Rijtest: Audi RS 6 Avant Performance (2023)

Audi RS 6 Avant Performance 2023 review

Audi trekt volgend jaar het doek van een compleet elektrische generatie A6. Voor de stekker zijn introductie maakt, gaat de RS 6 nog één keer benzineslurpend van het paadje in Performance-trim. Een 630 pk sterke musclecar in familiepak? Zo zien we ze graag!

Wat is dit?

Audi die de hunker naar steeds meer performance probeert te verzadigen. Want voor pk-verslaafden zijn de reguliere M's, GTI's en RS'en al lang niet meer goed genoeg. Waardoor we tegenwoordig om de oren worden geslagen met toevoegingen in het genre van "Competition", "Clubsport" en "Performance". Die laatste naam drapeert Audi voortaan ook op zijn RS 6 Avant. Waardoor de praktische stationwagen maar liefst 630 pk en 850 Nm koppel uit zijn 4-liter twinturbo V8 mag rossen. Of dat vonken geeft?

Geen sprong, wel een stap

Om te beginnen; de huidige generatie RS 6 Avant loopt al als een sneltrein. Waardoor deze RS 6 Avant Performance op, tja, performancevlak geen gigantische sprong neemt. De 600 pk en 800 Nm sterke 4-liter V8 met twee turbo's wordt namelijk gekieteld tot 630 pk en 850 Nm. Een gezonde - maar evenwel - veilige vermogenswinst. Want tuners sleuren al langer +700 pk uit dat motorblok. De sprint richting honderd neemt met twee tienden af tot 3,4 seconden en de begrenzer grijpt in bij 305 km/u (optioneel).

Audi RS 6 Avant Performance 2023 review

Indrukwekkende cijfers, laat daar geen twijfel over bestaan, maar in tijden van elektrokarretjes doen ze je mond niet meer open vallen. De amper 42.000 euro kostende MG4 XPower is amper trager, een Tesla Model S Plaid hallucinant sneller. Audi trapt dus niet in de val om de pure prestaties van deze RS 6 Avant Performance te etaleren. Nee, het merk met de vier ringen speelt in op... emotie.

Discretie? Overboord!

Jep, dat las je goed. Audi die de emotionele toer op gaat. Dat moet al sinds de R8 zijn geleden. Hoe we die emotie terug moeten vinden in deze RS 6 Performance? Wel, je voelt dat dit het liefdeskind is van de ingenieurs uit Ingoldstadt. Omdat ze waarschijnlijk stiekem ook zelf weten dat de volgende RS 6 het volledig met elektrokracht zal doen. Niet dat daar iets mis mee is (echt waar, dieselfan69!), maar je wilt decennia aan brullende motoren toch een gepast afscheid geven, niet?

Audi RS 6 Avant Performance 2023 review

In het geval van deze RS 6 Performance laat zich dat blijken in de subtiele details. Zo sloopt Audi 8 kg aan isolatie uit het interieur van deze +2 ton wegende stationwagen... maar doet het dat niet voor meer dynamiek, wel zodat je de uitlaat beter kan horen. Daarnaast gooit Audi ook alle discretie overboord. Wil je deze knaap in het pimpelpaars, Lambo-oranje of plasvlekgeel? Geen enkel probleem! En dan mag je natuurlijk niet vergeten dat de RS 6 Avant enkel zijn dak, kofferklep en voordeuren deelt met een reguliere A6 Avant. Waardoor deze breedsmoelkikker zonder problemen in het oog zal lopen, al zeker met de optionele 22-duims vaalgouden velgen. Jep, deze knaap is wild, al zeker voor een Audi.

Interieurs kunnen ze bij Audi!

Binnenin toont Audi het volume evenwel wat terug. Felle kleuren worden ingewisseld voor zwarte of cognackleurige sportstoelen en als je echt wil krijg je een streepje koolstofvezel. De achterbank blijft gewoon aanwezig in deze Performance, net zoals de riante maximale kofferruimte van 1.680 liter. Sinds de RS2 in 1994 het levenslicht zag is het hier waar Audi echt met de spotlight weet te lopen: bloedsnelle stationwagens bouwen die zo praktisch zijn als een Volvo.

Audi RS 6 Avant Performance 2023 review

Maar wacht, mikte deze Performance niet op een toef extra emotie? Ja. Al zal je dat binnenin eerder vinden door met je vingers over de gebruikte materialen te glijden of door je handen rond het stuurwiel met perfecte dikte te draperen (kijk je mee, BMW?). Had een handbak helemaal wild geweest? Uiteraard, al past dat niet bij het Autobahn-karakter van de RS 6.

Zonder drama 300 aantikken

Laat er dan ook geen twijfel over bestaan. Dit is nog steeds een stationwagen die van West- naar Oost-Duitsland én terug kan rijden voor je soep afgekoeld is. In alle comfort... en met de hond achterin. Dat merk je ook aan de onderhuidse set-up. Waar concurrenten ingewikkelde constructies gebruiken om assen los te koppelen zodat je kan driften, is deze RS 6 Performance permanent vierwielaangedreven. Daardoor kan je eigenlijk ten alle tijden die 630 pk loslaten op moeder aarde, zonder al te veel drama.

Audi RS 6 Avant Performance 2023 review

Dus deze knaap is onderstuur-saai zoals alle snelle Audi's van de voorbije decennia? Op de limiet wel. Al gebruikt Audi tegenwoordig een aangepast actief sperdifferentieel op de achteras om wat meer schuifplezier toe te laten in de bochten. Het spijtige probleem is dat je daarvoor vér over de Belgische snelheidslimiet moet. Want bij snelheden onder de 130 km/u lijkt deze RS 6 Avant Performance wel op rails te staan. Extra onderstreept door de koolstof-keramische remmen die zo strak werken dat je merkt dat ze gemaakt zijn om feilloos te werken bij 300 km/u en amper een zuchtje moeten laten om je van 70 km/u tot stilstand te brengen.

Geen keuze

Als de RS 6 Avant Performance toch meer van hetzelfde is, waarom zou je dan niet voor de reguliere RS 6 Avant gaan? Wel, Audi maakt die keuze makkelijk. Want bestel je tegenwoordig een RS 6 Avant, dan is dat steeds een Performance. Minimaal 145.100 euro voorzie je daarbij best in je boekhouding. Een gevoelige meerprijs tegenover de 122.000 euro die een RS 6 Avant nog drie jaar geleden kostte. Al is het geen uitzondering dat een RS 6 na opties eerder richting de 200.000 euro kruipt. Ga er de zoekertjes van Autoscout24 maar eens op na.

Audi RS 6 Avant Performance 2023 review

Hoewel je Audi zou kunnen betichten van pure diefstal, is niets minder waar. Want momenteel kent deze RS 6 Avant geen concurrentie. Mercedes' nieuwe E 63 AMG staat in de coulissen te wachten en ook BMW's nieuwe M5 Touring is nog niet helemaal klaar. Waardoor Audi dus even het koninkrijk voor zichzelf lijkt te hebben. En dan mag je natuurlijk vragen wat je maar wil...

Conclusie

Ook als Performance is de RS 6 Avant een maniakaal capabele stationwagen met duivels veel vermogen onder de kap. Of Audi er in geslaagd is een toef emotie toe te voegen? Nee. Al hoeft dat ook niet. Want deze RS 6 Avant Performance is in al zijn kleine details beter dan de reguliere RS 6 Avant. Benieuwd of zijn elektrische opvolger volgend jaar de fakkel waardig over kan nemen.

Audi RS 6 Avant Performance 2023 review

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Carlos 21:01
afbeelding van Carlos

Altijd al fan geweest van deze machine! Als de kans er is… :-p.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws