaats daarvan pronken bovenaan het dashboard twee 12,3-inchdisplays. Het eerste zit achter het stuur en neemt de functie van het instrumentarium op zich, terwijl het tweede centraal dienst doet als aanraakscherm. Denk daarom echter niet dat ze bij Toyota de fysieke knop hebben afgezworen want ze zijn naar eigen zeggen gaan luisteren bij hun Dakar-rallypiloten om dit interieur zo functioneel mogelijk te maken. Het resultaat: een festijn aan handige druktoetsen zoals je er tegenwoordig nog zelden voorgeschoteld krijgt.

Image
Test Toyota Land Cruiser 2024

Ook de rest van deze cabine zet trouwens sterk in op functionaliteit. Zo geven de Japanners gewoon toe flink wat harde plastics in het interieur te hebben gebruikt en de reden daarvoor is simpel: ze zijn onverwoestbaar. Gelukkig hebben ze vrijwel alles dat je hoeft aan te raken voorzien van een gewatteerd randje zodat het gevoel van luxe toch ietwat overeind blijft. Verder krijg je de keuze uit vijf of zeven zitplaatsen en kies je voor die laatste, dan blijft er achter de derde zitrij 130 liter bagageruimte over. In vijfzitsvorm slikt de koffer dan weer 742 liter en klap je de achterbank nog eens in, dan krijg je 2.000 liter laadvolume… Of liever: 2 kubieke meter, want de kans is groot dat het gros van de Land Cruisers als lichte vracht zal worden ingeschreven.

Leve het dieselkoppel

Dat laatste dankt de Toyota dan weer aan zijn motor want die zien ze bij de fiscus niet graag komen — of net wel, afhankelijk van hoe je ’t bekijkt. Zo wordt de Land Cruiser bij ons uitsluitend geleverd met een 2.8-liter viercilinder dieselmotor onder de kap en ben je een beetje vertrouwd met de vorige generatie, dan klinkt dat je vast bekend in de oren. Het gaat hier gewoon om hetzelfde motorblok, al belooft Toyota er wel het één en ander aan vernieuwd te hebben. Helemaal nieuw is dan weer de achttraps automaat en die stuurt het vermogen nog steeds te allen tijde richting de vier wielen. Dat vermogen blijft met 204 pk bescheiden voor zo’n kolos, al mag het koppel van 500 Nm er best zijn. Zo trek je er met gemak 3.500 kilogram mee, ’t schijnt.

Image
Test Toyota Land Cruiser 2024

Een koppelrijke diesel op een klassiek ladderschassis is dan ook precies wat je wil op ruw terrein. Deze nieuwe Land Cruiser vult dat bovendien aan met een hele resem slimme offroadsnufjes. Zo is de Downhill Assist Control terug van de partij om je gecontroleerd te laten afdalen, terwijl Crowl Control zorgt voor een constante snelheid tijdens het bemeesteren van obstakels. Verder worden de tegenwoordig elektronische stuurbekrachtiging en de gasrespons aangepast door het Multi-Terrain Select-systeem dat je naar wens kan instellen op basis van de ondergrond, of gewoon op ‘Auto’ kan laten staan en dan kiest de Land Cruiser voor jou.

Primitieve inborst

Het resultaat van al die klinkende namen laat zich raden op het terrein: deze auto is onoverwinnelijk. Toyota dropte ons ermee in het Marokkaanse Atlas-gebergte en daar overwon onze Land Cruiser steile hellingen vol losse keien alsof ze simpele putten in een oer-Vlaamse gewestweg waren. Met zijn Crawl-modus actief en zijn Multi-Terrain Select in de automatische stand voel je je soms zelfs meer een passagier, zo makkelijk lijkt het allemaal… Maar die elektronica is natuurlijk niet voor alles verantwoordelijk want zonder zijn versnellingsbak met lage gering en zijn vergrendelbare differentiëlen centraal en achteraan zou de Land Cruiser niet half zo competent zijn. Voor het eerst kan je de stabilisatorstang zelfs met een druk op de knop loskoppelen, kwestie van nog wat meer wielarticulatie te krijgen.

Image
Test Toyota Land Cruiser 2024

Laat je die stabilisatorstang echter op z’n plek, dan blijkt deze Land Cruiser een aanzienlijk competentere straat-SUV dan voorheen… al maakt dat er nog geen Range Rover van. Sterker nog: zelfs in vergelijking met een Land Rover Defender voelt deze Toyota primitief aan want hoeveel strakker zijn wegligging ook geworden mag zijn; je kan niet om die motor heen. De oude 2.8-diesel klinkt namelijk als een tractorblok en hoewel de Japanners met die nieuwe versnellingsbak net de gasrespons wilden verbeteren, zit er nog steeds flink wat vertraging in de hele aandrijflijn. En nu we toch bezig zijn: de lay-out van die twee schermen is ook niet de meest overzichtelijke maar goed; met een beetje gewenning valt er allemaal wel mee te leven.

Toyota voor de lucky few

Daar schuilt echter het enige échte probleem van deze auto want als je 77.020 euro betaalt, wil je dan toegevingen moeten doen op vlak van verfijning? Dat is namelijk de basisprijs van deze nieuwe Land Cruiser, en dat terwijl het vorige model bij onze laatste test zes jaar geleden nog 35.000 (!) euro minder moest kosten. Dat maakt deze Toyota zelfs dik 7.000 euro duurder dan de basis-Land Rover Defender 110 en zeg nu zelf: welk merklogo straalt het meeste status uit? Kortom: je koopt deze Land Cruiser enkel als je absoluut een terreinwagen van dit kaliber nodig hebt, of als je een enorme liefhebber bent… En met het karakter dat dit ding uitstraalt, nemen wij je dat allesbehalve kwalijk.

Image
Test Toyota Land Cruiser 2024

Het blijft echter niet bij die aankoopprijs want we verklapten het al: je krijgt ook nog een gepeperde rekening van de fiscus. Zo betaal je in Vlaanderen — hou je vast — 12.694 euro eenmalige belasting op inverkeerstelling voor die 2.8-liter diesel en ben je daarbovenop jaarlijks 1.566 euro verkeersbelasting verschuldigd. Toyota belooft eind 2025 wel een mildhybrideversie te lanceren maar die gaat gewoon gebruik maken van dezelfde dieselmotor, dus het verschil qua taksen wordt verwaarloosbaar. Het enige dat je kan doen, is je Land Cruiser als lichte vracht inschrijven en zo’n conversie biedt Toyota dan ook aan via zijn eigen dealernetwerk.

Conclusie

Toyota heeft weer een heus offroadwapen in handen met deze nieuwe Land Cruiser. Zo blijft hij ronduit onstopbaar op ruw terrein terwijl hij er wel wat aantrekkelijker uitziet en wat verfijnder gaat rijden. Toch blijf je achter met een best ruige auto, en dat voor een hogere prijs dan die van pakweg een Land Rover Defender… Maar denk je dat Toyota daarvan wakker ligt? Welnee, want voor heel Europa zijn er maar 25.000 nieuwe Land Cruisers voorzien om uitstootboetes van de EU te vermijden. En geloof ons: die raken ze vast wel kwijt. 

 

 

Specificaties

Motor2.8L viercilinder diesel
Vermogen204 pk
Koppel500 Nm
OverbrengingAchttraps automaat
Aandrijvingvierwiel
Gewicht2 330 kg
Topsnelheid170 km/u
Min. kofferinhoud742 L
Max. kofferinhoud2 000 L
CO2-uitstoot275 g/km
BIV€ 12 694
Rijtaks1 566

Reacties

Best grappig dat in Vlaanderen je al schrikt van bijna 1600 wegwegentaks. In Nl betaal je bijna 300 p/m !!! hieraan en een basisprijs van 180.000!!! euro.

avatar
door Marcel Boeltjes
29/11/2024, 17u10


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen