Rijtest: Audi RS 6 Avant quattro (2020)

In deze tijden van luxueuze en performante SUV's zou je haast vergeten dat automerken ook nog sportieve breaks bouwen. De Audi RS 6 Avant is er zo eentje. Wij brengen hem even in herinnering bij je met een test.

Qua contrast kan het tellen: de eerste goeie test na het covid19-stilvallen van onze testactiviteiten was dan wel een elektrische Mini, deze Audi zit haast aan de andere kant van het CO2-spectrum. Onze gepeperde A6 Avant heeft dan ook 600 pk en 800 Nm aan boord, voortgebracht door een 4.0 V8-benzinemotor. Alles wordt omhuld door een opvallende kas, die je zeker gezien de kleur van onze testwagen het hoofd doet draaien.

4 cm extra buikomtrek

Audi gaf de wagen in handen van de Audi Sport-afdeling voor het voorzien van de nodige horens. Die afdeling - vroeger Quattro Sport - duwde de gekende V8 onder de kap van de nieuwe A6. Ze zorgden voor een opvallend uiterlijk, waarbij we noteren dat deze RS 6 Avant recht heeft op de koplampen van een A7 Sportback en verder ook zijn smoelwerk verbreed ziet. Om die brede voorkant wat in proportie te houden, werden ook de wielkasten wat breder gezet. Daardoor mag je aan beide kanten 2 centimeter extra breedte aan een standaard A6 toevoegen. De achterkant werd ten slotte ook omgevormd met een grote diffusor en uitlaten even groot als onze hele hand - ook dat hebben we getest. Het resultaat is een bruut ogende Audi, die meer dan zijn voorgangers op looks inzet.

Rijtest: Audi RS 6 Avant quattro (2020)

Van die voorganger neemt de RS 6 Avant wel de motor over. Waar hij vroeger 560 pk voortbracht, zie je nu 600 pk uit het blok geperst. Dat zijn er nog altijd 5 minder dan wat de RS 6 Performance er destijds uitduwde. Audi laat de motor wel evolueren met de tijd, door hem een 48V-mild-hybridsysteem mee te geven. Daarmee krijgt de motor wat extra ademruimte en het systeem zou 16 pk extra kunnen opwekken in boostmodus.

Rijtest: Audi RS 6 Avant quattro (2020)

boodschappenbliksem

Dat alles stelt de twee ton zware Audi in staat om een acceleratietijd van 3,6 seconden voor de 0-100 km/u voor te leggen. Insane snel eigenlijk, voor een wagen waarvan je verwacht dat hij ook je boodschappen uit de meubelwinkel vlot thuis kan brengen. Audi laat de topsnelheid standaard begrenzen op 250 km/u, al krijg je met het Audi Performance Pack gedaan dat hij pas op 305 km/u eindigt. Dat laatste hebben we ook op de coronastille Belgische wegen veiligheidshalve niet getest. Met een launch control stelt de wagen je in staat om het volle potentieel van de V8 te benutten, de quattro-aandrijving zorgt ervoor dat alles netjes op de baan wordt overgezet.

Rijtest: Audi RS 6 Avant quattro (2020)

En laat dat misschien een puntje van kritiek zijn, er zit wat weinig spielerei in het rijgedrag van de auto. De hele serieuze meneren bij Audi hebben hem voorzien van een snelle motor en een strakke ophanging, met de quattro-aandrijving als stok achter de deur als het op veiligheid aankomt. Het nadeel is dat er wat weinig marge overblijft om het levendige van de wagen te voelen als hij door de bocht gaat, iets wat je bij een BMW M5 of een Mercedes-AMG E 63 Break wel nog kan voelen.

audiosysteem als motorgebrom

De beleving is er dus wel, al is het niet zo fel als bij bovenvernoemde concurrenten. Ook de V8 in deze RS 6 Avant houdt zich opmerkelijk rustiger dan zijn uiterlijk zou doen vermoeden. De geluiden die je wel te horen krijgt zijn - sorry voor de spoiler - versterkt door het audiosysteem. Buitenom klinkt hij niet als een bruut beest maar lijkt hij beschaafd te reageren als was je met een S6 Avant op weg.

Rijtest: Audi RS 6 Avant quattro (2020)

In het interieur word je wel getrakteerd op het nodige vertier. Bij het starten klinkt de grom lekker door, zowel in de comfort- als in de sport-stand van deze RS 6 Avant. Je wordt verder verwend met een luxueus en toch sportief ogende interieurpartij die gebaseerd werd op dat van de gewone A6, met toevoeging van carbon accenten en alcantara zover het oog reikt. De sportzetels omvatten je, zodat je plezier hebt bij die duw in de rug die de V8 je geeft wanneer je het gaspedaal intrapt. Het dashboard met de verschillende digitale schermen voelt dan ook vertrouwd aan, al verkiezen wij nog altijd de aanwezigheid van een draaiknop of fysieke toetsen boven het zoeken in een touchscreen. De fysieke knoppen die opvallen, zijn die op het stuurwiel. Audi Sport installeerde twee RS-knoppen waarmee je je voorkeuzes voor de rij-instellingen oproept zonder dat je door de menu's moet gaan scrollen.

huizenprijzen

Het opvoeden van het kind op de achterbank van je RS 6 Avant Quattro kost een huis, en voor de RS 6 Avant reken je best nog eens het bedrag van een kleine rijwoning erbij. Want de RS 6 Avant begint op 122.870 euro maar met een setje opties zoals de onze erbij, kom je op 176.060 euro uit. Sportiviteit kent duidelijk zijn prijs. Al is die prijs in lijn met die van de concurrentie, want Mercedes vraagt 127.413 euro voor de 571 pk sterke AMG E 63 4Matic, een nieuwe BMW M5 is niet te vinden in Touringversie. Dan kijken we maar naar de Porsche Panamera Sport Turismo, die in zijn Turbo-livrei 162.963 euro mag kosten.

Rijtest: Audi RS 6 Avant quattro (2020)

conclusie

De RS 6 Avant combineert het praktische van de achterkant met het brute vermogen van zijn braaf klinkende V8-motor voorin. Troeft hij met beide zaken de concurrentie af, toch voelden we dat het speelse wat achterop bleef. Het brute uiterlijk is iets waar je ofwel van wegloopt ofwel instant verliefd op bent, zeker in het rood van onze testwagen. Het verhult ook de veelzijdigheid die deze RS 6 Avant tentoon stelt, want wie de optielijst afgaat vindt daar de nodige technologische snufjes bovenop wat hij al standaard meekrijgt.

Rijtest: Audi RS 6 Avant quattro (2020)

Specificaties

Motor

4.0 V8 turbo benzine

Vermogen

600pk

Koppel

800 Nm

Overbrenging

8-traps automaat, dubbele koppeling

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 050 kg

Topsnelheid

305 km/u

Prijs testwagen

€ 176 060.00

Prijs basismodel

€ 122 870.00

0 tot 100 km/u

3.60 sec

Gemiddeld testverbruik

16.00 L/100km

Min. kofferinhoud

565 L

Max. kofferinhoud

1 680 L

CO2-uitstoot

263 g/km

BIV

€ 11 336.00

Rijtaks

€ 2 721.00

Auteur: Sven
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Carlos 12:29
afbeelding van Carlos

Nog altijd dik fan van deze auto. En dat het minder speels is, vind ik niet erg. Kan je, met een beetje minder stress, hard de bochten in gaan :-).
Het brave geluid valt op te lossen met wat aftermarket spielerei. Het zou veelal te maken hebben met de nieuwe normen en de OPF filter...
Mijn ultieme samenstelling zit inderdaad los aan de +170.000€. Al zou ik die keramische remmen gelijk wisselen met de ‘gewone’.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws