Autonieuws: Varia

Lichte vracht voor particulieren: hoe zat dat weer? (2024)

Wil je voordelig een handige auto voor de deur, dan is een lichte vrachtwagen misschien wel iets voor jou. Zo vallen ze ook voor particulieren nog steeds onder een fiscaal gunstregime, al geldt dat sinds begin 2023 niet meer voor élk type. Hier vind je alles dat je moet weten over de lichte vracht.

Vorig jaar hakte de Vlaamse regering een opmerkelijke knoop door. Toen werd de fiscaliteit voor lichte vrachtwagens die ingeschreven worden door particulieren namelijk aangepast, waardoor je niet meer in alle gevallen mag rekenen op de vrijstelling van de BIV en de verlaagde verkeersbelasting. Sindsdien denkt de particulier wel eens dat het kostenbesparende kantje van de lichte vracht eraf is voor hen, maar klopt dat wel?

Lichte vracht vs. pick-up

Het simpele antwoord is: nee, of toch indien je lichte vrachtwagen géén pick-up is. Het enige dat er op 1 januari 2023 namelijk veranderde, is het feit dat pick-ups of ‘chassis-cabines’ uitgesloten werden van het fiscale gunstregime in Vlaanderen. Onder die uitsluiting vallen zowel modellen met een enkele (één rij zitplaatsen) als een dubbele cabine (twee rijen zitplaatsen), zolang het maar gaat om voertuigen met een open laadruimte. Als reden daarvoor geeft de Vlaamse regering aan dat pick-ups makkelijker ingezet kunnen worden als gewone auto voor dagdagelijkse verplaatsingen dan pakweg bestelwagens, terwijl ze in heel wat gevallen wel vervuilender zijn.

Image
Lichte vracht particulier tarief 2024

Verder geldt de uitsluiting van de pick-up ook enkel voor particulieren. Voor exemplaren die ingeschreven worden onder een ondernemingsnummer, blijft het belastingvoordeel wel nog gewoon van kracht. Dat laatste geldt trouwens ook voor particulieren die hun pick-up al ingeschreven hadden voor de start van de nieuwe regel, dus voor 1 januari 2023. Zij mogen alleen rekenen op een verminderde interesse in hun pick-up wanneer ze die tweedehands zouden verkopen want de volgende particulier die hem inschrijft, kijkt dus wel aan tegen het standaardtarief voor personenwagens.

Wat valt wel nog onder het gunstregime?

Voor alle andere lichte vrachtwagens blijft het fiscale gunstregime voor particulieren dus wel gewoon behouden, ook na 1 januari 2023. Daaronder vallen dus alle gesloten bestelwagens met een Maximaal Toegelaten Massa (MTM) van tot 3.500 kilogram. Die mogen zowel over één als over twee rijen zetels beschikken, op voorwaarde dat de lengte van de laadruimte ten minste 50 procent bedraagt van de wielbasis van het voertuig. Bovendien moet de laadvloer deel uitmaken van het koetswerk om in aanmerking te komen voor de status van lichte vracht, en mogen er geen bevestigingspunten voor extra zitplaatsen in die laadvloer aanwezig zijn.

Image
Lichte vracht particulier tarief 2024

We hebben het hierboven wel over “bestelwagens,” maar na een paar aanpassingen komen ook heel wat andere auto’s in aanmerking voor het fiscale gunstregime. Zo worden er wel vaker SUV’s en breaks omgebouwd om binnen de regels van de lichte vrachtwagen te passen, vooral indien het gaat om modellen met grote motoren. Een aantal fabrikanten biedt zo’n ombouw zelfs af-fabriek aan, kijk maar eens in de configurator van bijvoorbeeld de Audi’s RS 4 en RS 6. Zo kunnen ook dergelijke auto’s beschikken over een vaste laadvloer zonder zetelbevestigingen die ten minste 50 procent van de wielbasis inneemt, al vallen bijvoorbeeld berlines wel buiten beschouwing aangezien de laadruimte wettelijk gezien ten minste 60 centimeter hoog moet zijn.

Tarief

De reden om door vadertje staat gezien te willen worden als lichte vrachtwagen is dan ook voor de hand liggend: de tarieven zijn in heel wat gevallen vele malen goedkoper dan die van de belasting op gewone personenwagens. Zo zijn ze volledig vrijgesteld van belasting op inverkeerstelling en is de jaarlijkste verkeersbelasting die je betaalt afhankelijk van de maximaal toegelaten massa. Daarvoor hanteert de overheid op moment van schrijven een basistarief van 23,40 euro per 500 kilogram MTM, en dat bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. Nadien wordt die basis nog vermeerderd met een bepaald percentage afhankelijk van de euronorm, de CO2-uitstoot en de eerste inschrijving van het voertuig. De precieze berekening vind je terug op de website van de Vlaamse overheid, maar in de praktijk mag je rekenen op zo'n 100 tot 180 euro per jaar.

Image
Lichte vracht particulier tarief 2024

Je kan dus wel begrijpen waarom het geen steek houdt dat particulieren vroeger zo weinig belasting betaalden voor hun dikke RAM met V8, al heeft de Vlaamse regering met de uitsluiting van pick-ups wel een precedent gesteld. Zo zijn er vrijwel even veel argumenten te geven om een dergelijk gunstregime af te schaffen voor pakweg een omgebouwde Audi RS 6 en, bij uitbreiding, voor alle lichte vrachtwagens die door particulieren eerder gebruikt worden om goedkoper op de baan te zijn dan om effectief ladingen mee te vervoeren. Wil je met andere woorden nog gebruik maken van het fiscale gunstregime, doe het dan nu het nog kan… Want in bijvoorbeeld Wallonië werd het belastingvoordeel voor particulieren al in 2021 volledig afgeschaft.

Reacties

Enkele bijkomende bedenkingen : - De verzekeringen zijn doorgaans duurder voor lichte vrachtwagens (L.V.) dan voor personenwagens. Dit komt omdat verzekeraars andere tarieven hanteren voor L.V. en ook omdat bij de verzekeraars de statistieken van L.V. minder goed zijn. Anderzijds rekenen meerdere verzekeraars voor L.V. géén extra premie aan voor jonge bestuurders. Berlingo's en Caddy's en Partner's zijn dan ook populair bij beginnende bestuurders (ondanks het beperkt aantal plaatsen). - Met een L.V. mag je in vele lokale recyclageparken niet binnen en moet je naar gecentraliseerde grotere containerparken. Zelfs al rij je als particulier met bvb een minuscule L.V. Peugeot Bipper... (PS : je buurman zal met zijn volgeladen personenwagen bvb Porsche Cayenne met daaraan een volgeladen aanhangwagen wél dat lokale recyclagepark binnen mogen...).

door Pol
16/02/2024, 21u06


Ik ben alleenstaande, heb geen 5 zitplaatsen nodig, maar wel wat plek voor mijn hond(en) en de begeleidingshond die ik geregeld meebreng en rij dus particulier met ‘n gesloten lichte vracht. Maak het mijn honden niet nog moeilijker door ze in een stationwagon te duwen! Zelfstandigen worden gedwongen onkosten opgelegd en (ken er) kopen zich zelfs porsche en ferrari op naam van de firma (vloerder en dakwerker!?)

door Nick
18/02/2024, 01u17


Niets houdt je tegen om een bestelwagen te kopen en daar de correcte belastingen op te betalen. Die lage belastingen op LV voor particulieren is een verworven recht die wel eens afgeschaft mag worden. Als het echt noodzakelijk is en je komt niet rond met je inkomen, zijn er genoeg andere opvangnetten in België.

door this
19/02/2024, 10u06


Jij bent weer zo een jaloers lulletje die er niet tegen kan dat mensen met een dikke wagen rijden en niets hoeven te betalen, wat hun volste recht is want BIV en dergelijke zijn gewoon mafiapraktijken. Werk je soms voor de staat?

door JeZakenNiet
28/02/2024, 14u16


Amai je bent nogal slecht in mensen inschatten precies. Jaloers ben ik absoluut niet hoor. Ik heb alleszins niet te klagen over mijn wagens, dankzij de voordelige fiscaliteit in België. Maar dat weerhoudt mij er niet van om de zaken nuchter te bekijken en in te zien dat het een omgekeerde wereld is, dat ik een dikke wagen relatief goedkoop kan rijden door die voordelen. Je hoeft niet zo op je teentjes getrapt te zijn, nergens voor nodig.

door this
29/02/2024, 11u59


Ik ben niet zelf standing maar wil wel een busje hebben Ford transit of Mercedes sprinter vraag me af wat me dat dan gaat kosten ik heb dat nodig voor mijn hobby vis in bellyboat en dan heb ik tevens ruimte om wat te liggen en in te eten Ik ben niet jaloers wil er gerust wat meer voor betalen maar moet menselijk blijven ook voor de armere mensen moet dit kunnen blijven gaan

door Gerard
24/03/2024, 16u47


Is er vaa indien ingeschreven in onderneming en hoe wordt die dan berekend?

door Toon
18/02/2024, 12u07


De VAA maal een percentage van hoeveel je die gebruikt. Dus gebruik je 50% privé en 50% beroepsmatig, dan zal je 50% van de VAA op je personenbelastingen zien terechtkomen.

door this
19/02/2024, 10u08


Ik ben gehandicapt en maak gebruik van een eletrische rolstoel. Kan ik in deze situatie genieten van een een verminderd tarief voor een lichte vracht om mijn rolstoel mee te vervoeren?

door Monique Smeyers
19/02/2024, 11u05


Lichte vracht is voor iedereen. Maar in jouw situatie specifiek kan het zijn dat je nog extra tegemoetkomingen krijgt, dus best eens contact opnemen met de overheidsdienst waar je al gaat voor je andere tegemoetkomingen.

door this
19/02/2024, 13u35


Zolang je wagen aan de voorwaarden hierboven voldoet wel ja. De lengte van de laadruimte waar je rolstoel in komt, moet minstens 50% zijn van de wielbasis. Vaak worden hier Renault Kangoo of Peugeot Berlingo's voor gebruikt, dan zal bij de ombouwing de 2e zitrij verwijderd moeten worden om aan die eis te voldoen.

door John
19/02/2024, 15u02


Als gehandicapte kan je gunsttarief aanvragen bij de fod als je inkomsten niet te veel zijn.

door Nadia Huysmans
19/02/2024, 16u54


Maar dus een Porsche Cayenne LV is voor de particulier nog altijd een lichte vracht?

door Yannick D
21/02/2024, 16u29


ik lees hier veel reacties, maar nergens hoor ik hoe wij allemaal uitgezogen worden door de beleidsmakers en vooral die auto ( belastingen op brandstof, op wegen taks en ga maar door die schandeleus hoog zijn) dat is zeer jammer want met ook wat men zich verplaatst doe maar zonder,

door ivo
20/03/2024, 08u29


Hoe zit het dan met een pick-up met een gesloten laadruimte? Iemand die dit weet hier?

door Nick
14/05/2024, 20u35


Vermoedelijk ga je die sluiting wel op een of andere manier definitief moeten maken. Dus dichtlassen oid. Zodat je die niet alsnog makkelijk als open laadruimte kan gebruiken. Beetje zoals personenwagens die omgebouwd zijn naar lichte vracht. En dan zal je die nog moeten laten regulariseren/keuren. Probeer het zou ik zeggen en laat het weten of het gelukt is.

door this
15/05/2024, 12u53


Pick-up is en blijft pick-up. De verzamelnaam chassis/cabine is particulier niet meer mogelijk, in geen enkele vorm.

door K
06/09/2024, 19u42


We dachten thuis een lichte vracht (maxi-uitvoering) aan te schaffen om er 2 elektrische fietsen in te vervoeren en om naar het werk te rijden als 2de wagen ! Maw. tot een bepaalde plaats te rijden en vandaar uit de streek te verkennen met de fietsen. Lees vele veronderstellende mogelijkheden (nogal mistig) aangaande een nieuw belastingstarief omtrent een LV ! Zou de uitkomst niet zo gaan zijn , al dan niet gefaseerd , dat geen enkele particulier (zoals wij) nog kunnen genieten van het oude LV belastingverhaal ?!

door Wikke
11/06/2024, 12u46


Beste, een vraag, geldt het gunstregime ook voor een bakwagen of meubelbak, een cabine met 3 zitplaatsen met een meubelbak achterop?

door Willem
18/06/2024, 13u18


Ik hoorde dat er een afsluiting moet zijn tussen de zit- en laadruimte. Klopt dit? Dat heb ik niet gelezen.

door Matthias
19/06/2024, 15u18


Beste, ik ben al jaren zelfstandig en heb een lichte vracht met 5 zitplaatsen, nu heb ik vernomen dat mijn vrouw ( niet in mijn zaak ingeschreven) als ook mijn kinderen niet meer met mijn voertuig mogen meerijden omdat ze niets te maken hebben met mijn zaak waar deze lichte vracht isingeschreven ???? ( beroepsmatig gezien ) dit komt niet van de verzekeringsmaatschappij .

door Schockaert rudy
16/08/2024, 14u56


Als jij VAA betaalt, mag dat gewoon hoor. Daar dient die VAA namelijk voor, dat je die voor privé doeleinden mag gebruiken. Heb je de LV voor 100% ingeschreven en betaal je dus geen VAA, ja dan mag je die inderdaad niet privé gebruiken.

door this
16/08/2024, 17u38


Automobisten en vooral autoliefhebbers zijn altijd al de citroen geweest die de overheid kan uitpersen en dit dan ook gretig doet. De BIV voor sommige wagens is ronduit belachelijk om dan nog maar te zwijgen van de wegenbelasting! Elke keer de wagen verkocht wordt, op nieuw BIV. Btw bij de aankoop, taksen en accijnzen op brandstof enz. Gelukkig was er nog een mogelijkheid om het een beetje betaalbaar te houden maar die poort zijn ze ook aan het sluiten. Jammer voor alle liefhebbers van de lekkere V6 of stoere V8/V12 motoren.

avatar
door Gino Van den Brouck
23/10/2024, 01u47


Dus je kan nog steeds als particulier een Toyota land cruiser kopen die al omgebouwd is als lichte vracht?

door Marc G
26/10/2024, 20u59


Klopt... Gewoon geen Toyota Hilux (of je kan die natuurlijk wel kopen, maar dan betaal je als particulier de volle pot).

avatar
door Joram Van Acker
29/10/2024, 09u01


voor 2025, kan ik een Tweedehands SUV met lichtevracht papieren inschrijven als particulier met de luchtvracht tax of is dat volle pot betalen.

door Yannick D
24/11/2024, 17u08


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen